Informatie over viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Forma, 13 mrt 2011.

  1. Forma

    Forma Dick

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    3
    Ik ben in het bezit van een hele oude viool.
    Wie kan mij op basis van de foto's nadere informatie verschaffen over deze viool.
    Het betreft een viool zonder merktekens/labels in een houten koffer.
    Zie

    http://postimage.org/image/35nkefjpg/
    http://postimage.org/image/y5uvzhlw/
    http://postimage.org/image/y6i1icis/
    http://postimage.org/image/y88vxjac/
    http://postimage.org/image/y8m48b8k/
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Plaats maar de foto's, kijken kost niks :)
     
  3. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Hangt ervan af wat voor info je wil :)
    Maar een instrument kan je moeilijk beoordelen afgaande op foto's.
    Als je echt duidelijkheid wil ivm een instrument kan je beter naar een vioolbouwer gaan en het daar laten nakijken.

    Als het handwerk is staat er vaak wel een label of brandmerk in ergens, misschien is het een viool uit een atelier? Mittenwald of Mirecourt?
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Inderdaad wat moeilijk te zeggen vanaf een foto. Het lijkt me op het eerste gezicht in ieder geval geen brandhout. Ik zie bijvoorbeeld geen beschadigingen (barsten in het hout). Ook geen toets waar het zwart vanaf is gesleten en je het gewone hout ziet. Lijkt dus een echte ebbenhouten toets te zijn. Ook is het achterblad mooi getekend i.t.t. veel oude fabrieksviolen.
    Alleen vraag ik me af wat die witte strepen op de hals zijn.

    Als die strijkstok al die tijd zo in de kist gezeten heeft als op de foto (helemaal gespannen dus) kun je die zo de kachel inschuiven.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb de foto's een aantal keren aandachtig bekeken, maar een beoordeling geven vind ik niet te doen vanaf deze foto's. Het enige wat ik ervan zou willen zeggen is dat het meer is dan de goedkope Chineesjes.
    Ga er eens mee naar een vioolbouwer en vraag of het wat is c.q. kan worden.
    Misschien dat je ook nog een voorzichtige waarde-indicatie kunt krijgen.

    Frits
     
  6. stamboom

    stamboom

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    2
    Ik ben in het bezit van een oude viool, op een papiertje erin staat Andreas Borelli Tecit Parmae - Anno 1720, weet iemand de waarde ervan ?
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik vond dit stukje in een forum op internet:

    Message:
    I bought my Borelli violin with my violinteacher some years ago (2000). I found it by a respected violinbuilder and taxateur in Utrecht. He says it comes from the Laberte company in Mirecourt (Vosges), France. It is build around the year 1930 and my teacher said it is a lovely instrument in it's pricecatagory; about 1500 euro. I heard the violin is made after the example of a violin of Borelli. Now I have a new teacher and when I told her that I probably want to buy another instrument, she said I shouldn't do that because it's a nice instrument with a warm tone, especially on the d and g string.
    Now I've changed my mind and am very pleased with my violin again. There happened to be a minor problem what made my violin not easy to play on, but now it is perfect for me again.

    @Liuwe: zet de vertaling er even onder, anders wordt het verwijderd.
    Ik denk dat er nog wel wat meer talen zijn te vinden die gaan over vioolbouw.

    Oosterhof- Administrator
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    En ik altiten mar tinke dat dat folkje út'e Rânestêd sa goed Ingelsk lêze kin! Mar hawar, dan doch ik it dochs mar, in bytsje frij, mar dat moat neffens my kinne:

    "Ik kocht mijn Borelliviool enkele jaren geleden (in 2000) met mijn vioolleraar. Ik trof het instrument aan bij een gerespecteerde vioolbouwer en taxateur in Utrecht. Hij zei dat het instrument was gemaakt door de firma Laberte in Mirecourt (in de Vogezen), in Frankrijk. Het is gemaakt rond 1930 en mijn leraar vond het een prachtig instrument in zijn prijsklasse, rond de 1500 euro. Ik vernam dat de viool is gemaakt naar een viool van borelli.
    Ik heb nu een nieuwe lerares en toen ik haar vertelde dat ik waarschijnlijk een ander instrument zou willen kopen, zij ze me dat ik dat niet moest doen, omdat mijn viool een mooi instrument is, met een warm geluid, speciaal op de d- en de g-snaar.

