Inspelen van snaren

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 9 jun 2014.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Er is al eerder over gespeculeerd maar helemaal duidelijk is het me niet geworden tijdens het nazoeken.
    Het zit zo: mijn snaren waren een beetje beschadigd (deukjes door stoten) en ik vond het nodig om nieuwe snaren te plaatsen. Hoewel mijn viool juf het nog niet nodig vond toch gedaan.

    Voorheen had ik Thomastik Dominant medium op de G en Pirastro Aricore op de E, A en D.
    Nu heb ik een set Pirastro Evah Pirazzi medium.. een wereld van verschil en zeker niet positief voor mij. Een heel sterk en scherp geluid heeft deze snaar maar wat nog meer opvalt; je moet nog preciezer spelen want je hoort nog sneller dat het vals is. Wel heeft deze snaar meer variatie qua klank kleur.... jammer dat ik daar nog niet goed mee overweg kan.

    Daarom de vragen;
    - Hoe lang duurt het inspelen van de snaren?
    - Kan ik nog verbetering van klank verwachten?
    - Is deze scherpe klank te danken aan mijn snaardruk of harssoort?

    Alvast bedankt voor het meedenken,
    Met vriendelijke groeten,

    Maurien Bart
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Onderstaand is de omschrijving van Pirazzi, dus wat jij verteld kan wel kloppen. Dominant heeft een redelijk warm geluid en wordt na verloop van tijd ook wat doffer van klank (zoals iedere oudere snaar). Mijn vrouw heeft ook Pirazzi's gehad maar die zijn al vrij snel weer omgeruild voor Corelli Cristal, ze miste de warmte. (Zal niet voor iedereen gelden en veel professionals spelen probleemloos op Pirazzi)
    • grote intensiteit, volume, netheid : het perfecte spel voor solisten
    • spelgemak en uitzonderlijke antwoord in het volledige dynamische spectrum
    • de klank is zeer genuanceerd en rijk in boventonen
    • krachtige en warme klank
    • de Evah Pirazzi snaren reageren aan kleine strijkstokbewegingen
    • expressiekracht en een groot gamma van schakkeringen
    • grote geluidsvarieteit
    • ongeevenaarde stabiliteit
    • ongevoellig aan temperatuurwisselingen en vochtigheid
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Hoi Geert,
    Bedankt voor je snelle reactie, maar... misschien dat ik het gewoon niet begrijp... ik zie geen antwoord :(

    Betreffend Pirastro Evah Pirazzi medium
    - Hoe lang duurt het inspelen van deze snaren?
    (10-50 uur of 50-200 uur?)
    - Kan ik nog verbetering van klank verwachten?
    (begrijp uit uw verhaal dat oude snaren doffer worden... maar concreet weet ik het nog niet)
    - Is deze scherpe klank te danken aan mijn snaardruk of harssoort?
    (bij de gold wordt een andere hars geadviseerd)
     
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Elke snaar moet je een poosje inspelen voordat ie klinkt zoals is bedoeld. Als ze niet meer zakken en dus niet meer voortdurend moeten worden bijgestemd zullen ze ook lekkerder gaan spelen en klinken. Alleen ben jij van Aricore overgestapt op Pirazzi's en dat zijn misschien wel uitersten. Van een warme klank naar een veel scheller en ook groter geluid. Ik heb overigens gelezen dat de Pirazzi "gold" ook weer een warmere klank heeft.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Er zit een verschil tussen het stabiel blijven van de toonhoogte en ingespeeld zijn. Op een zeker moment merk je 'opeens' dat de snaar door een bepaald punt komt en dat noemen ze in Amerika 'the string breaks in'. Ik mag het van Liuwe niet gebruiken, maar het geeft een beetje aan dat er wat gebeurt. Dat kan bij een bepaalde snaar een kwestie van een paar uur zijn of bij andere een paar dagen. Soms wordt met een korte 'in breaktijd' geadverteerd als zijnde een gunstige eigenschap.
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik denk niet dat het inspelen hier het probleem is. Maurien heeft "last" van de specifieke eigenschappen van de Evah Pirazzi's. Wij hebben met de viool van mijn vrouw precies hetzelfde meegemaakt, de intensiteit is dan teveel van het goede. (professionele) solisten willen bij wijze van spreken alles zo luid en schel mogelijk, een tweede violist in een orkest juist niet.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Pirazzi Gold valt warmer uit dan Pirazzi standaard, die nogal helder is. Het inspelen mag een paar dagen duren, daarna is een snaar meestal stabiel. Voor een rondere toon probere men Corelli Crystal, Thomastik Infeld Rood. voor een bijzonder ronde toon Pirastro Obligato en voor een wat neutrale toon Corelli Cantiga of desnoods Dominant.
     
