Invloed toets op de klank?

Discussie in 'Viool' gestart door Marieke83, 22 nov 2018.

  1. Marieke83

    Marieke83

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    4
    Hallo allemaal,

    Ik speel al vanaf mijn negende op en af viool (ben nu 35) en hoewel ik voorheen altijd heel serieuze instrumenten heb gekocht bij erkende vioolbouwer heb ik nu een viool gekocht via een veilingsite.

    Vandaag is het instrument binnengekomen en wat me als eerste opviel, afgezien van een onmogelijke kam is de dikte van de toets. Ik ben eens benieuwd of dit nog invloed heeft op de klank?

    Het betreft overigens een nieuwbouw viool van een Spaanse viool/gitaarbouwer. Tenminste dat zegt de bouwer :).
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Welkom op het forum, Marieke! Gelukkig hebben we hier we bouwers op het forum die hier iets zinnigs over zouden kunnen zeggen.
    Heb je zelf al gespeeld en geluisterd of de klank van het instrument je bevalt? Daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een viool is een mechanisch functionerend instrument dus elk constructiedetail heeft invloed op het eindresultaat, al is dat lang niet in elk geval hoorbaar of zelfs meetbaar. Een dikke toets is niet wenselijk omdat de hals hierdoor stugger wordt en het gewicht van het instrument door het zware ebbenhout onevenredig veel toeneemt. Ik heb instrumenten gezien die een dikke toets hadden om een wat dun uitgevallen hals te compenseren, maar dat is natuurlijk geen ideaalplaatje. Wanneer het instrument goed bespeelbaar is en naar wens klinkt is er wellicht geen reden tot ingrijpen, anders zou ik een afspraak maken bij de vioolbouwer om er iets aan te laten doen.
     
  4. Marieke83

    Marieke83

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    4
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben sowieso van plan om even een afspraak te maken bij een vioolbouwer vanwege de kam. De kam is vrij laag en zo gesneden dat het bijna onmogelijk is om op de A en D- snaar te spelen zonder andere snaren te raken. Daardoor kan ik ook nog weinig zeggen over de klank.

    Stel dat de toets inderdaad niet optimaal is, betekent dat dan dat er een geheel nieuwe toets opgezet moet worden? Of kan de huidige toets ook aangepast worden? En wat zou zoiets ongeveer kosten?
     
  5. Marieke83

    Marieke83

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    4
    Bij dezen nog wat foto's van het instrument in kwestie. Ben benieuwd naar jullie indruk van het instrument maar ook van de toets en de kam natuurlijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Het is lastig te zien, maar het kan ook zijn dat de G snaar en mogelijk de e snaar te hoog liggen; de kam ziet er inderdaad wel heel vlak uit. Van een toets kan hout afgeschraapt worden (dan zou de kam relatief weer wat 'hoger' uitkomen). Dat moet ook gebeuren als de toets te vlak, of te hol is.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De Langscurve bij de G snaar lijkt althans op de foto niet te deugen (bol i.p.v. hol). De kam lijkt met een broodmes gesneden: prutswerk. Ik kan de herkomst vanaf deze plaatjes niet zo goed beoordelen. Wat staat er op het label? De toets lijkt mij aan het uiteinde niet abnormaal dik. Van het begin, bij het bovenzadel ontbreekt beeldinfo.
     
  8. Marieke83

    Marieke83

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    4
    Bedankt Bert en Huub voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat deze bouwer nog niet veel kaas heeft gegeten van het snijden van kammen. Op het label staat de naam Bac violin number 11 2017. Dat is de naam van de spaanse luthier waarvan ik het instrument ook heb gekocht. Voordat ik tot de aankoop overging heb ik via de mail verschillende keren contact met hem gehad. Mijn indruk was dat het om een relatief jonge bouwer gaat. Hij heeft ook een Facebook en Instagram account waarop hij de bouw van zijn instrumenten mooi in beeld brengt. Een broodmes heb ik op de foto's niet zien liggen, maar wie weet :). Het hout wat hij gebruikt heeft voor zowel het boven als achterbaks vind ik persoonlijk erg mooi dat was ook 1 van de dingen die me aantrok in het instrument, maar dat is niet goed te zien op de foto's.
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wat is de Langscurve?
     
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    afijn, met een dikke toets is er de ruimte om er wat vanaf te halen....
     
  11. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Volgens mij de lichte holling die een toets moet hebben, zodat de snaar niet tegen de toets ratelt, zonder dat de kam te hoog hoeft te worden...
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Goed voor 10 punten Huub!
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dank je!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het hart van de kam zit veel te hoog. Het zou best wel eens kunnen dat de halshoek niet klopt (veel te klein) waardoor de hoogte van de kam te laag wordt. Mogelijk dat getracht werd dat met een dikke(re) toets te compenseren.
    Of een viool mooi klinkt kun je niet afleiden uit een mooie vlam of lakkleur.

    Ja, dat klinkt logisch, maar dan wordt de kam nog lager en dat is dus niet de aangewezen oplossing. Het lijkt me ook dat met deze halshoek de snaardruk op het bovenblad te laag is.
    Ik zou er eens een blik op laten werpen door een vioolbouwer.
     

Deel Deze Pagina