Hulp bij viool reparatie

Discussie in 'Viool' gestart door Bennieben, 20 okt 2009.

  1. Bennieben

    Bennieben Bente

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    1
    Hallo Allemaal,

    Toen ik een tijdje geleden de tussen kast bij ons op zolder aan het doorspitten was (er worden nog wel eens leuke fondsen gedaan daar) kwam ik een zeer oude viool tegen in een ook al oud ogende koffer. Ik ben toen even gaan vragen waar deze vandaan kwam en hij bleek van mijn over groot vader te zijn. Nu was ik dus stom verbaasd te horen dat ik niet het enige persoontje bij ons in de familie ben die ook maar iets met muziek instrumenten heeft, en het dus wel degelijk in de familie zit.

    Toen ik echter de kist open maakte (en misschien had ik ook wat hoge eisen) trof ik een viool aan in niet erg goede staat. Nu heb ik sowieso al niet heel veel verstand van violen, maar ik speel zelf gitaar en ook al zijn het twee zeer verschillende instrumenten, zag ik al snel dat hij niet geheel in orde was.
    Ik zal even een lijste opnoemen van wat mij al opviel:
    Er ontbrak 1 stemknop (als dat zo heet, waar de snaar bovenin aan vast zit)
    1 snaar was gebroken
    De lak is niet een zeer goede staat
    De snaren over het algemeen zijn aan vervaging toe
    En de kam en het staarteind(?) lagen er wat slapjes bij
    En tot slot is de strijkstok ietwat aan de harige kant omdat er heel veel geknapt waren. (is dit te maken of is een nieuwe kopen een beter optie?)

    Nu mijn vraag:
    Ik heb een beetje op het internet rond gezocht maar kon eigenlijk maar weinig viool reparateurs vinden. Is mijn viool te maken? Ik gok erop dat hij al ongeveer tussen de 50 en 30 jaar niet meer bespeeld is. Ik zou er eigenlijk wel graag op willen gaan spelen. Of verspil ik er mijn geld mee? Want het zal geen goedkoop grapje worden...

    Ik zou graag wat hulp willen hebben over mijn keuze in deze kwestie, Ik zou het namelijk helemaal geweldig vinden als deze al zo oude viool die wij nu in ons bezit hebben nog gebruikt zou kunnen worden.

    Bedankt Alvast
    Groetjes Bente.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Bente,

    Natuurlijk welkom op ons forum. Het antwoord is heel simpel, ga gewoon bij een vioolbouwer langs. Vioolbouwers kunnen violen repareren, ga er niet zelf aan zitten klooien.

    Remi
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Beste Bente,
    Niet alle vioolbouwers (de meeste bouwers repareren ook!) zijn te vinden op het internet. Meestal overigens wel via de gouden gids op internet.
    Het vinden van een oude viool uit de familie is een mooie reden om viool te willen spelen, maar het opknappen van een oudje van zolder kan een hoop geld kosten met een ongewis resultaat. Een viool huren (ook bij een vioolbouwer), les nemen en na een geruime tijd besluiten of het de moeite waard is je spaargeld te steken in overgrootvaders viool, dat is het beste advies dat ik je kan geven.
     
  4. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Als ik in jouw schoenen stond zou ik ermee naar een vioolbouwer gaan en daar advies inwinnen. Als een nieuwe pen en een setje nieuwe snaren het enige zijn wat nodig is, en de strijkstok nieuw haar nodig heeft dan ben je wel wat geld kwijt, maar om op over-opa's viool te leren spelen heeft natuurlijk wel wat. Vooral als de viool ernaar uitziet dat over-opa er veel op gespeeld heeft zal het vast geen heel erg beroerde viool zijn. Een vioolbouwer kan volgens mij prima inschatten wat er aan werk nodig is om de viool speelbaar te maken, en wat dat ongeveer aan kosten met zich meebrengt. Als dat dan een paarhonderd euri is zou ik denken, dan heb ik voor die paarhonderd euri een viool om op te leren spelen. Wie weet is het wel zo'n fijne viool dat je niet eens na een jaar of wat een andere wil gaan kopen. Maar misschien zegt de vioolbouwer dat het echt een waardeloos instrument is wat je het beste aan de muur kan hangen ter decoratie, in dat geval is eentje huren om mee te beginnen denk ik het beste plan.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Beste Bente,

    het is in vorige post al genoemd: een strijkstok kan opnieuw behaard worden. Maar dan moet dat nog wel de moeite waard zijn. Een stok waar geen spanning meer opstaat en die te slap is, kan in veel gevallen beter vervangen worden.
    De meeste vioolbouwers beharen ook strijkstokken en er zijn ook speciale strijkstokkenmakers, zoals er hier eentje te vinden is.

    Frits
     

Deel Deze Pagina