  8. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    @frits
    Ik hoop dat "the string breaks in" dan maar gouw gebeurd want dit is echt niet leuk. Ik zit op een soort van kazoo te spelen. Dat vooral bij de D en A snaar. Ik schaam me gewoon tijdens het spelen voor mijn viool geluid... Dus inspelen gaat dan ook niet van harte, durf niet hardt te spelen....

    @ Bert
    Erg bedankt voor je overzicht qua snaar/ klank kleur.
    Een paar dagen, daar heb ik tenminste wat aan, bedankt!
    Dat is dus 10-50 uur ;)
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb nog even met m'n vrouw overlegd. Het geluid van nieuwe Pirazzi's verandert niet echt veel tijdens met zg. inspelen. Ze typeert het geluid als hard en onaangenaam voor het gehoor. Ik zou zeggen koop een ander setje snaren die op jouw viool wel een warme, ronde toon geven. beschouw het maar als een (prijzig) leermomentje.
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Stom dat ze zoiets dan niet in de folder zetten...
    Ik citeer letterlijk: "De toon is warm en toch krachtig"
    Nou als je een kazzo warm vind klinken denk ik dat die oren uitgespoten moeten worden.

    Afijn, ik vermoed toch dat het meer met mijn strijksnelheid en druk te maken heeft, want mijn viool juf speelt onwijs mooi op die snaren (met haar viool set).

    Wat ik overigens wel prettig vind; hij spreekt zeer makkelijk aan en (klinkt raar) je hoort het goed als je vals, niet constant volume of rommelig speelt.
    Conclusie voor mij: ik kan nog meer verbeteren aan mijn techniek, maar zal voorlopig niet meer met plezier spelen met deze snaren.

    Conclusie voor een goede violist: een snaar met meer mogelijkheden.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2014
  11. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Maurien Bart.

    Ik speel op een mix van snaren , voor de G en D snaar heb ik er een Corelli alliance vivace medium op zitten.
    De A snaar een thomastic dominant . En de E snaar een pirastro gold. als ik toe ben aan nieuwe snaren, dan speel ik de eerste dagen best veel op mijn viool. Het hangt ook af wat voor type snaar je erop hebt zitten.
    De Correli Alliance Vivace zijn bij mij pas na 5 dagen ongeveer ingespeeld. dan hoef ik ook niet vaak meer af te stemmen en zijn ze erg stabiel. De Thomastic is na 3 dagen al ingespeeld en de Pirastro heeft ook ongeveer 3 a 4 dagen nodig. De Thomastic als A snaar moet bij mij altijd afgestemd worden. mijn stemschroef verdwijnt na verloop van tijd erg diep het staartstuk in, waarna ik deze weer helemaal los moet schroeven en de A snaar weer moet gaan afstemmen met de stemsleutel. ( ik vervang niet al mijn snaren tegelijkertijd)

    gr D
     
  12. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Tja, zo speelt iedere violist zijn eigen wijs op zijn eigen snaren ;)
    Bedankt voor je ervaring te delen.

    Ik had echt hoge verwachtingen van dit setje, wilde eerst de Gold, maar mijn spel is nog niet op dat niveau om daar €109,90 voor neer te leggen.

    Ondertussen heb ik het idee dat de klank kleur beschrijving intense, briljante klank er niet voor niet bij staat... Itens... dat is die zeker....
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Mogelijk is jouw viool al redelijk "schel" van zichzelf. Dan heb je snaren nodig die dat wat temperen en juist geen Pirazzi's. Jouw viooljuf heeft waarschijnlijk een heel andere klasse viool die deze snaren wel kan hebben, en zij kan er natuurlijk ook beter mee omgaan. Heeft ze al op jouw viool gespeeld met de nieuwe snaren?
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Wat in alle reacties niet echt is genoemd, is het feit dat een bepaalde set op je instrument soms helemaal niet goed klinkt. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de snarenset, maar met de combinatie met je instrument. Wanneer een fabrikant haar snaren probeert te definiëren door de klank te beschrijven geeft dat geen enkele garantie dat het op jouw instrument ook zo is. Snaren moet je zoeken bij je instrument en dat kan soms een hele klus zijn. Er is overigens een firma die dat voor je kan uitvoeren, omdat die de meest gangbare snaren op voorraad heeft en dat is goedkoper dan steeds weer een nieuwe set te gaan uitproberen: de snaaranalyse.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Op mijn e-cello (draco bridge) heb ik een snarenset zitten (pirazzi standaard, als ik het goed gezien heb) waar ik behoorlijk aan moet wennen. Nogal fel heldere klank en hebben iets 'glads'. De klank merk je als je de versterker loskoppelt en de snaren dan aanspreekt. De e-cello heeft een kleine holte voor de resonans.

