Introductie

Discussie in 'Aangeboden' gestart door amoboko, 23 jan 2010.

  1. amoboko

    amoboko

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    8
    Hallo iedereen,

    Ik ben Thomas, heb 10 jaar muziekschool gevolgd ( piano) maar met een voor liefde voor viool muziek. Doordat ik voor mijn job frequent in het buitenland vertoef wou ik als goed voornemen voor dit jaar een nieuw instrument ontdekken.

    Viool dus :D

    Om dit heugelijke nieuws nog beter te maken krijg ik in april een nieuwe collega, die in haar vrije tijd viool lessen geeft. Ideaal dus om het instrument beter te leren kennen en misschien zelfs te leren bespelen.

    Daarom wou ik graag weten wat jullie zouden aanraden.
    Ik ben 25 jaar, 1m96 ( gewoon om de grootte van de viool te weten, er wordt vaak gewerkt met 1/4,2/,etc...)

    Na wat speurwerk op het net, dacht ik een goedkope viool op de kop te tikken op een tweedehands site, eventueel kan mijn collega me dan vergezellen en zien of het de prijs waard is.

    Alle tips, info zijn dus meer dan welkom.

    Bedankt
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Amoboko, welkom op het forum!

    Tja, hoe kom je aan een viool?.....
    Ga naar de dichtsbijzijnde echte vioolbouwer (dus niet naar en muziekwinkel of marktplaats.nl) In overleg met hem cq haar krijg je voor een hele schappelijke prijs een waardige viool mee - op huurbasis .
    Het personeel van een muziekwinkel heeft doorgaans geen sjoechem van violen en op markplaats wordt veelal brandhout verkocht.

    Als je bijna 2 meter lang bent, dan zul je ongetwijfeld uitkomen op een 4/4 instrument. Heb je ook een altviool overwogen? Die zijn nog een tikje groter dan een viool.
     
  3. amoboko

    amoboko

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    8
    Dank je voor de vlugge reply.
    Ik speelde inderdaad met het idee van een altviool te kopen.

    Maar ik weet dat kwalitatief goede instrumenten veel geld kosten, daarom leek een tweedehands instrument me een leuke oplossing.

    Huren is ook een mogelijkheid, maar de vioolmakers in België zijn dun gezaaid.
    Doordat ik hoogstwaarschijnlijk vanaf volgende maand voor X aantal jaar halftijds in Amsterdam kom wonen leek een nieuwe muzikale passie me een leuke tijdsbesteding.
     
  4. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Als je eerdaags in Amsterdam komt te wonen, is het even googelen en je vindt een aantal bouwers op je beeldscherm. Moet lukken, lijkt me. Succes ermee!
     
  5. amoboko

    amoboko

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    8
    Ik heb er eentje gevonden op 500 meter van mijn huidige woonplaats.
    De huurprijs per jaar valt reuze mee, ongeveer 300 EUR inclu waarborg, als je het instrument na een jaar wil kopen is het best wel voordelig.

    Vandaag weet ik niet of ik er kan langs gaan, maar zeker morgen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Is dat eentje een viool of altviool? :)
     
  7. amoboko

    amoboko

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    8
    Ik doelde op een vioolbouwer.
    Zojuist langs geweest en ik heb een nieuwe liefde gevonden.
    Ik heb zowel alt als viool geprobeerd en omwille van mijn lange armen alsook de warme bas denk ik eraan om voor de altviool te gaan.

    Nu afwachten of mijn huisvesting in A'dam het toelaat om (veel)te oefenen en/of ik een prive leraar/lerares kan vinden. Wegens het constante heen- , en weer gependel is de muziek academie niet echt geschikt.
     
  8. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Heerlijk om iemand zo enthousiast te horen praten over - in dit geval - een strijkinstrument of muziek in het algemeen!
    Maakt ook mijn dag toch weer beetje mooier. Dank je.
     
  9. amoboko

    amoboko

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    8
    Dat is graag gedaan.
    Graag had ik ook nog een vraag gesteld. Tijdens het uittesten van beide instrumenten had ik enorm veel moeite om de onderste snaar van de viool te aan te strijken waar dit bij de alt veel simpeler ging. Ik wijt dit aan een gebrekkige techniek. Denken jullie dat met veel oefenen, vloeken en oefenen dit op lange termijn zou beter of is de makkelijke oplossing ( in dit geval de alt) een beter soelaas.

    Dank je
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    @amoboko,

    Ik kan me niet echt een voorstelling maken wat het precies betekent “een snaar niet kunnen aanstrijken”. Wordt er dan wel gestreken maar komt er geen geluid uit? Want de strijkstok op de snaar zetten moet toch altijd goed gaan? Als er ‘normaal’ gestreken wordt en de toonkwaliteit niet al te best is, terwijl dat bij de alt stukken beter gaat, zou mijn conclusie zijn, dat de techniek te wensen over laat. Maar omdat de snaarlengte bij een alt veel groter is en de frequentie van de snaren lager, vereist een goede toonvorming een andere techniek dan voor een viool. Het kan zijn dat de combinatie van aanwezige techniek en het instrument –de altviool in dit geval- op dat moment de betere was.
    Een oplossing om te gaan vloeken is in iedere situatie zinloos en getuigt alleen maar van een gebrekkige woordenschat. De andere opgesomde eigenschap ‘oefenen’ zou ik nog willen aanvullen met volharding en zelfkritiek. Voor wat dat laatste betreft kan een mens zichzelf volledig overschatten, getuige de vele kandidaten die menen een grote kans te maken in de diverse sterrenshows die tegenwoordig op de buis verschijnen. Na enige maten ‘zang’ is de uitslag voor een ieder duidelijk behalve voor de kandidaat, die de jury niet kundig vindt.

    Frits
     
  11. amoboko

    amoboko

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    8
    Wat ik eigenlijk wou zeggen met niet aanstrijken is het volgende. Toen ik de viool tussen schouder en kin had, had ik moeilijkheden met mijn dieptezicht. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik de viool iets te schuin hield kon ik de onderste snaar niet bestrijken. Mijn uitleg klinkt nogal warrig maar het is momenteel de enige manier hoe ik het kan beschrijven.
    Bij de alt was de beheersing van de strijkstok ( voor een eerste keer) meer compleet.

    Vloeken betekend overigens in mijn dialect, met vallen en opstaan en zoals je aankaartte volharden.
     

Deel Deze Pagina