Ergens las ik op het forum dat de inleg van Pro Arte niet makkelijk is om te buigen en snel breekt. Waar kan ik er dan kopen die wel goed is?
Klopt! Het spul van ProArte is rommel. De beste inleg wordt gemaakt door Karin Rost. De inleg is voorzien van een speciaal soort lijm die er voor zorgt dat de onderlinge hechting ook na verwarming tussen de drie verschillende spanen gewaarborgd blijft. Er is -uiteraard- een website: http://karin-rost.com/spaene-fuer-streichinstrumente
Alles wordt de vioolbouwer toegeleverd, kant en klaar. Assemblage noem je dat. De viool of cello hoeft met al die toegeleverde onderdelen alleen nog maar in elkaar geflanst te worden.
Flansen is een rot woord Liuwe, had ik niet moeten gebruiken. Mijn gehele tekst wekt hiermee de indruk dat de huidige vioolbouwers een stelletje oplichters zijn. En dat zijn het niet, het zijn gewoon goede vaklui, dat weet ik uit ervaring. Ik hoop het hiermee te hebben rechtgezet.
Bedoel je dat een kant en klare inleg wordt toegeleverd? Ik denk dat er nog maar een enkele vioolbouwer is de zijn eigen inleg maakt. Het wordt gedaan, maar zeer sporadisch. Zo is er ook niemand meer die zijn eigen Acer Pseudoplatanus (Esdoorn, zie foto hieronder) velt en een radiaal gezaagd stuk gebruikt voor het achterblad. Om in dezelfde trant door te gaan ken ik slechts één enkele vioolbouwer in Nederland die weigert een gat te boren met een elektrische boormachine, dat moet handmatig vindt hij. Waarschijnlijk voor het gevoel, omdat het dan pas 'handwerk' is allemaal. (Voor het gat maakt het niet uit. ) Een ieder legt voor zichzelf een grens. Zélf heb ik stemsleutels gemaakt, diverse kinstukken, staartstukken, eindknoppen, kammen en toetsen uit de ruwe stukken hout. Als je de tijd gaat omrekenen tegen garagetarief zijn het kostbaarheden. Maar daar ging het mij niet om. Ik wilde het een keer hebben gedaan en die ervaring heb ik inmiddels.
Ja Frits ik heb dat kinstuk toen van je gezien met de foto's van de vervaardiging erbij, Echt prachtig, voor zoiets heb ik diep respect. Eigenlijk zou iedere vioolbouwer één maal in zijn leven een viool moeten bouwen zonder toegeleverde producten. Gewoon van boom tot instrument. Zoals een schoenmaker dat geloof ik ook één maal in zijn leven moet doen. Een schoen helemaal zelf opbouwen uit een stuk leder. Verder zal zijn werk voornamelijk bestaan uit het verwisselen van zolen.
Karin rost lijkt idd wel goed, maar de verzendingskosten naar belgie bedragen €20... Een beetje gek om dat te betalen voor een bestelling van €5
Ik kan op de website van Karin nergens informatie vinden over de verzendkosten. Waar heb jij die gevonden? (Ik heb gebruik gemaakt van mijn account)
Een pakketje verzenden vanuit Nederland naar Duitsland met afmetingen 100 x 50 x 50 cm en maximaal 2 kg, kost €13,= . Indien Track & Trace niet per se hoeft kost dat €9,=!! Omgekeerd, dus van Duitsland naar Nederland, kost verzenden met DHL (max. 2 kg en max. 120 x 60 x 60 cm): €13,99 (Zie: http://www.dhl.de/de/paket/pakete-versenden/weltweit-versenden/laenderseiten/niederlande.html) Dus is Karin wel een beetje 'aan de prijs' met haar pakketje vwb de verzendkosten. Ik kan me niet voorstellen dat de verpakking €6,= kost. Misschien nog eens een mailtje?
Over verzendkosten moeten -zoals de meeste ondernemers wel weten- ook nog eens btw worden berekend. Verder worden meestal ook de betaalkosten in de verzendkosten opgenomen. Verder is het bij sommige ondernemers beleid om kleine bestellingen, waar even veel werk aan zit al grote, te ontmoedigen door de verzendkosten wat op te schroeven. Ik zou niet gaan zeuren bij een ondernemer over verzendkosten: dat is verschrikkelijk irritant. Zelf halen is meestal veel duurder! Zelf vraag ik voor een pakket (aangetekend en verzekerd) naar DE via DPD 13,80 inclusief btw en betaalkosten en afhankelijk van de betaalwijze spring ik daarbij net wel of net niet uit de kosten, maar dat is op grond van een contract met een minimum aantal pakketten per jaar.
Dat geldt dan waarschijnlijk voor Firma Boon. Je kunt toch niet voor andere ondernemers spreken? Gewoon een e-mailtje aan wagen en mogelijk stuurt ze een proefmonster (gratis) op en ben je weer geholpen. Ja, is altijd waar! Geldt zeker wanneer het uit Amerika moet komen of China.
@ Frits, dat geldt voor heel veel ondernemers die online producten aanbieden en het verhaal over verzendkosten voor de zoveelste keer moeten uitleggen. Maar ja, iets van een ander aannemen is nogal lastig soms.
Een echt goede zakenman rekent geen verzendkosten lijkt mij. Wel natuurlijk voor piepkleine bestellingen, zeg tot 25 euro. Daarboven gewoon gratis verzenden. De grote jongens doen dat al, vaak betaal je boven de 20 euro geen verzendkosten. Zoiets trekt aan en bepaald bij mij vaak wel mijn keuze van bestellen. Volgens mij verdien je deze service dik terug. Maar ja de meeste Nederlandse zakenlieden zijn krentenwegers. En vergeten te vaak het gezegde "Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel op zijn neus".
Aha, dus Tobias heeft ook al verstand van zakendoen! Linksom of rechtsom betaal je de verzendkosten toch wel ook bij de zogenaamde "grote jongens" (die overigens jaren met verlies draaien om de concurrentie uit te schakelen, een spoor van vernieling achterlatend, met name bij de bezorgsector en dan weer met name bij de bezorgers M/V van DHL, PostNL, DPD en wat dies meer zij, die tegen een hongerloontje of met een wurgcontract bij Tobias zijn pakje komen afleveren) Eerlijke verzendkosten op basis van kostprijs en die aan de klant doorberekenen is daarom een beter idee. Het dwaalt af van de strijkinstrumenten: het ging hier over inleg en volgens mij gaat Tobias die helemaal niet bestellen, laat staan gebruiken.
En dat probeerde ik in #12 aan te tonen voor het geval van de verzending van inleg van Karin Rost: ver over de werkelijke kosten!
Tobias heeft zeker verstand van zakendoen. Tobias was tot zijn pensionering directeur van Kunsthandel Janantiek. En Tobias bestelt regelmatig inleg. En Tobias gaat die gebruiken ook. En voor deze verzonden inleg betaald Tobias geen verzendkosten. Tobias.