    Op zich zou ik er een andere set op kunnen zetten. Ik dacht er even aan om de set die ik op mijn acoustische cello heb, over te zetten op mijn e-cello. En vervolgens mijn acoustische voorzien van snaren die mooier geluid beloven. Op mijn acoustische cello zit nu een set snaren met blauwe hulling bij de staart. Heel dom, weet even niet welk merk, heb ze er zelf niet opgezet en ook de verpakking niet meegenomen. Maar 't is echt een hele goedkope basis startset.
    Ik weet nog niet of ik zin heb in zo'n operatie met ongewis succes. Gewoon even 'doorbijten':D met de snaren die er nu op zitten.

    Frits, fijn dat je de link naar de snaaranalyse hebt geplaatst. Snaaranalyse is voor mij een nieuw fenomeen. Met piano heb je dat niet.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Wie bij mij langskomt met zijn instrument en kan omschrijven en laten horen wat hij/zij niet goed vindt aan de huidige snaren krijgt een gratis snaaranalyse en advies: de kosten voor de op grond van dit advies te vervangen snaren zijn uiteraard voor rekening van de aanvrager. Overigens zijn er wel meer vioolbouwers die een dergelijk advies kunnen geven, zeker wanneer ze over de nodige materiaal- en merkenkennis beschikken en een flinke handelsvoorraad en een omvattend assortiment snaren in huis hebben. Bij mij zijn beide aanwezig.
     
  17. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Geert
    Ze heeft niet op mijn viool met deze snaren gespeeld, dat is pas over een week of 3.
    En... ja.. ik kan er nog niets van, maar een open snaar strijken is niet zo'n kunst en dan hoor je het wel het beste.
    Mijn vrouw bekeek het weer heel anders ze zei: deze klank is ruimer je kan er zelf meer variatie in aanbrengen.
    Kwestie van wennen misschien?

    Marcelita
    Even ter verduidelijking, hier gaat het om een viool.
    Gelukkig had je wel wat aan dit topic ;)

    :D Dus.. Frits, het stond misschien wel op het goede topic bij bouw ? ;) (ik ga er even van uit dat u het topic verplaatst heeft).
    Afijn, ik heb vandaag wel lekker gespeeld, het schelle is wat getemperd bij de D snaar, de A snaar zal dan hoop ik ook nog komen. "the string breaks in" was bij de D alleen niet echt als een plotselinge verandering, meer alsof er tijdens het spelen aan de stemknop werd gedraaid en zo het geluid van buiten de viool in de viool verplaatste. Wel een rare gewaarwording. Vrijdag nog maar weer een paar uur spelen :)

    Om een wat ronder geluid te krijgen moet ik veel zachter op de snaar drukken + gelijkmatig, beheerst en niet verkrampt strijken. Dus echt heel anders gaan spelen (moeilijker).

    Bert,
    Is een goed idee inderdaad voor een volgende keer.


    Allemaal bedankt voor het meedenken!
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2014
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Dat is goed om te weten Bert!! En de snaaranalyse is ook nog eens gratis!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ja, dat klopt, ik heb het naar Spel verplaatst. Als je een goede argumentatie kan aanleveren dat de juiste selectie van snaren iets met bouw te maken heeft, plaats ik het met alle plezier zo weer terug. Ik denk echter dat het hier beter thuis hoort. 'Bouw' is alles wat te maken heeft met de constructie en dergelijke en daar vallen snaren niet onder lijkt me.
     
  20. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Wat mij betreft staat het hier ook prima hoor, jullie hebben me al enorm geholpen!
    Maar wat u zelf aangeeft:
    En dus kan het zijn dat de bouw van de viool een bepaalde type snaar niet goed samen gaan en dat dan dus de opbouw in zijn totaal niet goed is afgesteld. Ik wist het ook niet zeker waar het moest komen te staan. En... ik vind het best bijzonder dat andere snaren zo veel uit kan maken, het is dus niet alleen de bouw die de klank bepaald. Het is alles bij elkaar. Best wel bizar. Alsof je een snaar met een bepaalde resonantie frequentie bij een kam , bij een klankkast en bij een hals moet uitzoeken (die allemaal deze resonantiefrequentie ondersteunen).
     

Deel Deze Pagina