Jaarringen bovenblad viool.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 3 aug 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Jaarringen bovenblad.

    Jaarringen zijn niet allemaal even dik, het deel met de brede jaarringen wordt gebruikt aan de randen van de viool dat hout is soepel, het bovenblad moet aan de randen goed kunnen trillen dat geeft de mooiste klank. Het midden van de viool waar tijdens het spelen veel kracht op staat gebruik je dan dat deel met de smalle jaarringen. Tenminste zo heb ik het altijd gehoord van vioolbouwers. Het bovenblad heeft dus veel invloed op de klank. Nu bezit ik een viool waarbij het precies andersom is, daar zijn de jaarringen breed in het midden en smal naar de randen toe. De viool heeft een tedere zachte klank. Is dit dus een foutje of is het bewust zo gedaan, dat vraag ik me wel eens af.
    klein.jpg
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat de dichtheid van de nerven bij een bovenblad in het midden toeneemt is alleen maar waar bij bovenbladen die uit twee delen bestaan en dan ook nog 'bookmatched'. Er zijn ook violen bekend waar het bovenblad uit één deel bestaat. Ik kan er nu geen afbeelding bij doen, want ik heb momenteel geen toegang tot mijn digitaal archief.
    Komt nog wel een keer.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Opvallend is dat het hout, met name uit de Karpaten een zeer regelmatige groei laat zien. Wat duid op een gelijkmatig klimaat en geen grote groeiwisselingen in de jaarringen wat zich weer uit in het hout.

    Gaan we meer richting Noordpool dan zien we dat de nerf fijner word, de jaarringen komen dichter op elkaar te zitten het hout langzamer groeit.

    @Tobias, niets bijzonders hoor aan het bovenblad van je viool.
    Mooie nerf en tekening.

    Remi
     
    Tobias vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina