Is een Elek.viool moeilijker bespeelbaar dan een akoest. instrument ?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Fred, 13 jul 2008.

  1. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Ik vraag mij dat af,omdat ik het idee heb dat op een elek.viool het snaarkontakt gevoeliger is.Zeker op de hooftelefoon.de geringste streekafwijking, maar ook iets te dicht naar de kam e.d.hoor je keihard terug.
    Zelf heb ik geen akoes.viool dus kan dat niet vergelijken.
    Wie speelt beide instrumenten ?Of heeft hier ervaring mee ?

    Bedankt
    Fred
     
  2. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Beste Fred
    Zelf speel ik al jaren akkoestisch en heb onlangs elektrisch gespeeld. Het zijn gewoon heel verschillende instrumenten. Het ligt ook wel aan wat je hebt. In mijn geval was het een dure akkoestische met een erg goedkope elektrische vergelijken, dus dat is dan natuurlijk ook wat scheef.

    Mijn ervaring is dat vooral de streek anders moet. Je hoort inderdaad alle krasjes meteen versterkt op een elektrische en je moet enorm veel je best doen om dynamiek verschil te maken zonder dat de toon lelijk wordt. Over het algemeen moest ik wat zachter strijken voor een goede klank op een elektrische viool dan op mijn akkoestische viool. Aan de andere kant moet je op de akkoestische viool ook weer harder werken voor een mooie volle klank als je elektrisch gewend bent. Het zit hem volgens mij vooral in dat je op een ak-viool veel meer je armgewicht moet gebruiken voor een goede klank, terwijl de klank bij een e-viool sneller eruit komt.

    Ook merkte ik het verschil dat de snaren veel lager en verder uit elkaar lagen, maar dat hoeft natuurlijk niet bij alle instrumenten te zijn. En dat de e-viool wel erg lastig stemmen was. Maar ook dat lag waarschijnlijk aan het feit dat het zo'n vreselijk goedkoop dingetje was.

    Tot slot is intonatie anders. Bij een ak-viool zit je oor er bovenop en hoor je het veel makkelijker dan wanneer je geluid wat verder weg uit een box komt. Dit ook vanwege de boventonen die bij de ak-viool duidelijk meeklinken wanneer je zuivere dubbelgrepen speelt. Tegelijkertijd zal dit ook wel weer zijn wat je gewend bent. Je kan natuurlijk niet jaren het een doen en verwachten dat het ander je binnen een paar weken net zo makkelijk af gaat.

    Ik denk niet dat het makkelijker of moeilijker is. Het is een heel ander instrument die andere dingen verlangt, vooral qua streek. Ook ligt het aan het stuk of stijl die je wilt spelen, de klank die je wilt hebben. Een stuk voor e-viool is op een ak-viool lastig en andersom geldt dat ook. Country spelen is heerlijk en veel makkelijker op een e-viool terwijl ik niet zou moeten denken om een klassiek vioolconcert te spelen op die viool. Dan pak ik toch snel weer mijn ak-viool.

    Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is op je vraag.
     
  3. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Dat is een duidelijk antwoord.Ik zou daar ook uitopmaken dat de intonatie op ak.eigenlijk wat makkelijker zou gaan,dit door inderdaad de hoorbare boventonen van het instrument.Ik speel en studeer er wel klassiek op.

    In de toekomst zal ik toch ook een ak.instrument moeten aanschaffen mijn plan is dan op beide te studeren.

    Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting

    Fred
     
  4. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Wat je ook kunt doen, en dat is ook wat ik ga doen, is een a-viool erbij huren. Ooit zal ik er wel een aanschaffen maar voor nu zou ik dat nog wat zonde vinden omdat ik deze weinig zal kunnen gebruiken daar ik in een studentenhuis woon.
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het intonatieprobleem is inderdaad een risico bij de elektrische viool.

    De dingen die Abby over streek etc schrijft hebben echt te maken welke combinatie van akoestische en elektrische viool je gebruikt. Wat ze zelf al zegt is dat het om een duurdere akoestische viool ging ten opzichte van een goedkopere e-viool. Probeer eens een klassiek vioolconcert te spelen op een professionele elektrische viool en dan denk ik dat je 'akoestische' ervaringen zult hebben. Ik heb meerdere professionals zelfs horen zeggen dat professionele elektrische violen 'soepeler' spelen dan hun akoestische violen. En dan waren het geen mensen met slechte akoestische violen.

    Zelf heb ik ook een duidelijke voorkeur binnen elektrische instrumenten. Sommige spreken gewoon niet aan en andere weer wel. Dat kan zomaar in dezelfde prijsklasse gebeuren overigens.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij de Yamaha E violen en Silent violen is weinig verschil in bespeelbaarheid binnen het instrumenttype te bespeuren. Bij de Cheapo's is dat wellicht wel het geval wanneer ik NoName#2's woorden juist interpreteer.
    Een goed afgestelde E viool, vooral met goede staalsnaren en de juiste kamhoogte speelt waarschijnlijk soepeler dan een akoestische viool; de snaren kunnen dan iets dichter bij de toets liggen dan bij de A viool.
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Inderdaad, Bert, sommige elektrische violen willen gewoon niet aanspreken. Het is deels persoonlijk en heeft natuurlijk met afstelling te maken.

    Al is er natuurlijk meer in de markt dan Yamaha en cheapoo's (maar die discussie is vaker gevoerd ;)).
     

Deel Deze Pagina