    Ik ben nu van mening veranderd en ik ben weer erg tevreden met mijn viool. Er bleek een klein probleempje met mijn viool te zijn, waardoor het instrument niet zo gemakkelijk aansprak, maar nu is het weer een uitstekend instrument voor mij."
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik vind een bronvermelding belangrijker dan een vertaling.
    Ik weet dat Friezen bekend staan om hun ruime opvattingen, maar om Gelderland, de woonstede van onze geachte administrator (kan van "administrator", in dezen een Engelse term, geen goede Nederlandse vertaling komen Frits?) tot de Randstad te rekenen, gaat mij toch iets te ver.
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Maar Bert, jij weet toch ook wel dat iedere Nederlander die van buiten Friesland komt door Friezen "Hollanders" worden genoemd? Voor Friezen begint de Randstad bij De Blesse..

    Ik had inderdaad een bronvermelding moeten bijvoegen, hier is't ie:

    http://www.theviolinman.co.uk/messages/467.html
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik ook, maar Liuwe levert die er niet bij, waardoor de betrouwbaarheid van de vermelding twijfelachtig is.

    Half Friezen zoals Bert denken blijkbaar nog even ruim, want de 'geachte administrator' woont niet in Gelderland, maar in Limburg!

    Ik zou hier liever ook iets anders gezien hebben, maar dit genereert het programma zélf, ik kan het niet veranderen.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Nou ja, Limburgers willen natuurlijk al helemáál niet bij de Randstad gerekend worden!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Laat ik nou Groninger zijn en sinds een aantal jaren in Limburg wonen.
    Soms moet je door omstandigheden verhuizen naar een streek waar je liever niet woont: De Randstad. Ik heb er een pracht baan gehad, maar het wonen is echt niks. Geef mij Limburg maar!
     
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Merkwaardig, Frits, dat je schrijft dat ik de bronvermelding er niet bij lever, terwijl deze opmerking te lezen valt ná mijn bronvermelding. Komen deze berichten later aan in Limburg?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Toen ik mijn antwoord formuleerde stond er nog geen bronvermelding van jou bij.
    Of de afstand hier debet aan is weet ik niet. ;)
     
  16. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    De afstand van Friesland tot dit medium of die van Limburg tot dit medium? ;)

    Andreas Borelli zal wel net zo'n naam zijn als Jacob Stainer in veel Zuid-Duitse instrumenten, het atelier-beestje moet een mooie naam hebben. Er zijn Andreas Borelli's met een datum van rond 1720 en ook met een datum rond 1850. Een vruchtbaar vioolbouwersgeslacht.
     
  17. stamboom

    stamboom

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    2
    Op dat papiertje staat: copie de... Anreas Borelli enz...
    De viool is zeker voor 1880 gemaakt, dus 1850 kan wel kloppen.
    Dus volgens liuwe 1500 euro waard.

    Dank voor de moeite.
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Kom, kom, ik schrijf niet dat de viool 1500 euro waard is, dat staat in de Engelse en door mij vertaalde tekst! Goed lezen! Je hebt op dit forum zomaar misverstanden. :/
     
  19. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Moet zeggen dat ik het ook een beetje kort door de bocht vind... De ene kopie is de andere niet! Als je er echt meer van wilt weten ga dan naar een vioolbouwer...

    Daphne
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nou Bert, het heeft even geduurd, maar het is nu veranderd! Het betreft weliswaar geen Nederlandse vertaling maar een geheel nieuwe term, die beter inhoud geeft aan de functie.
     

Deel Deze Pagina