Ik heb een fabrieksviool uit ongeveer 1930, denk ik. Waarschijnlijk gebouwd in Duitsland. Heb er eens een ebben toets op laten zetten, er zat een harthouten zwart geschilderde toets op.Verder kan ik er niets van vertellen. Hierbij wat fotootjes ervan. Kunnen jullie misschien nog iets zeggen van deze viool ?
Met de elders gegeven informatie over de identificatie van vooroorlogse bouwsels uit Duitsland moet de verificatie getest kunnen worden. Lijkt me een mooie testcase om uit te proberen Tobias.
Wat je zelf zegt Tobias zal dan wel kloppen toch? Een Duitse viool, jaren 30, En je hebt er een nieuwe toets op laten zetten. De binnenkant en het eindknopje kunnen we niet zien maar de punten van de bladen liggen gelijk aan de ribben. Dus ik houd het op Bohemen. Markneukirchen / Klingenthal of omgeving.
By the way, een detail: Ik heb me eens laten vertellen dat 'fabrieksviool' eigenlijk niet een goede benaming is. Zeker uit die periode: viool uit een werkplaats, waar waarschijnlijk in serie gebouwd werd.
Moet je dit dan een vioolbouwatelier noemen waar seriewerk wordt verricht of is het ook een fabriek?
Afgezien van het plastic zag het er vermoedelijk inderdaad net zo uit in de Duitse en Franse ateliers.