Illner cello en cellokist

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Anara, 11 sep 2010.

  1. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dag allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en kijk mijn ogen uit hier.
    Sinds een paar jaar speel ik cello (na eerst jarenlang hobo gespeeld te hebben).
    Ik ben mij aan het oriënteren op van alles wat met cello te maken heeft.
    Is iemand hier bekend met Illner cello's?
    En zo ja, hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

    En verder ben ik op zoek naar een superlichte cellokist (ik fiets nogal eens met mijn cello en ook gaat hij/zij eens in de week in de auto mee). Maar voor mij is het erg belangrijk dat ik er ook goed mee kan fietsen.
    Als ik een lichte kist zou kopen, zie ik (op internet) dat er steeds bijstaat dat er banden bijgeleverd worden. Maar zelf ben ik niet handig: kan ik die dan tegen betaling bij een vioolbouwer laten bevestigen? of kan ik dat misschien gewoon zelf doen?

    Zo zit ik met nog veel meer vragen (strijkstok, eventueel een nieuwe cello), maar ik ga hier eerst nog maar eens goed rondneuzen, voordat ik allemaal overbodige vragen ga stellen.

    Groetjes, Anara
     
  2. Noname#3

    Noname#3 Bas Vogel

    Lid geworden:
    11 sep 2010
    Berichten:
    17
    Homepage:
    Hoi Anara,

    Heb ooit een paar jaar ContraBas gespeeld, jazzbandjes en zo. In het stadse van Rotterdam was het op de bijrijderstoel, met de krul over de hoedenplank ook niet handig vanwege het slechte uitzicht rechts en het parkeren.

    Ik had in die tijd alleen een lichte hoes voor de bas en heb in een dierenwinkel een paardensingel gekocht (10m stevige band). Een keer om de pen en om de hals slaan leverde zeer goed verstelbare schouderbanden op. En aldus fietste ik door de stad. Geen centje pijn - alleen niet vergeten dat je wat breder bent.

    De lichtste bescherming blijft altijd een hoes. Alles wat de bescherming sterker maakt, wordt deze altijd zwaarder (hout / polyester). Hoezen hebben ook altijd handige banden - en een cello hoef je niet dwars te dragen. Valt weer mee met de breedte :)

    M.i. bescherming tegen vocht het belangrijkste - en stuiteren / stoten moet je sowieso voorkomen.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Licht en nog sterk genoeg: dan kom je op deze koffer uit:
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=314_37&products_id=1254
    Of deze
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=314_37&products_id=1495
    Nog lichter kan ook, maar dat gaat meestal ten koste van de stevigheid en stabiliteit. Zwaardere koffers vergen een krachttoer wanneer je er mee wilt fietsen.
    Een mooie en betaalbare koffer is deze:
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=314_37&products_id=1512

    Op de fiets is een foedraal een stuk comfortabeler. Een mooi gesneden en degelijk foedraal is deze:
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=314_44&products_id=991
    Goede bescherming voor een aantrekkelijke prijs is deze:
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=314_44&products_id=460

    De rugbanden (en evt. schouderbanden) die bij koffers en foedralen worden meegeleverd zijn er heel eenvoudig zelf aan te klikken of te schroeven.

    Het is lastig iets te zeggen over Illner celli in het algemeen; er zijn -meen ik- verschillende kwaliteiten van gemaakt.
     
  4. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hoi Bazzo,

    Handig uitgevonden van die paardensingel.
    Maar dat zie ik mijzelf niet doen; bovendien hoef ik inderdaad niet dwars te gaan met mijn cello.

    Groetjes, Anara
     
  5. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dank je wel Bert Boon, voor alle informatie.
    En als ik echt besluit een koffer te nemen, lijkt het mij handiger om een keer in Groningen (of elders) te kijken welke mogelijkheden er zijn en hoe het er allemaal uitziet en draagt.

    Is een cello overigens inderdaad zo gevoelig voor vocht?
    Ik heb hem in de winter in een koele kamer, zonder foedraal eromheen (ik heb al wel een foedraal dus, waarin ik hem vervoer).
    Of is het beter om hem altijd in te pakken?

    Hartelijke groet,

    Anara
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Celli zijn gevoelig voor vocht, maar nog veel gevoeliger voor droogte. In het NL klimaat zijn strenge winters in centraal verwarmde huizen de grootste gevaren-factor. Dat is ook de periode dat je een bevochtiger
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=333_335
    kunt overwegen.
    Voor de rest: als vuistregel "voelt" een instrument zich thuis waar de eigenaar ook prettig vertoeft (met uitzondering natuurlijk van strand-liefhebbers, wintersporters, sauna-fans of zonnebank-fanaten :) )
     
  7. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Ach, wat jammer dat 'ie daar niet tegen kan...
    was ik net van plan om m'n viool komende zomervakantie mee te nemen naar het strand.... :lol:
     
  8. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dank weer voor je reactie, Bert.
    Mijn cello is meestal in een heel klein kamertje (geïsoleerd voor geluiden) waar ik speel.
    Ik denk dat het kamertje te klein is voor een luchtbevochtiger, maar ik doe wel altijd natte theedoeken op de verwarming daar, als de verwarming aan is (en ook vaak als die niet aan is). En ik heb er een grote bak water staan.
    Hopelijk is dat genoeg.
    Vorig jaar is er wel 3x een snaar geknapt. Dat vind ik een ramp, want ik ben niet zo handig dat ik die er zelf op kan zetten: 1x geprobeerd en toen brak hij weer.
    Eigenlijk zou er ook les moeten zijn in snaren op je cello zetten (hoewel je de routine niet kunt opbouwen omdat het gelukkig weinig gebeurt dat er een snaar knapt).
    Toen ik nog hobo speelde, heb ik wel een cursus rietsnijden gedaan (wat bij mij niet veel uitgehaald heeft, want ik heb echt 2 linkerhanden :( ).

    Groetjes, Anara
     
  9. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Om nog even terug te komen op de cellokoffer: ik heb de mijne via het internet besteld bij www.paganino.de. Je hebt er keuze uit diverse koffers, van zwaar tot licht, en je hoeft de banden alleen maar middels een grote clip vast te klikken aan de koffer. Hoe duurder, hoe lichter de koffer. De levering verliep uitstekend, en je kunt met je creditcard of Ideal van tevoren betalen.

    Succes!
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Deze firma voert o.a. veel eigen merken (chinese glasvezelkoffers die nogal zwaar zijn) en mist het BAM asortiment, dat bij veel cellisten niet voor niets zeer populair is.
     

Deel Deze Pagina