Ik heb een viool onderhanden waarbij tussen de snaren op de toets allerlei inkepingen te zien zijn alsof er met te lange nagels en veel vibrato is gespeeld. Dus de snaren liggen goed op hoogte. Is er een mogelijkheid dat soort oneffenheden te vullen met ???? schuurstof van ebbemhout en lijm?? kunststof?? Ik wil eigenlijk niets van de toets halen, dus graag een tip in deze. Alvast bedankt.
Het lijkt me dat hier sprake is van een toets die niet uit ebbenhout bestaat. Vermoedelijk gebeitst hardhout, wat niet hard genoeg is. Wanneer de 'kuilen' ernstig zijn, bestaat grote kans dat er gerammel optreedt omdat de trillende snaar de toets gaat raken. Of door vibrato de toets inslijt betwijfel ik, tenzij de bespeler te lange nagels heeft (gehad). De enige remedie is een nieuwe ebbenhouten toets (laten) plaatsen.
Tenzij de groeven erg diep zijn, vraag ik mij af of er gelijk een nieuwe toets aan te pas moet komen. Een paar jaar geleden constateerde de vioolbouwer bij mij hetzelfde euvel en zij heeft de (ebbenhouten) toets vervolgens zorgvuldig bijgeschaafd. Ronald
Dat kan alleen dán, wanneer de kam eigenlijk aan de hoge kant was. Wanneer je het een en ander weg schraapt van de toets en daarna polijst en verder niets verandert, zullen de snaren een té grote afstand hebben tot de toets. Dat is erg vervelend spelen, want je moet de snaren te ver indrukken. Ik vermoed dat bij jouw instrument er nog mogelijkheden waren om zowel de toets te schrapen als ook de kam wat lager te maken, zodat het geheel er weer perfect bij staat met de juiste afstanden tussen de snaren en de toets.
Frits, Eerlijk gezegd ben ik dat vergeten te vragen, want ik sta in zo'n atelier altijd maar gefascineerd om mij heen te kijken. Met name naar beschadigde instrumenten die kennelijk onder de tram vandaan zijn gehaald :/ Maar ik neem aan dat je met je aanname aardig in de buurt van de waarheid komt. Ik had (en heb) namelijk niet de indruk dat daarna de afstand tussen toets en snaren groter was geworden. Want hoe dat aanvoelt weet ik wel. Jaren geleden had ik een buurjongen die vioolles had want dat combineert immers zo leuk met het gymnasium. Vonden zijn ouders De buurjongen wist dat ik ook viool speelde en schoot mij een keer aan met de vraag of het normaal was dat hij zo hard op de snaren moet drukken. Dat leek mij niet en dus heb ik even naar de viool gekeken. De afstand tussen snaren en toets was bijna anderhalf maal de normale afstand. Op zich niet raar als er een altvioolkam op een viool is gezet :lol: Ronald
Dank voor het antwoord. Uiteindelijk heb ik toch de toets minimaal geschuurd en gepolijst, inderdaad met de beoordeling of de snaren nu niet te ver boven de toets kwamen. Uiteindelijk bleek het mee te vallen. Toch is het echt ebbenhout, maar gort en grot "droog". Het schuurstof is dan bruinig. Roept nu de vraag op of het noodzakelijk is de toets te olien met....ja met wat? om hem niet te laten uitdrogen. Ik heb wel eens schoensmeer gebruikt, was dus.
Ik noem het teakolie maar op het flesje staat eigenlijk: Meubelolie voor licht, donker en teakhout, gelakt en ongelakt. Een drupje op een doekje en inwrijven op de toets van gitaar of viool doet wonderen. (geen vette kliederboel van maken natuurlijk)
Lijnolie werkt erg fijn op ebbenhout. Je hebt heel weinig nodig, even laten inwerken en dan met een zachte doek opwrijven: zachte glans.