Ik heb een Stradivarius op zolder gevonden.......

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 7 mei 2010.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik heb een Stradivarius op zolder gevonden........

    Van deze mededeling zal een vioolbouwer niet warm worden. Een viool bouwen is moeilijk, een etiket maken kan iedereen. Maar........ de kans dat je een Stradivarius tegen het lijf loop is aanwezig. Kijk maar:

    1. Oistrach Stradivarius uit 1671, gestolen in mei 1996
    2. Koning Maximilaan Stradivarius uit 1709, gestolen in 1999
    3. Le Maurien Stradivarius uit 1714, gestolen op 9 april 2002
    4. Colossus Stradivarius uit 1716, gestolen op 3 november 1998
    5. Stradivarius ui 1719, gestolen in juni 1945
    6. Davidoff Morini Stradivarius ui 1727, gestolen op 18 oktober 1995
    7. Hercules Stradivarius uit 1732, gestolen 1908
    8. Ames Stradivarius uit 1734, begin 1980 gestolen bij een concert
    9. Lamoureux Stradivarius uit 1735, in 1960 gestolen

    Deze worden allemaal nog steeds vermist. Toen Perlman jong was is na een concert zijn viool (eigendom Juliard school) gestolen. De volgende dag bij een kringloop om de hoek gevonden. Ingekocht voor enkel tientallen dollars....
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    De Stradivarius van Huberman werd in 1936 gestolen en in dat zelfde jaar in het geniep verkocht voor $ 100 aan de violist Julian Altman omdat het ding volgens de verkoper (Altman heeft nooit zijn naam genoemd), 'too hot to handle' was :)
    Maar die viool kwam 50 jaar later tenminste weer 'officieel' aan de oppervlakte. Altman heeft er zijn leven lang op gespeeld. Tot in nachtclubs toe :D

    Hopf
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Interessanter om te weten wanneer de laatste echte Stradivarius ontdekt werd. Iemand die dit weet?

    P.S.: de Oistrakh is sinds 2001 weer terecht.
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    En is bekend waar die viool al die tijd heeft uitgehangen?
     
  5. katinka

    katinka

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    2
    Ik lees steeds over labels. Zelf heb ik een viool, die ik ongeveer 17 jaar geleden kocht in Haarlem als Boheemse viool. Hij ziet er oud uit en de rug is wat langer dan de gangbare maat. Onlangs ontdekte een kennisje van mij binnenin de viool op de bodem de tekst: Antonius Stradiuarius Cremonenfis faciebat Anno 1712 (de 12 ziet er overigens anders uit qua handschrift dan de 17, de 1 lijkt op een i, de 2 lijkt op een z) met daarachter een kruis/cirkel en A S erin. Het lijkt met inkt geschreven (niet op een label, maar gewoon op het hout). Kan iemand me duidelijkheid verschaffen over de betekenis?
    Katinka
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.364
    Homepage:
    Bedoel je informatie over het label zoals deze?

    [​IMG]


    Dat teken van Stradivarius is een soort brandmerk maar dan getekend. Misschien is het ook wel een stempel? Zoals is te zien op dit authentieke label is het AS-teken niet in of op het hout aangebracht, maar op het label zélf. Wat valt er nog meer van te vertellen? Het label van deze bouwer is in zeer grote aantallen nagemaakt. Ik denk dat er veel informatie via het internet beschikbaar is.
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.364
    Homepage:
    Ik kom nog wel eens kringloopwinkels, maar (nog) geen Stradivarius tegen gekomen. Wat ik meestal aantref is rommel, ook al zou je er tijd in steken om het op te knappen.
     

Deel Deze Pagina