Ik wil heel graag viool spelen

Discussie in 'Viool' gestart door KatherineKat, 21 aug 2009.

  1. KatherineKat

    KatherineKat

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    23
    Hoi,

    Ik ben 17, over 2 maanden ongeveer word ik 18. Nou ben ik al jaren gecharmeerd van viool spelen, maar omdat ik de mogelijkheid niet had, en me ouders niet luisterden, is het er nooit van gekomen.

    Ik heb een zus van 20 en die zei dat ze altijd heel graag viool wilde spelen. Dus ze kreeg van m'n moeder een viool , maar m'n zus heeft er nooit naar gekeken en hij bleef altijd in de koffer, en ze heeft er nooit wat mee gedaan, niet eens informatie opgezocht. Ik kreeg nooit wat van m'n moeder, en kon nooit m'n dromen vervullen.

    In ieder geval, ik woon nu ongeveer 2 jaar in een ander stad bij familie, dus niet bij m'n ouders meer. Was sinds toen ik net 16 was verhuist. En hier kreeg ik wel de kans om achter m'n doelen te gaan, omdat ik hier wel heel erg ondersteund werd.

    Ik ben zelf heel erg creatief ingesteld, dan educatief. M'n zus is heel erg educatief en die maakt mij altijd belachelijk (ze zoekt een excuus) met dat ik niet eens kan studeren. Ik kan het wel, maar ik wil het niet. Ik doe liever andere dingen, zoals kunst, tekenen/schilderen, dingen maken en muziek maken.

    Ik leer nu zelf piano/keyboard spelen en gitaar.

    Maar m'n droom is ook om viool te kunnen spelen. Een vriend van me zei dat je van kinds af aan moet beginnen en dat het een feit is. Maar daar geloof ik niks van.

    Ik heb al een viool gekocht (tot m'n spijt bij conrad.nl) van 1/2, ik had er helemaal geen verstand van en omdat er stond dat het een basisviool was. Dus hiermee wil ik veel oefenen, en later wil ik een goeie handgemaakte viool aanschaffen.

    Nou wou ik vragen, hoe ik het t beste moet aanpakken om het goed te kunnen leren? Hoe het zit met noten, en alles. Want ik begrijp er nu niet zoveel van. Wat kan ik het beste doen? Ik weet dat ik lessen moet volgen, maar dit is duur, dus ik ben dan ook op zoek naar goedkopere lessen van een individueel iemand.

    Ik ben echt bereid om uren per dag te oefenen en er veel energie in te gaan steken, want dit is echt mijn droom om het te kunnen spelen. Alleen weet ik niet hoe ik moet beginnen.

    Ik hoop op reacties! Alvast bedankt. :)

    P.S. Sorry als mijn verhaal te lang is, ik wou het kwijt. :)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Welkom op dit Forum!
    1. Viool terugsturen naar Conrad als het nog kan! (een viool haal je bij een vioolbouwer, die heeft meestal ook instrumenten in lagere prijsklassen)
    2. Je niet teveel van anderen aantrekken maar gewoon beginnen met vioolspelen.

    In de archieven van dit forum kun je al heel wat aanwijzingen en tips vinden voor beginnende strijkers. Daar kun je je voordeel meedoen via de zoekfunctie.
    In het kort komt het hierop neer:
    - koop voorlopig geen viool maar huur er eentje. Aanschaffen kan ook nog wanneer je wat verder bent en zeker weet dat je er mee doorgaat (lukt het huren niet in jouw buurt, dan kan ik wellicht iets voor je betekenen)
    - zoek een goede docent of muziekschool (sommige muziekscholen hebben tarieven voor minder hoge inkomens)
    - kijk of je in jouw buurt een conservatoriumstudent kunt vinden die leservaring wil opdoen.

    Verder: schroom niet om op dit forum je vragen te stellen, want er zitten hier meerdere volwassenen die niet als kind zijn begonnen.

    PS. dit verhaal geldt ook als antwoord op soortgelijke vragen over altviool, cello en contrabas. :cool:
     
  3. KatherineKat

    KatherineKat

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    23
    Dankje voor de reactie!

