Is dit een echte Stradivarius? Waarschijnlijk niet, toch benieuwd!

Discussie in 'Viool' gestart door agon22, 21 jul 2009.

  1. agon22

    agon22

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    6
    Hoi,
    ik vroeg me af of de stradivarius die ik in mijn bezit echt is, kan iemand hier dat zo op het oog zien, indien het niet echt is, beveelt iemand mij aan om de viool te laten taxeren, Mischien dat het nog van enige waarde betreft.


    alvast vriendelijk bedankt

    http://www.mijnalbum.nl/Album=DNYXOSTV*

    *zie de link in post#7 voor scherpere en gedetailleerdere foto's!

    ga even naar de link daar kunt u door de foto's scrollen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Agon22,

    Ik vermoed dat deze opnames zijn gemaakt met een mobieltje. Voor een serieus en kwalitatief hoogwaardig antwoord denk ik, dat er toch ook een kwalitatief hoogwaardige serie foto's mag worden verwacht. Hier krijg ik tranen van in de ogen wegens onscherpte, verschrikkelijk slecht dus, waar niemand wat mee kan.

    Daarbij zou ik dan ook eens alles op dit forum wat al eerder is vermeld over personen die denken een echte Stradivarius in hun bezit te hebben, maar eens doorlezen. Mocht er daarna nog steeds behoefte bestaan aan een serieus antwoord, dan doe ik mee maar alleen als er scherpe foto's worden aangeleverd.

    Frits
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Agon22,

    Als ik de foto’s bekijk zeg ik direct nee, nee geen echte Stradivarius.

    De meeste Strads zijn heel bekend en worden goed onderhouden, hebben zelfs een naam gekregen.
    Het door jou gefotografeerde instrument heeft een aantal kenmerken waaraan je kunt zien dat het, ten eerste geen oud instrument is (ik bedoel dus z’n 300 jaar oud), daarvoor ontbreken bepaalde kenmerken. Ik zelf schat het op ten hoogste een jaar of tachtig oud.

    Desalniettemin kan het wel een heel leuk instrument zijn.

    Om je niet geheel in het ongewisse te laten toch een paar kenmerken die -/- zijn:
    Foto #3 de krul en de sleutelkast, geen slijtage plekken en verbussing van de sleutels.
    Foto #4 geen herstelling aan de hals / hieltje omdat deze is veranderd van barokhals naar moderne hals.
    Foto #9 slordige randinleg, kom je bij een Strad nimmer tegen.
    En algemeen weinig gebruikers sporen, slijtage plekken.

    Een aantal kenmerken van een echt oud instrument ontbreken dus.

    Niet dat ik een expert ben op het gebied van oude instrumenten en zal ook nimmer pretenderen dat ik dat wel zou zijn. Maar na heel veel bestuderen en vergelijken van foto’s uit bekende boekwerken, heel veel leeswerk en naslagwerken van mensen die het wel weten lukt het me redelijk om het kaf van het koren te scheiden.

    Zelf bezit ik een kopie van een Degani viool, een heel veel gebruikte kopie, een behoorlijk goed instrument, maar geen echte Degani uit 1833. Dat zag ik direct toen ik de viool in handen kreeg, toch heb ik haar gekocht en zelf eerst nagekeken, na verloop van een half jaartje heb ik haar bij een erkende vioolbouwer laten nazien en een nieuwe kam laten plaatsen.

    Hoewel ik de laatste tijd heel weinig speel is het sinds de aanschaf en de eerste tonen mijn favoriet.

    Ga met je instrument eens langs bij een vioolbouwer.

    Remi
     
  4. agon22

    agon22

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    6
    Ja inderdaad dat zijn foto's gemaakt met een mobieltje !!
    Ik zal morgen avond een paar hoge resolutie foto's plaatsen dan hoop ik op meer tips,
    En nog bedank voor jullie reacties.

    mvg
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Agon22,

    ik was nogal resoluut in mijn bewoordingen, waarvoor mijn excuus. Ik had dat beter in wat mildere bewoordingen kunnen doen. :(

    Kennelijk heeft Remi het wel aangedurft om aan de hand van de onscherpe afbeeldingen toch een uitspraak te doen.

    Ik ben benieuwd naar de scherpere afbeeldingen, hopelijk levert dat interessant materiaal op om er wat meer over te kunnen zeggen.

    mvg,

    Frits
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Frits en Agon22,

    Ik had mijn bevindingen graag willen onderbouwen met het plaatsen van een aantal foto’s van de echt oude instrumenten, details die kenmerkend zijn voor instrumenten van honderden jaren oud.

