Is dit (nog) wel het Vioolconcert van Paganini (No.1)?

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 3 okt 2016.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Het schijnt dat deze uitvoering van het vioolconcert zoals hieronder staat, niet door Niccolo Paganini (1782 - 1840) werd gecomponeerd, maar een compositie is van Fritz Kreisler (1875 - 1962). Hoe dat dan klinkt is voor diegene die het VC van N. Paganini kennen, wel een heel vreemde gewaarwording:

     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik las ‘ergens’ dat Kreisler deel 1 van het vioolconcert No.1 van Paganini niet heeft gestolen maar gearrangeerd. En Kreisler schijnt daar niet de enige in te zijn geweest. Het deel was veel te moeilijk, dus hier en daar wat wijzigen zodat het speelbaar werd. Oorspronkelijk was het stuk door Paganini in Es-groot geschreven. Paganini stemde zijn viool een halve toon hoger en verkreeg daardoor resonantie van de open snaren en de boventonen waardoor de klank sprankelender werd.
    Ik vraag me af of de strijkers van het orkest dat dan ook gedaan zouden hebben.
     
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Ik las dat 'ergens' ook en het doet mij deugd dat de lezers van 'ergens' hier nog weleens komen en dat onze lezers ook weleens 'ergens' komen. Misschien wordt er na een halfjaartje afstand nemen toch weer voorzichtig richting elkaar bewogen? :rolleyes:
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Dat het stuk in #1 niet de originele versie van N. Paganini is, bewijst mogelijk de gebruikte titel I. Paganini in het YT-fragment?
    Maar op internet vind ik niets over ene I. Paganini.
    Wie weet hier een passend antwoord op?
     

Deel Deze Pagina