    Ik heb meteen Conrad gebelt, en ze zeiden dat het klaar voor verzending is (ik had hem gister besteld), en dat ik pas mijn geld terug krijg wanneer ik het retour. Beetje raar..maar ik ga dan gewoon weigeren als de post komt en dan gaat ie weer terug.

    Ik denk dat ik gewoon een viool wil huren. Suggesties? En mischien koop ik er eentje een basisviool bij een vioolbouwer.

    Ik heb hier heel wat topics al gelezen, en dat geeft me moed.

    Maar wat ik begreep is dat sommige ook leren spelen zonder lessen, noten lezen, gewoon met hun oor spelen. Da's ook mogelijk toch?
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Katherine,

    Op www.bloggers.nl/zlata staat het laatste exemplaar van mijn Ezine, hierin staat een stukje over beginnen met vioolspelen, wat je nodig hebt etc etc.

    Ik denk dat als je mijn blog leest en dit forum dat je al een stuk wijzer bent. Mocht hierna nog vragen of twijfels hebben, start een topic hierover.
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ah, ik zie nog iets belangrijks in je verhaal... je zegt een 1/2 viool te hebben besteld. Dat is een kinderviool, je moet een 4/4 viool hebben anders wordt de uitdaging wel erg groot.

    Dus buiten het feit dat je waarschijnlijk kwalitatief niet veel van een Conrad viool kunt verwachten, moet je in elk geval de goede maat kopen.
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Het is niet verstandig om zonder leraar te leren spelen. Je gaat dan allerlei fouten maken, die je later weer moet afleren. Zelfs als je een vioolgenie zou zijn, dan nog heb je een leraar nodig, die je de nodige aanwijzingen geeft. Veel plezier met viool spelen. :)
     
  7. KatherineKat

    KatherineKat

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    23
    Heel erg bedankt voor de reacties!

    Ja ik had zelf ook al door dat ik een 4/4 viool nodig heb. Als die conrad viool aankomt, stuur ik hem gewoon terug. :)

    Het liefst huur ik geen viool, want dan moet ik per maand betalen, dan heb ik liever m'n eigen viool. Want ik ben er zeker van dat ik echt viool wil spelen. Ik wil zowieso wat doen met muziek en optredens doen. Dus dit is werkelijkwaar mijn droom!

    Ik heb gekeken bij NoName#2 instrumenten en dan wil ik daar eentje kopen binnenkort, als het kan.

    Maar is het heel belangrijk om noten te leren? Want sommige spelen heel goed zonder dat ze noten kunnen lezen.
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Noten leren lezen hoort er in je muzikale opvoeding net zo bij, als dat je gewoon leert lezen op school. Als je van bladmuziek kan spelen, gaat er een hele wereld voor je open, die anders voor je gesloten blijft. :)
     
  9. KatherineKat

    KatherineKat

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    23
    Okee dankje. :)

    Ik heb een Himmel holz viool gekocht, komt je dat bekend voor?
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Van Himmel Holz heb ik nog nooit gehoord. Zoals eerder gezegd; je kunt beter eerst een viool huren tot aan het moment dat je zelf een beetje kunt beoordelen wat voor viool je eigenlijk zoekt en er dan eentje uitkiezen die je graag wilt en die voor jou goed klinkt. Als absolute beginner kun je dat gewoon niet goed beoordelen. Heel vaak krijg je (een deel van) de huur van de viool terug bij aanschaf van dezelfde of een andere viool. Je mag natuurlijk doen wat je wilt met de adviezen die je hier krijgt, maar wanneer je er niets mee doet, heeft het ook weinig zin je vragen hier te stellen. :rolleyes:

    Wanneer je noten KUNT lezen hoeft je dat niet te weerhouden om ook veel uit het hoofd te spelen!
     
