Interessante vondst.......

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 29 dec 2016.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Soms kun je geluk hebben:

    Kapotte viool is kapitaal waard!

    Utrecht • een viool heeft op een veiling in Utrecht 32.000Euro opgeleverd. Het bijzondere exemplaar is gebouwd door de Italiaan Carlo Guiseppe Odonne in 1889. De viool werd gevonden door boedelruimer Zwartblok uit Soest, die de woning van een oude overleden vrouw uitkamde in Zeist. “De mevrouw was overleden en de familie wilde de boedelruiming uitbesteden. Wij zijn daarin gespecialiseerd.” In eerste instantie had de boedelruimer niet door dat de viool van grote waarde was. “We hadden het instrument wel geselecteerd voor de veiling, maar we dachten niet dat het een bijzonder exemplaar was.“
    Zwart hoorde van de veilingmeester van Peerdeman, dat er minstens honderd violen per jaar binnen komen, die maximaal 400 Euro opleveren. Dat deze viool bijzonder was viel echter direct op. De waarde werd op 4000 Euro geschat, wat op zich vrij laag is voor een viool van Oddone. Maar het exemplaar was dan ook zwaar beschadigd. “Hij was echt in zeer slechte staat. De hals was gebroken en er zaten vlekken op. Ik zou er zelf geen dubbeltje voor over hebben gehad”, aldus Zwart.
    Hoe de Zeister vrouw ooit aan de viool kwam is niet bekend. “Wij vonden het instrument op zolder en hij heeft daar jaren gestaan. Wellicht was niemand er zich van bewust dat het instrument zoveel waard was. “
    Een vioolrestaurateur bracht het winnende bod uit en wil het instrument opknappen. De instrumenten van Odonne leveren vaak veel geld op. In mei 2015 werd een cello van de Italiaanse instrumentenmaker geveild voor 170.000 Euro. Het geld van de viool gaat naar de familie.

    Bron: Telegraaf 28-12-2016.jpg


     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Toch wel veel geld voor een "zwaar beschadigde" viool van Oddone. Gezien de prijs is er flink tegen elkaar op geboden en hebben verschillende bieders het dus wel zien zitten om de viool te restaureren.
    Die restauratie kost natuurlijk ook wel een paar euro en de viool is daarna vermoedelijk niet helemaal origineel meer. Maar dan heb je wel een viool met een waarde (speelklaar) van 60 a 80.000 euro. Jammer dat er geen foto's van de viool zijn.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Het valt me nu pas op, dat het artikel twee verschillende namen gebruikt: Odonne en Oddone.
    Het moet natuurlijk zijn: Oddone. Dit ter voorkoming van misverstanden over de juiste naam van de bouwer.
    Voornamen zijn Carlo Guiseppe *1866 Turijn, †1935 Turijn
    Verbleef in Londen van 1889 - 1891.
    Zijn modellen zijn gebouwd naar Guarneri en Stradivari. Van zijn hand zijn 269 instrumenten genummerd en gesigneerd.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.542
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Klinkt niet al te best als je het mij vraagt.
    Maar ja, het is een Oddone hè? En dan mag het wat kosten.
    Ik betaal liever voor de kwaliteit van de klank dan voor de naam van een product. Echter, zo werkt het niet in de diverse veilinghuizen. Zelfs taxateurs bespelen het instrument niet en baseren hun taxatiewaarde op bouwkwaliteit, authenticiteit en de naam van de bouwer.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Die praktijk werkt dus in de hand dat dure violen vanwege bouw en naam in handen komen van degenen die het kunnen betalen, en daar kunnen dus qua klank heel wat mindere instrumenten tussen zitten.
    En wij, relatief arme, bespelers van instrumenten, kunnen dus aan instrumenten komen die geen prachtige bouw en naam hebben, maar prachtig van klank! Die klank telt niet mee en alleen het ontbreken van de uiterlijke kenmerken maakt dat de viool (veel) lager wordt getaxeerd. Dat het instrument misschien zelfs niet veilingwaardig is.
    Dan zitten wij niet slecht, toch?

