Janine Jansen vindt Britten standaardrepertoirenivo hebben

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Henri Vieuxtemps, 23 okt 2009.

1. Henri Vieuxtemps

Henri Vieuxtemps ♫ ♪

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Janine Jansen heeft het vioolconcert van Benjamin Britten opgenomen en vindt dat zo'n goed stuk dat het eingenlijk standaardrepertoire zou moeten worden naast die andere bekende veel gespeelde werken zoals Beethoven die ook haar nieuwe cd staat. Maar ik vrees dat het toch minder gespeeld zal worden in de toekomst dan Beethoven, omdat het te modern en atonaal is en een minder breed publiek zal aanspreken:

Op de site van Janine Jansen hoor je de eerste 1.22 minuten van het 2e deel van Britten als je op de link klikt: http://www.janinejansen.com
    Ik heb de noten van een andere dan haar versie op Youtube gezet:
    deel1:
    [Youtube][/]
    deel2+3 begin

deel 3(eind)

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. hminkema

hminkema

Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Respect voor Janine Jansen voor deze ongewone keuze. Al 25 jaar hoort dit vioolconcert tot mijn lievelingsstukken. Maar ja, leg dat maar eens uit. Vooral de uitvoering met Britten zelf en Mark Lubotsky aan de snaren is mij lief. Maar ook het eindexamen van Marijke van Kooten (violiste Schönberg Ensemble) in de Bachzaal, met Lubotsky zelf in de jury, waarbij Marijke voor haar uitvoering van dit concert afstudeerde met een tien!

Ik vind het concert trouwens helemaal niet atonaal. Misschien zijn er ongewone modulaties, en dissoneert er af en toe wat. Maar de gewone tonaliteit speelt de hoofdrol, in elk van de delen. De vioolpartij is gevarieerd, gedurfd, ontroerend, zinderend, streng, naïef, spreekt direct tot het hart of het verlangen of het verdriet of wat je er dan ook maar in wilt horen.

Zou inderdaad veel vaker op de podia gespeeld moeten worden. Maar voorlopig heeft Janine Jansen er een fraai eigen succesnummer aan.

Johan W. vindt dit leuk.
  3. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Naast de, inderdaad goede, uitvoering door Lubotsky/Britten, beschik ik nog over een drietal andere opnamen van dit concert: Gimpel/Decker, Zimmermann/Slatkin en Olof/Barbirolli. En ondanks alle bewondering die ik zowel Bronislaw Gimpel als Frank Peter Zimmermann toedraag, zou ik met name voor de uitvoering door Theo Olof en het Hallé orchestra onder Sir John Barbirolli een lans willen breken. Het betreft hier een opname van 29 april 1948 die in 1997, VOOR HET EERST, door EMI is uitgebracht.
    Waarom Benjamin Britten het uitbrengen van deze opname heeft tegengehouden, is nooit duidelijk geworden. Ofschoon er wel de nodige geruchten zijn geweest (maar dat kon bij Britten ook wel moeilijk anders). Maar die achterklap zal ik u besparen :p
    Een meer 'technische' verklaring zou kunnen schuilen in de omstandigheid dat Britten dit in 1938/1939 gecomponeerde concert van plan was te herzien. Iets dat in 1950 ook daadwerkelijk gestalte kreeg.
    Theo Olof speelt de 'original version' op een ongelofelijke manier. Bijzonder muzikaal (dat kan ook moeilijk anders met iemand als Barbirolli voor het orkest) en violistisch perfect. Angstaanjagend perfect. Aanbevolen (als de opname nog te krijgen is, tenminste).

Het stuk is met de beste wil van de wereld niet atonaal. Maar naar zeggen is de 'kleur' van dit concert met name bepaald door een tweetal aspecten. Enerzijds het bijwonen in 1936 door Britten van de wereldpremière (gespeeld door Louis Krasner) van het vioolconcert van Alban Berg in Barcelona en anderzijds zijn verblijf in het Barcelona ten tijde van de Spaanse Burgeroorlog.

Hopf

4. hminkema

hminkema

Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Kan je wel? ;) Eerst mensen lekker maken met een prachtige beschrijving van Olofs versie, en dan meedelen dat er nauwelijks aan te komen is! Is hij werkelijk sinds 1948 niet meer uitgebracht? En wat zijn, behalve E-bay, geëigende kanalen om er nog aan te komen? Ik ben geen high-end-fetishist, dus ben met alle redelijke kwaliteiten dik tevreden.

5. Henri Vieuxtemps

Henri Vieuxtemps ♫ ♪

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Ze hebben hem bij muziekweb, waar je hem voor 2 euro bij je plaatselijke bieb kan lenen. http://www.muziekweb.nl/Link/BBX1353
    Hier wat klassieke winkels, waar ze meer weten of ie nog te leveren is: http://www.klassiekezaken.nl/winkels/

6. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Geachte hminkema,

Voor de goede orde: die opname uit 1948 is in 1997 voor het eerst uitgebracht.
    Wat betreft de verkrijgbaarheid de mededeling dat die opname zowel in Engeland (MDT) als in Duitsland (jpc.de) kan worden besteld. Maar daar houdt het goede nieuws op want nu maakt die opname deel uit van een 5 Cd-set met Engelse componisten, terwijl op mijn CD alleen maar Edmund Rubbra en Michael Hemming in de weg liepen :/ In Duitsland is deze set overigens duurder dan in Engeland, maar daar staan weer verschillen in frankeringskosten tegenover.
    Dus als je verstandig bent stuur je me gewoon een PM :p

Hopf

7. hminkema

hminkema

Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Dank, beiden, voor jullie hulp bij het bemachtigen van deze opname. Ik heb hem intussen gevonden bij Amazon.co.uk, die wel vaker moeilijk te krijgen waren heeft (ook tweedehands, zoals deze). Voor zes pond was ik klaar, en dan moet hij met een dag of wat in de brievenbus glijden. In dat opzicht zijn het toch mooie tijden. Ook al vanwege de luistersamples die op die website, staan, waardoor ik nu al Olof in deel 1 door het duistere woud heb horen dwalen! Smaakt inderdaad naar meer.

Groet,
    HM

8. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Vergeet dit forum ook niet, anders was het mogelijk niet gelukt!!
    (Beetje reclame van dit type is toegestaan ;)).

Deel Deze Pagina