  11. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Katherine,
    Ik denk niet dat het een juiste begin is om een eigen viool te willen bezitten.
    En ook niet om in een orkest te willen spelen.
    Het begin moet zijn dat je er aan verknocht raakt om naar de vioolklanken te luisteren die jezelf produceert, mooi of minder mooi, dat maakt niet uit.
    En als je dan mooie stukjes van bekende componisten hoort dan
    ontstaat vanzelf de wens die stukjes ook te kunnen spelen en daarmee de noodzaak noten te kunnen lezen.
    En als je na jaren studie ooit heel mooi kunt spelen, wat lang niet voor iedereen is weggelegd, dan onstaat vanzelf de wens voor anderen te mogen spelen.
    Dus niet als belangrijkste drijfveer om op het podium te staan, dat lijkt mij een verkeerd uitgangspunt.
    Beter is als je anderen van je muziek wilt laten genieten.
    Wie wil er niet beroemd worden en wie wil er niet een Stradivarius
    in zijn bezit hebben, iedereen toch?
    Maar dat moet geen doel op zich zijn want dan wordt de vioolstudie een fiasco, tenzij je superbegaafd bent.
    Waar het bij een beginner om moet gaan is of hij plezier in het
    vioolspel heeft en houdt.
    En als je genoeg aanleg en doorzettingsvermogen hebt komt de rest vanzelf.
    Het is slechts mijn mening maar wellicht kun je er iets mee doen om niet van de ene in de andere teleurstelling te vallen.
     
    Solange vindt dit leuk.
  12. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Nee, is dat die van Conrad?

    Katherine, je geeft aan dat je bij mij een viool wilt kopen. Natuurlijk goed nieuws ;), maarrrrr...

    Wat je ook kunt doen: ik verhuur dezelfde violen die ik verkoop. Als iemand het huurinstrument besluit te kopen (waar iedere huurder recht op heeft), dan krijg je de betaalde huur als korting op de koopprijs. Dit met een maximum van 1 jaar huur.

    Zo loop je niet het risico dat je een viool gekocht hebt en het uiteindelijk niets vindt, je bent de betaalde huur niet kwijt (je krijg em gewoon als korting op het huurinstrument of een ander instrument!) en je hoeft het hele bedrag niet in één keer te betalen.

    Is dat wat?

    (in één keer kopen mag natuurlijk ook, wat jij het prettigst vindt)
     
  13. KatherineKat

    KatherineKat

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    23
    Ik snap ook helemaal wat je bedoelt. En sowieso wat jullie bedoelen.

    Ik heb absoluut geen haast, en met optredens, bedoel ik dat ik graag in de toekomst wanneer ik gevorderd ben, wil gaan spelen. Maar dit doe ik het meest voor mijzelf omdat dit gewoon een doel van mij is.

    Ik snap dat het het handigst is om als beginner een viool te gaan huren, maar mede door mijn enthousiasme had ik zonder na te denken eentje bij Conrad gekocht, en daar had ik dus spijt van. Dus die gaat meteen terug op de post. :)

    Ik heb er nu eentje van Himmel holz (?) gekocht, bij schreeven.nl, die hebben ook een eigen vioolbouwer en verkopen ook bekende violen, het is dus geen bedrijf, maar een muziekwinkel wat al heel lang bestaat met kwaliteitsinstrumenten volgens mij.

    Dit is de link van het viool:

    http://www.schreeven.nl/subcategorie.php?subc=19

    De eerste dus. :)

    Ik vind het zelf niet erg, ik wou altijd al zowieso een eigen viool hebben. En ik denk dat ik naast dit ook wel een viool wil huren, zo experimenteer ik ook met geluiden en doe ik meer kennis op. Alleen moet ik nog uitvinden hoe het nou met noten zit, ik ken de namen niet eens.
     
  14. KatherineKat

    KatherineKat

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    23
    Nee hij is gelukkig niet van de Conrad, zoals bij m'n andere post, hij is van schreeven.nl

    http://www.schreeven.nl/subcategorie.php?subc=19

    De eerste dus. :)

    Omdat ik nu al een viool gekocht heb, zou ik er wel eentje bij je willen huren, want het lijkt me zeker een goede deal dat je met het huurgeld dan ook korting krijgt, en dat ik dan later een viool bij je koop. :)

    Ik weet alleen niet hoe het met afspraken zit, en om langs te komen is ook best moeilijk voor mij. Dus zou zoiets dan ook via internet kunnen? Met voorwaarden enzo.

    Ik heb trouwens op je site een schoudersteun en een vioollesboek gekocht, volgens mij heb je hem al gezien. :)

    Ik heb hem alleen niet op de naam Katherine besteld, want dat is mijn 2de naam.
     
