Initiatieven die aandacht en steun verdienen!

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 5 jul 2015.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    In dit topic hoop ik dat er onder de aandacht komt wat er aan initiatieven bestaan op het gebied van muziek en daarin toepassingen voor specifieke doelgroepen. Daarnaast moet het relevant zijn voor dit strijkersforum. Strijkers hebben in die projecten een belangrijke rol.

    Ik doe hierbij de aftrap.

    Dominique, de Nederlandse studente contrabas aan het Folkwangconservatorium in Essen (nu in masterfase) deed vorig jaar (2014) een maand vrijwilligerswerk als muziekdocente in een Palestijns vluchtelingenkamp. Ze werd getroffen door de motivatie van de kinderen om te leren spelen. En natuurlijk de omstandigheden waaronder deze kinderen leven.
    Eenmaal terug in Essen voor het vervolg van de studie, vatte ze het plan op om terug te komen voor een muziekproject met de kinderen en maakte daar zes medestudenten enthousiast voor: twee violisten, twee altviolisten en twee cellisten.
    Tijdens een tiendaags verblijf daar zijn de plannen om kinderen individueel les te geven,les in samenspel en uiteindelijk een uitvoering voor familie en vrienden van de kinderen. Er zal worden samengewerkt met studenten van de plaatselijke muziekopleiding.
    Natuurlijk zullen er kosten moeten worden gemaakt, daarom wordt geprobeerd inkomsten te verwerven om reiskosten, verblijfskosten en verzekeringen te dekken.

    https://www.indiegogo.com/projects/classical-music-in-palestine--3#/story

    Dominique heeft tijdens haar schooltijd (basisschool en voortgezet onderwijs) viool gespeeld en op haar 11e begonnen met contrabas. Dit beviel haar zo, dat ze besloot er verder in te gaan.
    Ik ken Dominique al lang, ze is initiatiefrijk en toegewijd!

    Ik hoop dat het haar lukt dit initiatief uit te voeren! Alle kleine beetjes bijdragen helpen!
     
    Willeke_D en Geert vinden dit leuk.
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik vind dit zo mooi, waarom is het geen topic alleen over dit project? Zo ben ik ook een keer een topic begonnen over het Bosch Leerorkest. Ik zal eens een update geven eigenlijk. Kan jij dan ook zo nu en dan doen over dit project, misschien?
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik wilde ook ruimte geven aan andere mooie projecten.
    Bovendien ben ik zelf niet nauw bij dat project van Dominique betrokken, zodat ik makkelijk updates kan plaatsen.
    Jij zit met het B.O.L. dichter bij het 'vuur'.
    Als er vragen zijn over haar project, dan kan ik die naar haar doorspelen. Misschien wil ze zich ook wel op dit forum inschrijven en anders plaats ik haar antwoorden.
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Daniel Barenboim, pianist, dirigent en echtgenoot van Jaqueline du Pre toen zij nog onder ons was, is regelmatig bezig met zijn pogingen bruggen te bouwen in het Midden Oosten. Het orkest bestaat uit jongeren; Palestijnen, Egyptenaren, Arabieren, Albanezen, Israeliers, ... enz.. Barenboim wordt kritisch bevraagd en hij vertelt hoe hij het menselijk contact en de samenwerking zoekt in de muziek:
    http://www.aljazeera.com/programmes/talktojazeera/2013/02/20132117333086936.html
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Hoe mooi zou het zijn als je door elkaar vinden in de muziek over de controverses van alledag zou kunnen stappen.
    Zou muziek een rol kunnen spelen in het creeëren van een vreedzame samenleving?

    Maar goed, ik ben dus benieuwd naar initiatieven waar met muziek, al musicerend, iets wordt geprobeerd te bereiken.
     

Deel Deze Pagina