Huismijt?

Discussie in 'Overig' gestart door MarcB, 29 okt 2007.

  1. MarcB

    MarcB

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    2
    Ik heb een eng probleem;

    Mijn strijkstok verliest steeds wat haren, en volgens mijn vioolbouwer is het huismijt. Hoe kom ik hier eigenlijk van af?

    Kan het aan de soort stok liggen; mijn studiestok wordt lekker opgepeuzeld, maar mijn reservestok uit de DDR heeft nergens last van.....

    En om mijn kist nu in een diepvries te leggen..... :/
     
  2. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hallo marcB,

    Vorig jaar ben ik bezig geweest met onderzoek naar het verdelgen van houtworm in violen. Door omstandigheden van mijn kant ligt het onderzoek nu al een jaar stil en weet dus nog geen definitieve resultaten. Er zijn twee methodes die ik ken. De zuurstofarmeluchtmethode waar door middel van zuurstofonttrekking ( alle beestjes ) dus ook huismijt dood gaat. Een van de firma’s is :

    Van Lierop
    Alpen aan den Rijn
    Koperweg 31 Postbus 52, 2400 AB
    Tel: 0172-433514.

    Ze hebben over het hele land vestigingen waar je informatie kan vragen.

    De tweede is de firma Isotron die beestjes dood door middel van gammastraling

    Firma Isotron
    Morsestraat 3
    Eden
    Tel : 0318-637476
    Email: ede@isotron.com

    Eens in de zoveel tijd kun je daar alles wat besmet is laten behandelen, van wandkast tot stoel. Of het ook wat is voor jou probleem ? Eerst goed laten informeren hoor en wat ik hier schrijf geheel voor eigen risico want echte resultaten heb ik ( nog ) niet met deze firma.

    Ik zou eerst mijn licht eens opsteken bij de Firma Lierop.

    Rob.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De mijt die de haren van de stok aanvreet is weinig actief in het licht; een stok die regelmatig gebruikt wordt heeft geen last van vraat. Het kan natuurlijk zo zijn dat de ene stok al is aangevreten zodat er af en toe en haar breekt. Strijkstokhaar wordt door de leveranciers in meer of mindere mate behandeld met middelen die het kennelijk voor de mijt in meer of mindere mate aantrekkelijk maken. In het ergste geval moet de stok opnieuw worden behaard; vervolgens de stok niet lang achtereen in een gesloten kist bewaren.
     
  4. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    @Bert,

    MarcB schrijft dat zijn studiestok word opgepeuzeld, is alleen opnieuw beharen dan wel genoeg ? Moet er niets aan de stok gebeuren want anders blijf je beharen.
    Ik vraag mij af of het dan wel huismijt is als zijn stok word aangetast.

    Rob.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Uit zijn verhaal maak ik op dat het om de haren gaat en niet om de stok. De houtsoorten waarvan strijkstokken worden gemaakt zijn volgens mij in het geheel niet aantrekkelijk voor ongedierte; je ziet in ieder geval nooit stokken met wormgaten!
     
  6. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    De huisstofmijt houd volgens het verhaal hieronder van andere lekkernijen dan hout.
    Ik dacht dat hij de stok bedoelde maar misschien horen we van MarcB wat er nu precies bedoeld wordt.

    De huisstofmijt een vervelende bezoeker
    De huisstofmijt is een klein spinachtig beestje, dat met het blote oog nauwelijks zichtbaar is. Het leeft in huisstof. Het voedt zich met huidschilfers van mensen en dieren en houdt van een vochtige omgeving. De huisstofmijt bevindt zich vooral in vochtige spullen als textiele vloerbedekking, beschimmelde muren, matrassen, kussens, pluche knuffelbeesten, gestoffeerd meubilair. Vier op de vijf woningen heeft een schadelijke concentratie huisstofmijt. Allergische reacties en astma, chronische bronchitis en longemfyseem worden verergerd in gebouwen waar veel huismijt aanwezig is. Huismijt komt veel voor in gebouwen waar te weinig wordt geventileerd, die relatief vochtig zijn en die moeilijk of te weinig worden schoongehouden. Dat geldt ook voor schimmels. Hebt u huisdieren, dan betekent dat vaak dat u ook meer last hebt van huisstofmijt.