  15. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Katherine,

    Ik heb je bestelling niet alleen gezien, maar ook vanmorgen al verstuurd :cool:. Ik denk dat je em morgen in huis hebt.

    Het huren van de viool kan ook op afstand en dan is telefonisch het handigst:
    - Je belt me zodat ik alle gegevens kan vragen en noteren
    - Je maakt de borg en een maand huur over naar het rekeningnummer wat ik zal noemen
    - Ik verstuur de vioolset met bijgevoegd een envelop met daarin: twee huurcontracten, een retourenvelop met mijn adres en een uitdraai van de huurvoorwaarden
    - Je tekent het contract en stuurt 1 exemplaar naar mij terug in de retourenvelop
    - klaar!

    Indien je het prettig vindt om de huurvoorwaarden vooraf in te zien, dan kan ik je deze per e-mail sturen.

    Een studieviool A klasse set kost € 10 per maand (inclusief koffer, strijkstok en hars). Deze is afgesteld en speelklaar gemaakt en voorzien van Europese merksnaren. De totale prijs van het instrument is € 230 (meer dan op de website vanwege de snaren).
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Een hele kleine noot: Ik zie dat Schreeven een vioolset aanbiedt voor € 69 die afgesteld is door een vioolbouwster en dat de kam opnieuw is gesneden.

    Ik wil geen nieuwe prijsdiscussie aanzwengelen over violen (of misschien wel), maar een vioolbouwer rekent toch al snel € 40 voor een nieuwe kam en het pas snijden hiervan. Dan hebben we het nog niet gehad over het verdere afstellen.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Met dat in het achterhoofd én na een bezoekje aan hun website, denk ik dat dit niet dé winkel is om een 'beetje' viool aan te schaffen! Als ik een drumstel zou willen of een elektrische gitaar zou ik daar misschien nog mensen aantreffen die weten waar ze het over hebben, maar een viool? Nee vergeet het maar. Ik vermoed dat ze niet eens weten dat een kam dient te worden pas gesneden op het bovenblad. En de juiste plek voor de kam? Laat staan waar de stapel moet, weten ze vast ook niet.
    Een geheel garnituur voor € 69,=? Ik moet echt lachen: Brandhout!
    Eigenlijk triest dat zoiets aan de man gebracht wordt. Zou vallen onder zwendel lijkt me.

    Frits
     
  18. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het vreemde erbij is dat ze wel vermelden dat een vioolbouwster die daar in dienst is de kam snijdt.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Wanneer we nu eens afspreken dat alle violen waar NIETS aan is gedaan qua kam, bijwerken toets, gangbaar maken, vervangen of bijwerken van de kam en inpassen van de stapel alsmede het voorzien van snaren naar westerse maatstaven tot de categorie wandversiering worden verklaard, dan zijn heel veel discussies en pogingen tot uitleg sowieso onnodig en hoeven we het ook niet meer te hebben over de prijs, want zelfs de eenvoudigste viool komt dan op 300 euro.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ja verhip ik zie het ook!

    Ik heb daarom maar eens even door gezocht op de naam Marijke Damen, want die schijnt de viooltjes 'af te richten'. Stel dat ze vioolbouwster is, dan is het toch onmogelijk dat zo'n viool wat kan wezen. Er moet eerst wat aan verdiend worden door Wang-Li-Pang (want dat is de verzonnen naam van de Chinese fabrikant). Dan de importeur, dan het muziekhuis en dan Marijke Damen nog. En dat allemaal voor de somma van € 69,= inclusief vioolkoffer, strijkstok, stukkie hars. Wanneer ik dat zo bekijk dan is het zonde van de tijd van Marijke die eraan besteed wordt. Die kosten zijn al meer dan de hele viool kost!

    Maar goed, laten we dan maar aannemen dat er iemand is in die winkel die weet wat een kam en stapel is en hoe die behandeld dienen te worden.

    Ik trek mijn woorden over het ontbreken van kennis over kam en stapel van de vorige post #17, terug!

    Blijft staan dat het niet meer dan inferieur spul kan zijn.

    Frits
     

Deel Deze Pagina