Ierse fiddle masterclass met Martin Hayes

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Martin van Hensbergen, 10 sep 2016.

  1. Martin van Hensbergen

    Martin van Hensbergen

    Lid geworden:
    10 sep 2016
    Berichten:
    6
    Op 2 oktober geeft de wereldberoemde Ierse fiddle speler Martin Hayes een anderhalf uur durende Masterclass voor Ierse fiddle spelers. Martin Hayes, afkomstig uit County Clare, is onder andere bekend van zijn jarenlange duo-schap met gitarist Dennis Cahill en de groep The Gloaming die wereldwijd volle zalen trekt. Zijn expertise reikt van de rustige, traditionele speelstijl van Clare to aan het aan Jazz grenzende moderne fusion van Iers en moderne muziek.

    In deze Masterclass, die open is voor Ierse fiddlers van elk niveau (basis affiniteit met instrument en Ierse muziek wordt wel verwacht), worden aspecten behandeld als strijktechnieken, interpretaties, variaties en improvisaties. Martin's kennis van de muziek en zijn inspirerende wijze van lesgeven trekken wereldwijd volle zalen en is een must voor een ieder die zijn techniek wilt verbeteren of meer wilt leren of de expressie van de muziek.

    De masterclass kost €45 en wordt gehouden op:

    2 oktober 19:00-20:30

    Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord

    Gemullehoekenweg 143

    5062 SB Oisterwijk

    Voor alle informatie en inschrijven voor deze masterclass gaat u naar: https://www.irishtradmusic.nl/martin-hayes-masterclass-2nd-october-2016/

    Voor een fragment van Martin Hayes kijkt u op:

    https://www.youtube.com/embed/BltGIWzNfuo?start=79&feature=oembed

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2016
    zapling en jis77 vinden dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Heel aardige meneer in #2, maar wie is het? :(
     
  3. Martin van Hensbergen

    Martin van Hensbergen

    Lid geworden:
    10 sep 2016
    Berichten:
    6
    Dat was Martin Hayes - de foto hoorde bij het artikel in #1 en volgens mij is het me gelukt om hem daar nu in te zetten. :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Als ik nou eerst het YT-filmpje had bekeken had ik de vraag niet hoeven stellen.
    Maar nu de afbeelding is geïntegreerd, lijkt het me meteen duidelijk.

    Mbt het filmpje: hij heeft een wat afwijkende techniek, maar scoort er ondanks dat goed mee.
    Musician of the Year (2008).
     
  5. Martin van Hensbergen

    Martin van Hensbergen

    Lid geworden:
    10 sep 2016
    Berichten:
    6
    Klopt, vooral het 'kommetje' wat hij maakt met zijn linkerhand om de hals van de viool in te leggen doet menig violist huiveren. Echter, ondanks dat heeft hij een enorme techniek en virtuositeit zowel binnen het genre als daarbuiten!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Nou ja, 'enorme techniek'?
    Ik heb hem geen andere positie zien spelen dan de eerste.
     
  7. Martin van Hensbergen

    Martin van Hensbergen

    Lid geworden:
    10 sep 2016
    Berichten:
    6
    Dat komt omdat het grootste gedeelte van de Ierse fiddle traditie zich afspeelt in de eerste positie.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Mag je dan nog spreken van 'enorme techniek'?
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Moet je eens zien wat hij met zijn strijkstok doet! Techniek hoeft niet altijd te bestaan uit razensnelle positiewisselingen over de hele toets.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Moet je ook eens kijken hoe hij die stok vast houdt.
    Dat hij enkel in Pos.I speelt heeft voornamelijk te maken met het feit dat hij de hals in de linker hand legt.
    Of zou het andersom zijn? Hij speelt enkel Pos. I en dus kan hij de hals in de linker hand leggen.
    Beetje een gevalletje van wat er eerst was, oorzaak en gevolg (causaliteit).
     
  11. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Technische vaardigheid van het fiddle beoordelen op de techniek van het klassieke repertoire komt mij wat vreemd over. Zelfs binnen het klassieke genre doe je dat niet. Je zegt ook niet dat er weinig techniek is omdat je geen vibrato ziet als iemand heel correct barok wil spelen bijvoorbeeld. De man die ik hier zie spelen zie ik heel veel heel knappe dingen doen. Met zijn streektechniek en de wijze waarop hij accenten legt krijgt hij die typische Ierse klank die zo lastig te maken is. En met zijn linkerhand zie ik hem enorm economisch en ontspannen zijn vingers gebruiken waardoor hij zonder al te veel moeite heel snel zal kunnen spelen. Daar ben ik al enige maanden op aan het oefenen en het is een stuk lastiger dan het lijkt.
    Kortom: ik zie inderdaad een man van wie ik heel veel kan leren! En eindelijk kan ik een keer op de genoemde datum, dus heb me net ingeschreven. Leuk! Zijn er nog meer die gaan?
     
    jis77 en Marcelita vinden dit leuk.
  12. Martin van Hensbergen

    Martin van Hensbergen

    Lid geworden:
    10 sep 2016
    Berichten:
    6

Deel Deze Pagina