    Alleen de prachtig klinkende instrumenten die ook nog een door de beroemde bouwer zijn gesigneerd en die door veilingmeesters qua bouw hoog worden ingeschat, die lopen we mis. Liggen we daar echt van wakker?
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Klankkwaliteit heeft ook te maken met persoonlijke smaak en is dus lastig te taxeren.
    Bouwkwaliteit, authenticiteit en de naam van de bouwer zijn wel objectief te beoordelen. Italiaans scoort ook punten. En als er dan ook nog vergelijkingsmateriaal is zoals andere veilingsresultaten dan wordt daardoor de prijs ook nog eens beïnvloed.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb eens gelezen dat tot 1o.ooo euro kwaliteitsverschillen zijn waar te nemen die in verhouding liggen tot de prijs. Daarboven worden violen niet beter qua bespeelbaarheid en klank. Dan wordt de prijs dus bepaald door andere factoren.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Dus toch nog 10.000 euro erven/sparen/winnen bij de loterij.
    Dat is toch wel een heel bedrag, maar dat is gelukkig geen 50.000 of bijvoorbeeld het veelvoud ervan.
    Om maar een idee te hebben, want mogelijk veranderen per tijdperk ook weer de inzichten en de smaak.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee. Inderdaad niet mooi. Ik heb hier een Chinees van het Leerorkest die net zo klinkt....

    Je kunt trouwens makkelijk vergelijken. Ze speelt dit deuntje op veel verschillende violen. Zojuist hoorde ik twee violen die wel mooi klonken, maar er is nog zo'n lelijke die waarschijnlijk ook zo duur zal zijn...

    Andere snaren, stok? Zou dat wel de klank doen opbloeien? Het kan toch niet zo zijn dat zulke violen echt zo lelijk klinken?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Daar verwacht ik niet veel van. Het is gewoon een slecht instrument.
    Stradivari heeft ook instrumenten gebouwd die niet zijn beste waren, maar dat wil natuurlijk niemand erkennen of weten want het is immers een Strad?
     
  12. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    de meest bekende museum kwaliteit viool zal toch wel de "messiah" Stradivari zijn. Voor zover ik weet mag niemand daar op spelen, dus is de viool "veroordeeld" tot een leven in een glazen huis....:(
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    En zo wordt zo'n museumkwaliteit instrument vanzelf heel dof, want nooit/te weinig op gespeeld.
    Zo'n "messiah" stradivari ligt dus te verkommeren, terwijl die gebouwd is met het doel daar de prachtigste concerten op te spelen. Toch wel triest!
     
  14. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ach, er blijven nog genoeg violen over waar wel op wordt gespeeld. En de oude violen waar wel op wordt gespeeld, die worden daar ook niet beter van en zijn in de loop van de jaren ook al verschillende keren gerepareerd of gerestaureerd. Als er dan nog een paar violen in redelijk originele staat in het museum liggen, prima toch?
    Bovendien was in de 19e eeuw al bekend dat de Messiah geen topviool is qua klank, mogelijk heeft dat er ook aan bijgedragen dat de viool niet veel is bespeeld.
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Als vioolbouwmeester moet je dus gewoon ook een paar baggerviolen maken, voor in musea. Dan kunnen we op de goeie gewoon muziek blijven maken.
     
    marloes s, Geert en Oosterhof Vioolbouw vinden dit leuk.
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Nu Frits, je weet wat je te doen staat!:p
    Onze nazaten willen vast in een museum de viool zien die gemaakt is door @Oosterhof Vioolbouw , die intussen heel beroemde bouwer waar over- over- over- grootmoeder/grootvader mee correspondeerde via het intussen cultuurhistorisch hooggewaardeerde Strijkersforum.;)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ik heb een viool(tje) waar je niet op spelen kunt en die zit ook al in een soort vitrine.
    De reden dat je er niet op spelen kunt is niet omdat het 'bagger' zou zijn, maar omdat dit een te klein instrumentje is.
    Het gaat om een replica (op schaal) van een Guarnerius uit 1735:
    FO-viooltje (1).JPG


    Nu nog een museum.

    Er zijn overigens nog enkele exemplaren beschikbaar! Ook een paar celli.
    Stuur even een PM indien meer informatie is gewenst.
     
    Geert vindt dit leuk.
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ohh wat een schatje! Hoe groot is hij?
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Corpusgrootte: 120 mm
    Totale lengte: 180 mm.


     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ik heb even gezocht en dit instrument, een Paulo Antonio Testore, Milan circa 1740 klinkt inderdaad stukken beter:


    maar de intonatie is niet al te best. Ze kan het veel beter.
     

Deel Deze Pagina