Il Cannone: nieuwe cellosnaren van LARSEN

Discussie in 'Cello' gestart door BertBoonVioolbouw, 21 sep 2020.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Voor mij zijn sommige filmpjes een toevoeging; een kleine indruk.
    Maar idd, niet voldoende basis voor keuzes.
    Zelf uitproberen (zie mijn test #16) zoals ook bij vioolbouwers vaak kan (Roland in #18) geeft pas echt een indruk of de snaren bij jou, bij de cello en bij jouw speelstijl passen.
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Review:
    nieuwe Larsen Il Cannone, versie Warm & Broad,
    met wat aanvullingen op #16:

    De set heeft, net als de Origninal snaren van Larsen een sterke homogeniteit. Dwz dat het als set direct een eenheid vormt op de cello.

    - a-snaar: een herkenbare Larsen a. Iets forser dan de Larsen Original, waardoor de snaar het hogere werk wat beter aan kan. (De beroemde a-Original-med vinden cellisten wel eens wat kwetsbaar, de schoonheid er wat eerder van af. Bij Il Cannone en Magnacore zou dat minder moeten zijn).
    - d-snaar: past goed bij de a-snaar, prachtige klank. Lijkt tussen de Original en de Soloist in te zitten.
    - G-snaar: donker, warm, krachtig, geheel niet metalig. Zit dicht bij de G-Magnacore.
    - C-snaar: ietsje meer het kabelkern geluid (wat velen willen), zonder 'agressief' te worden (minder 'scherp' dan Magnacore).

    Verder:
    -Ietsje inspeeltijd nodig op d en G. Op A en C vrijwel niet.
    -Veel musici combineren deze versie met de Dircect & Focust versie, soms met Soloist a.
    -Combineren met C Original is ook een prima optie.
    -De snaarspanning is wat hoger dan de Original Larsens, in de buurt van Magnacore.

    Sommigen zeggen (o.a. firma Larsen zelf) dat Il Cannone ten opzichte van Magnacore niet perse een verbetering is, maar meer een uitbreiding van mogelijkheden.

    Ik probeerde deze Il Cannone a in combinatie met d, G, C Original medium. Zeer fraai resultaat.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2024

Deel Deze Pagina