    Helaas krijg je van Tarisio en Cozio weinig tot geen medewerking met betrekking tot het gebruik van de foto’s. Zelf heb ik er geen zin in om een hele avond lang naar de juiste foto’s te zitten spitten om een beetje te laten zien waaraan je een oud instrument o.a. aan kunt herkennen.
    Ik ga niet in op bepaalde kenmerken van de oude grootmeesters en waaraan je een Bergonzi of een Del Gesu kunt herkennen.
    Natuurlijk zijn er kopieën in omloop die bijna niet van echt zijn te onderscheiden, neem de instrumenten van… hoe heet hij ook al weer, Zygmuntowicz of zo. Perfecte kopieën.

    Daar gaat het bij deze viool niet om.

    En daarbij Frits, je hoeft je echt niet te verontschuldigen, de geplaatste foto’s zijn gewoon slecht.
    Aan de hand van wat ik al eerder schreef durf ik er wel voor te gaan dat dit een Duitse kopie is van een Strad.

    Remi
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Agon22 schreef:

    Wil graag u mening wat betreft deze strad, kan iemand mij wat meer vertellen naar aanleiding van de nieuwe meer gedetailleerde foto´s.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=FCP3RF6X


    mvg.

    Laatst bewerkt door agon22 (Vandaag 12:06)

    Opm.:
    ik heb het 'nieuwe' onderwerp verwijderd en de inhoud hier boven geplaatst, omdat het exact over hetzelfde onderwerp en zelfde instrument gaat als hier is opgestart.

    Frits Oosterhof - Administrator
     
  8. agon22

    agon22

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    6
    Beste,

    Ik heb net even naar een echte strad gekeken op het internet, En ik zie zelf dat de gene die ik bezit geen echte zou kunnen zijn wat betreft detailering enz.

    Gewenst zijn andere reacties wat betreft deze viool,
    Bouw, mogelijke waarde, waardebepaling.

    Ik heb haar zelf aangeschaft voor 200 euro inclusief originele strijkstok en nog een andere viool.

    Is dit een miskoop ? mischien dat iemand dit mij kan vertellen.

    Alvast bedankt voor jullie reacties,


    mvg.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Agon22,

    Ik heb gezien dat dit instrument ook op Marktplaats wordt aangeboden. Dat verandert de zaak natuurlijk wel, want wanneer niet alleen een uitspraak wordt gedaan over de oorsprong of model, maar ook over de waarde, dan zal dat worden gebruikt voor het vaststellen van de vraagprijs. Een soort gratis taxatie dus en daar kan ik niet aan meewerken. Trouwens ook al stond het instrument niet op Marktplaats, dan had dat na het geven van de bevindingen en waarde, alsnog gekund.

    Voor wat betreft uitspraken over de waarde, zou ik een ieder aanbevelen dat niet op dit forum te doen om ge- of misbruik op Marktplaats te voorkomen.

    Daar komt dan nog bij, dat je zelf al aangeeft dat het geen echte Stradivarius is, hetgeen in 99,9% van de gevallen waarin een ‘Stradivarius’ werd gevonden, zo blijkt te zijn.
    Ik laat het daarom bij de verwijzing naar hetgeen Remi heeft gezegd met een paar aanvullingen:

    - De inleg lijkt me met inkt er op aangebracht. De viool is vermoedelijk nog een keer overgelakt waarbij de inkt van de inleg gedeeltelijk is opgelost en herverdeeld, waardoor de binnenste inleg ook is gezwart door uitwaaiering van het zwart van de buitenste lagen. Hierdoor is de binnenste laag nauwelijks herkenbaar.

    - De krul is niet opvallend fraai gestoken en lijkt niet op een meesterwerk zoals Stradivarius dat kon.

    - De hals heeft een wat slordig afgewerkte toets.

    - Het stempel op het hieltje duidt op een seriematig verkregen instrument, wat niet uitsluit dat er hier en daar wat onderdelen handwerk zouden kunnen zijn.

    - Het lijkt me een instrument van Duitse of Oostenrijkse makelij, gemaakt zo ergens vanaf 1960. Het model doet mij niet denken aan een kopie van een Stradivarius noch Guarneri, of andere specifieke kopie van een meester.


