Info over viool

Discussie in 'Viool' gestart door Hylobates, 29 jul 2012.

  1. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Gegroet

    Vandaag heb ik nogmaals de ingeving gekregen om viool te leren spelen. Ik hou van de klank, maar de gedachte dat het vrij duur is hield mij tegen (en nog steeds). Ik weet immers niet of ik er voldoening uit ga krijgen, stel dat het mij gewoon niet lukt, of dat het dan toch niets voor mij is.
    Alvorens te zoeken naar een privé-leerkracht had ik graag wat info vergaard over violen. Zijn er naslagwerken die alles omvatten?
    Een ander probleem zal de linkshandigheid zijn. Als ik verplicht ga worden rechtshandig te spelen dan hoeft het voor mij niet, ik heb veel meer fijne motoriek aan mijn linkerkant. Het zal dan ook moeilijk worden een linkshandige viool te vinden en bijna onmogelijk een te huren. Misschien is het slechts een bevlieging en moet ik er een nachtje over slapen, maar ik zou zo graag iets kunnen van muziek.
     
  2. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo Hylobates,

    Even iets over je linkshandigheid.
    Is het niet juist handig om linkshandig te zijn als je viool gaat spelen?
    Je kunt m.i. je fijne motoriekvan je linkerhand juist heel goed gebruiken bij het vioolspelen.
    Terwijl je met je rechterhand(arm) de strijkstok gebruikt.
    Of dacht je van niet?

    Groet,

    Anara
     
  3. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Hmm dat kan wel. Maar ik had er mij eens op betrapt luchtviool te spelen terwijl een liedje op stond en dat was met een luchtviool aan mijn rechterkant. Ik denk dat ik soepeler, preciezer en beter zou kunnen strijken met mijn linkerhand, tenzij dat minder belangrijker is dan vingerzetting?
     
  4. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Je zou van buitenaf denken dat de moeilijkheid van het bespelen van een strijkinstrument ligt in het werk van de linkerhand. Maar in het strijken, het manipuleren van de klank door de beweging van de stok, daar zit hem de echte moeilijkheid, en de kunst.
     
  5. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Ik dacht hetzelfde, maar wist het niet zeker. Vandaar dat ik absoluut met links wil spelen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Om die zelfde reden zou je ook absoluut rechts willen spelen!
    Het gaat dan ook nog om de coördinatie van linker - en rechterhand. Het is naar mijn mening een kwestie van beginnen en na verloop van tijd weet je niet anders meer. Ook iemand die rechtshandig is, zal bij de eerste lessen moeten wennen aan alle bewegingen. Misschien is iemand die linkshandig is zelfs wel in het voordeel v.w.b. de mobiliteit van de vingers!
     
  7. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Hmm ik heb daar mijn twijfels over. Heden ten dage verplicht je kinderen ook niet meer met rechts te schrijven omdat ze het uiteindelijk wel zullen leren. Ik begrijp wel dat het over een lange periode natuurlijk zal worden, maar de tijd die men er over doet is langer. Ik verplaats mijn muis nu ook met mijn rechterhand, maar volgens mij zou ik het nauwkeuriger kunnen moest ik origineel met links begonnen zijn. Er zijn trouwens verschillende gradaties in de mate waarin je links of rechtshandig bent (naar de thesis van mijn broer). Ik ben een extreem linkshandige zoals elk mannelijk familielied langs mijn vader zijn kant en heb al genoeg moeite in deze rechtshandige wereld.
    Ik begrijp uw mening goed, maar ik zou mij meer op mijn gemak voelen met een linkshandige viool, mede omdat ik ook al wat gespeeld heb op een linkshandige gitaar.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Wordt bij een linkshandige pianist de baspartij ook sprankelender, mooier gespeeld? En welke problemen ontmoet een linkshandige organist als hij pedaal moet spelen? Hoe ervaart een linkshandige de bediening van de pedalen van een auto? Zijn er ook linkshandige auto's? Het zijn maar wat vragen..
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ja, helemaal mee eens. Dat doet mij denken aan de tijd dat ik in New-Zealand een auto huurde en 'opeens' links moest gaan rijden. Na twee dagen weet je niet anders meer. Niets aan het handje dus en geen enkel probleem. Totdat het stil is op de weg en je de enige weggebruiker bent en je geen voorbeeld meer hebt. Dan gaat het door de macht der gewoonte fout bij het ronden van een 'round-about'.
     
  10. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Ik kan hier op niet veel begrip rekenen zo te lezen. Links of rechts maakt soms niet veel uit. Bij piano moet de ene hand misschien wat meer werk verrichten, maar ze doen allebei hetzelfde. Dat is de reden dat er geen linkshandige instrumenten verkocht worden waar het niet bij nodig is. Bij viool vind ik het meer dan nodig, vergelijk het met een voet en een schoen. Volgens jullie moet ik een rechterschoen aan mijn linkervoet hangen. Het zal wat onwennig zijn in het begin, maar na een tijd zal ik er niet veel meer van merken omdat hij niet anders gewend is. Als ik echter een linkerschoen aan mijn linkervoet zou plaatsen, zou het voor mij veel aangenamer zijn te stappen, en zal ik niet gehinderd worden.
    Nu goed, wat jullie ook zeggen, mijn besluit staat al vast. De nadelen heb ik overwogen en voor mij zijn er geen. De vraag is alleen waar ik er zal aan geraken. De muziekwinkel waar ik ben binnen geweest kan een linkse bekomen, maar deze is nog iets te duur voor mij. Dan maar eens zien of het via het internet kan gekocht worden.
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Is het niet verstandig om eerst vioolles af te wachten.. Dat je niet op les komt met een linkshandige viool en dat bijv. de vioolleraar dat vervelend vindt? (ik weet niet of dat heel anders 'lesgeeft' dan op een rechtshandige viool, maar het zou toch kunnen denk ik??)
     
  12. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Aangezien het waarschijnlijk privéles wordt, ga ik eerst vragen of de persoon het ziet zitten om les te geven aan een linkshandige.
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Jawel hoor, maar het is voor een rechtshandige moeilijk voor te stellen wat het probleem is. Bij het vioolspelen doen beide handen totaal verschillende dingen en als je linkshandig bent, beheers je voor mijn gevoel de linkerhand beter dan de rechter. Is dat dan bij vioolspelen geen voordeel? Als rechtshandige sta ik er bij vioolspelen nooit bij stil welke handeling nou het lastigst is, het vasthouden en besturen van de strijkstok of het plaatsen van de vingers/het intoneren op de viooltoets. Ken je linkshandige violisten die toch "gewoon"spelen?
     
  14. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Hoe ik het zie: het indrukken van de snaren vereist slechts een paar spieren die allen in dezelfde richting gealigneerd zijn. Ik ondervind weinig verschil bij het indrukken van een snaar met linker of rechter hand, dus in die zin zou het inderdaad gelijk blijven welke viool ik bespeel. Het hanteren van de strijkstok vraagt meer preciezere bewegingen, die tegelijk standvastig en soepel moeten zijn. De spieren moeten meer gecoördineerd met elkaar omgaan en dat lukt stukken beter in mijn linkerarm, terwijl het stroef en stuntelig verloopt met de rechter.

    Edit: deze persoon verwoordt het op exact dezelfde manier als ik het probeer te vertellen:

    "As for the often-heard comment that left-handers have an advantage playing the "normal way", I have found that to be rubbish quite frankly. It is usually right handers making this comment and frankly unless they are left handed, they simply do not know what they are talking about. A lot of people assume that a lefty has an advantage because their left hand is supposedly more dextrous. The shortcoming of this comment is that it does not consider the bow hand. In the bowing hand, it is not only the hand that controls the bow, but it is your entire arm. I had noticeable difficulty bowing right handed. It had nothing to do with my hand, but had everything to do with my ability to control my right arm. The difference there is noticeable. When I switched, it was night and day and felt 100% natural.

    Some may disagree with that and that is fine. I would challenge them to do something using only fingers (such as drumming their fingers on their desk). I would bet that each hand can do it equally well. The second challenge is to go outside and start throwing a baseball with both hands. I would bet there is a major difference. The difference is not because of the hand, it is because of the arm. The arm is throwing the ball, the hand is simply holding it and also imparting rotation to the pitch.

    Same difference with bowing. Most of bowing is arm control as opposed to hand control.