    Rob.
     
  7. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Op een Engelstalig cellistenforum heb ik wel eens gelezen over een beestje dat zich te goed doet aan de haren van strijkstokken. En dan m.n. stokken die niet vaak het licht zien. Opnieuw beharen was volgens mij de remedie en de binnenkant van de kist eens goed aan zonlicht blootstellen. Helaas is het daar het verkeerde seizoen voor.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb een beetje zitten ‘Googlen’ en kom hier en daar wat adviezen tegen om behalve daglicht (een tijdje in de zon), cederhoutkrullen of mottenballen (kamfer of camphor) in de kist te doen. Daar schijnen die diertjes niet zo dol op te zijn. Vraag me trouwens af of mottenballen nog wel te krijgen zijn. Ooit (15 jaar geleden of zo) heb ik eens bij de apotheek wat camphor gehaald (was dus te krijgen) als bestanddeel voor de bereiding van een vioollak.

    Het probleem lijkt me opgelost wanneer het instrument plus strijkstok zich in daglicht bevindt (zoals Bert suggereert te doen) en er geen andere strijkstok in de kist achter blijft. Wat dat laatste betreft, maak ik me daar wel schuldig aan, want ik heb een paar ‘reserve stokken’ die in de betreffende kisten achter gebleven zijn en alleen in noodgevallen worden gebruikt.


    Frits
     
  9. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi MarcB,

    Als er met je stok zelf niets aan de hand is dan kan je post 2 als niet van toepassing beschouwen. Ik dacht dat het om de stok zelf ging. Dan is de oplossing van Bert Boon en Frits het beste. Sorry voor de verwarring.

    Rob.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    In post #8 vroeg ik me af, of ze nog te krijgen waren.

    Waar het internet al niet goed voor is: mottenballen als zodanig kom ik nergens meer tegen. Wèl is iets vergelijkbaars te krijgen, tenminste de samenstelling is identiek aan de vroegere mottenballen die ook uit p-dichloorbenzeen bestaan. (Overigens schijnen in Frankrijk mensen dat spul te gebruiken om er high van te worden, met alle gevolgen van dien, zoals ziekenhuisopname!!)

    Ze heten nu ‘geurballen’ met als doel motten te verjagen, hetgeen mottenballen ook behoorden te doen. Wie bij de drogist naar geurballen vraagt, heeft een goede kans ze te kunnen bemachtigen. Als het gelukt is, in de vioolkist ermee en hopen maar dat de beestjes allemaal het loodje leggen. Ruikt nog lekker ook! (Prijsindicatie: 200 gram voor zo’n € 3,39).
     
  11. MarcB

    MarcB

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    2
    Nou, dit forum levert me in ieder geval antwoorden op! Alvast bedankt voor jullie bijdragen.

    Ik zie zelf in ieder geval 1 remedie: meer spelen, en dus niet alleen die vier maandjes rond de kerst ;)

    Met drie kinderen lijkt het open laten staan van de kist overdag niet zo verstandig, maar misschien kan hij hoger de kast in.

    En kamfer moet mijn moeder nog wel ergens hebben liggen. Mottenballen zijn volgens mij niet meer te krijgen; ik meen me te herinneren dat ze een bepaald gif bevatten waardoor opeens alles de winkels uit moest.

    En die tip over cederhoutkrullen vind ik perfect; dan kan ik mijn sigarenkistjes weer uit de kast halen!

    Ik zal deze tips allemaal toepassen, en dan over een week of twee de resultaten laten weten. Is de rest van Strijkend Nederland misschien ook mee geholpen.

    Iedereen bedankt!

    P.S. Lise, heb jij nog de naam van dat cellistenforum?

    Mvg, MarcB
     
  12. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    @ Marc: Het was het forum van ICS (http://www.cello.org/). Maar ik weet niet meer hoe die beestjes in het Engels heten. Iets met bugs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Sommige mensen zeggen wat ze doen, andere doen wat ze zeggen.


    Frits
     

Deel Deze Pagina