    Ik weet niet wat ik moet verstaan onder 'een originele strijkstok', want dat kan wel een stok zijn die niet meer gebruikt kan worden omdat er óf geen haar meer op zit óf totaal geen spanning meer in de stok zit óf een stok die niet meer te herstellen valt.

    Dan lees ik, dat er nóg een viool bij was en dan hangt het er maar van af wat dat dan voor instrument is. Wanneer je in ogenschouw neemt, dat er al een viool te koop is voor € 39,= compleet met kist en strijkstok, snaren, hars en zelfs een schoudersteun, dan is 'nóg een viool' maar de vraag wat het dan is.
    Al die extra's zoals zojuist opgesomd, voegen niets toe aan de klank, die moet worden beoordeeld met de oren. Pas dan kan werkelijk worden bepaald of de vraagprijs reëel is.

    Soms komt het voor, hoewel de kans erg klein is, dat je voor weinig geld een juweeltje te pakken hebt.

    Frits
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Agon22,

    Een klein advies, ik heb zelfs geen zin om op Maktplaats te kijken. Ik heb de nieuwe foto’s bekeken, Je Strad is een kopie zoals Frits al aangeeft.
    Buiten een aantal rare dingen aan de hals wat lijkt op een versnijding vlak bij de voet van de hals heb ik op het bouwwerk niet veel aan te merken. In mijn visie is de randinleg niet opgetekend maar gewoon ingelegd. Maar van het lakwerk krijg ik tranen in mijn ogen. Klodders, druipers, en tranen in de lak.

    Net wat Frits aangeeft: gewoon een kopie, niet heel slecht gebouwd maar met een aantal slordigheden die je bij een Stradivarius nimmer zal aantreffen. De slordig afgewerkte toets kan er natuurlijk naderhand opgezet zijn, dus geen commentaar.
    i.d.d. rond 1960 of zo gebouwd en na verloop van een aantal jaren in verval geraakt.

    Ook de originele strijkstok, ik heb er drie. Een originele VTM wat staat voor Van Tante Maartje. De vorige eigenaar van de strijkstok, een originele RSVTM, wat staat voor Reserve Strijkstok van Tante Maartje, beide niet van Pernambuk hout maar van Brazilhout. En…Natuurlijk een originele Bert Boon strijkstok. De originele BB strijkstok is van carbon en heeft een stempeltje van Carbondix, maar ik heb hem gekocht bij Bert Boon dus is het een echte BB.

    Doet me weer denken aan een kennis van mij die een viool gekocht had met een label er in van niemand minder dan de Nederlandse Stradivarius, Theodorus Johannes Cuypers.
    Telefoontje van hem en ik was onderweg (je weet nooit). Eenmaal het instrument in handen had ik direct al twijfels maar toen ik het etiket zag barstte ik in tranen uit.

    De tekst:
    “Johannes Theodorus Cuypers, 1806
    pagina 19”.

    En toen rolde ik over de grond, een knipsel uit een tijdschrift in een viool geplakt.

    LOL een afkorting voor "Laugh Out Loud", "Laughing Out Loud"

    Remi
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Oh ja om je een beetje te overtuigen dat we redelijk onderzoekend te werk gaan wat info over je eigen foto’s:

    Camera Manufacturer : Canon
    Camera Model : Canon EOS 400D DIGITAL
    Orientation : top-left (1)
    X Resolution : 72
    Y Resolution : 72
    Resolution unit : Inch
    Date modified : 2009:07:22 21:59:25
    YCbCr Positioning : co-sited (2)
    Exposure time : 1/60
    F-Number : 4.0
    Exposure program : Normal (2)
    ISO speed ratings : 400
    EXIF version : 02.21
    Date taken : 2009:07:22 21:59:25
    Date digitized : 2009:07:22 21:59:25
    Components configuration : YCbCr
    Shutter speed : 1/60
    Aperture : F4.0
    Exposure bias value : 0
    Metering mode : Multi-segment (5)
    Flash : Flash fired
    Focal length [mm] : 100
    FlashPix Version : 01.00
    Colour space : sRGB
    EXIF image width : 3888
    EXIF image length : 2592
    Interoperability offset : 5766
    Focal plane X-Resolution : 3888000/877
    Focal plane Y-Resolution : 432000/97
    Focal plane res. unit : Inch (2)
    Custom rendered : Normal process (0)
    Exposure mode : Auto (0)
    White balance : Auto (0)
    Scene capture type : Standard (0)
    IOP index : R98
    IOP version : 0100
    Macro : Normal
    Selftimer : Off
    Compression setting : Normal
    Flash mode : Auto + red-eye reduction
    Drive mode : Single or timer
    Focus Mode : AI Focus
    Image size : Large
    Easy shooting : Full Auto
    Contrast : Normal
    Saturation : Normal
    Sharpness : 3
    ISO value : 16383
    Metering mode : Evaluative
    Focus type : Unknown
    AF point : Unknown
    Exposure mode : Easy shooting
    Lens Type : 190
    Long focal : 100
    Short focal : 100
    Focal units / mm : 1
    Max aperture : 95
    Min aperture : 320
    White balance : Auto
    Sequence number : 0
    Picture info : Canon EOS 400D DIGITAL
    Owner name : unknown
    LensID : 100 100 190
    Compression : 6
    X Resolution : 72
    Y Resolution : 72
    Resolution unit : Inch
    Thumbnail offset : 6132
    Thumbnail length : 5790

    Toch redelijk veel informatie van slechts een foto. Dit geeft echter geen informatie over het instrument maar goed, we zijn dus redelijk serieus bezig.

    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb hier slechts één opmerking over: daar waar in de eerste zin 'we' staat , dient dit vervangen te worden door 'ik', waarmee dan Remi wordt bedoeld.
    Remi heeft in de loop der (Strijkers)Forum-jaren naam gemaakt -tenminste bij mij- als super speurder op het gebied van internet gerelateerde (viool)zaken.


    Frits
     
  13. agon22

    agon22

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    6
    beste,

    Ik heb geen 1 moment getwijfeld en of wel jullie sereius bezig zijn, ik vindt het erg knap dat jullie aan de hand van een foto toch zoveel kunnen zien. Daar moet je zeker ervaring en een bepaalde liefde voor het instrument voor hebben, Nee ben niet op zoek naar een gratis taxatie ben meer op zoek naar een antwoord waarna ik kan bepalen of het de moeite waard is om haar te laten taxeren.

    Ik moet wel even zeggen heb beide violen aan het begin even uitgeprobeerd met dezelfde beweging, en moet eerlijk zeggen uit de neppe strad komt een veel mooier en meer herkenbaar geluid,

    Ik zet morgen nog even een foto van de strijkstok behorend tot de neppe strad,
    en de andere viool.

    bedankt voor jullie reacties en de moeite die jullie hebben genomen om te reageren stel het op prijs.

    mvg
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Agon 22

    We gaan je niet in de steek laten, de kans dat het een echte Strad is is natuurlijk heel klein. Ga gewoon eens langs bij een vioolbouwer in de buurt en laat naar het instrument kijken. Misschien is opknappen en zo een optie. ’t Kost een paar centen maar dan heb je misschien een leuke viool.

    Remi
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Je moet altijd opassen met het doen van dergelijke beweringen: voor je het weet kun je er niet aan voldoen!
    Je bent overigens niet de enige hoor! Ik zal maar niet opnoemen van wie er nog allerlei reacties moeten komen. Ze weten het zelf niet meer, maar ik wel!

    Frits
     
  16. agon22

    agon22

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    6
    geachte,

    Inderdaad ik ben mijn vorige toezegging niet nagekomen tot mijn spijt wegens het plannen van mijn vakantie ben ik nogal druk. Ik zal dit vandaag of morgen even herstellen,


    mvg
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Zoals ik eerder al zei: geen toezegging doen, want je weet het maar nooit.... ;)

    Frits
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Je zou je kunnen afvragen of hier geen sprake is van opzet. Want iemand die zo'n label in een instrument aanbrengt, weet donders goed dat de pagina-aanduiding gezien en gelezen wordt. Dat geeft dan direct een indicatie dat het hier gaat om een (soort) kopie van het origineel. Men mag de labelplaatser eigenlijk wel dankbaar zijn, want er kan nu geen misverstand meer over bestaan. Eerlijkheid loont.

    Frits
     
  19. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Wellicht is het grapje van de vorige eigenaar of de bouwer natuurlijk.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Een zichzelf respecterende bouwer doet zoiets doms niet. Er zijn met labels natuurlijk vele grapjes uitgehaald (Italianisering van Duitse namen bijvoorbeeld) maar dit kan geen grap zijn, alleen maar dommigheid.
    Een eigenaar heeft bij zoiets natuurlijk geen enkel belang, zodat ook dat lijkt uitgesloten.
     

Deel Deze Pagina