    Furthermore, if playing the "normal way" is such an advantage for left handers, then why were violins constructed that way (i.e., to the supposed disadvantage of right handers)? That is a nonsensical statement to make. The fact is that traditional violins are advantageous for right handed people as they should be. "
     
  15. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi hylobates.

    Ik ben ook linkshandig en dacht dat ik ook problemen zou ondervinden.
    Mijn huidige viooldocente, zei dat het niets uit moet maken. Want ik had nooit viool gespeeld. Maar toen ik 8 was had ik wel 1 jaar vioolles gehad. Maar dat terzijde.

    ik heb mijn viool na een tijdje ook eens rechtshandig uitgeprobeerd. Nou wat een gestuntel zeg.
    Ik kon mijn rechter hand niet eens in een fatsoenlijke vingerzetting plaatsen. De strijkstok ging ook alle kanten in. Zodra de viool in mijn linkerhand lag, kon ik zonder moeite alle vingerzettingen plaatsen.
    Ik laat mijn vingers als een spin over de snaren wandelen. Met rechts is het meer een spin met evenwichtsstoornis.

    Ik heb mijn linkshandigheid maar de voordelen gegeven om de snaren te bewandelen. I.p.v. de strijkstok. En het lukt al aardig na ruim 1.5 jaar.

    Gewoon proberen. Later weet je niet beter.

    Gr, D
     
  16. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Bij dit soort vragen kijk ik altijd naar een professioneel symphonie-orkest. Ik heb al redelijk wat orkesten zien spelen maar nog nooit een violist gezien die met zijn/haar linker hand strijkt. Nu kun je je afvragen of er geen enkele linkshandige violist in een professioneel orkest zit maar dat lijkt me sterk aangezien in de creatieve hoek de linkshandigen flink vertegenwoordigd zijn.
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik weet niet waar die laatste stelling op steunt, maar het zou kunnen. Maar onder musici (en dan niet alleen strijkers maar ook pianisten en blazers) komt linkshandigheid even vaak voor als onder de rest van de mensheid. En het overgrote deel heeft gewoon 'rechtshandig' leren spelen. Simpelweg omdat aan de beide handen andere eisen worden gesteld, zodat niet kan worden gesteld dat rechtshandigheid dan wel linkshandigheid een voordeel is.
    Misschien is het wel aardig te vermelden dat Paganini ook linkshandig was (bron: Guhr). Maar die leed naast vijftig andere kwalen ook nog eens aan het syndroom van Marfan (of Ehlens-Danlos), dus of dat als vergelijking kan dienen is een tweede.

    Overigens zijn er wel violisten die linkshandig spelen (bijvoorbeeld Kolisch, Kussmaul en Bride), maar dat zijn solisten die dus niet het risico lopen de collega aan de lessenaar een oog uit te steken :/
    Voorts lijkt het mij, maar op dat terrein ben ik onvoldoende ingevoerd, dat er aan de viool zelf ook het nodige moet worden veranderd. En of dat 'beperkt' blijft tot verplaatsing van zangbalk/stapel en het omdraaien van de kam/besnaring, weet ik niet.

    Hopf
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ook de stemsleutels moeten anders geplaatst.
     
  19. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik vermoed toch dat de meeste violisten in orkesten rechtshandig zijn. Van gitaar weet ik dat het spelen op een rechtshandig instrument de linkshandige op de één of andere manier niet lukt en deze haakt dan af of zet de boel om. Ik heb een kennis gitaarles gegeven en dat lukte voor geen meter tot ik er achter kwam dat hij linkshandig was. De topkam en de snaren omgedraait en toen ging het links veel beter. (Alleen lesgeven is een crime omdat je niet goed aanwijzingen kan geven, maar dat zal wel wennen zijn.)

    Tegenwoordig zijn linkshandige violen overigens gewoon te koop. Als je les wilt nemen en zelfstandig of in een groepje wilt spelen lijkt me dat ideaal. (serieuze) orkesten kan je vermoedelijk vergeten.


    http://www.geige24.com/shop/instrumente/geigenset-violinset/2010/geigenset-armonia-sinistra-fuer-linkshaender-4/4-groesse?c=2163


    [​IMG]
     
  20. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Ziet er perfect uit en binnen het budget dat ik er aan kan spenderen!
     

Deel Deze Pagina