Je moet ook een beetje geluk hebben: Guadagnini voor € 50,=

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 3 jan 2012.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Precies!
    Eerder hier las ik ook al dat er nergens gesproken wordt over een label IN de viool. Ik heb de filmpjes ook bekeken en ik heb er ook niks over gehoord en gezien. Dus?
    Conclusie?
    Er is nog geen bewijs dat de viool en certificaat bij elkaar horen.
    Mocht tata zelf een label erin flansen... dan zal toch een erkende bekwame taxateur de viool moeten bekijken. Maar ja, dat hadden jullie vast ook al bedacht. ;)
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Mijn eigen Leeuwarder Courant had vandaag het stuk over de viool (hier gebeurt alles iets later), de heer Mirando vertelde ook hier dat de viool in Cremona zou worden overgelakt en dat dat wel vierduizend euro ging kosten. Maar alleen al het gegeven dat een zogenaamde kenner (zo noemde hij zichzelf in een van de filmpjes) een zogenaamde antieke, uit 1801 daterende, viool laat overlakken zegt al genoeg over de man. Het woord "prutser" is nog teveel eer.

    Maar één troost: aan zo'n fabrieksinstrument is niet veel te vernielen.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb nog een aardig artikel over Giuseppe Guadagnini gevonden met prachtige foto's.
    Grappig detail is dat deze violen prikjes rond het oog van de krul hebben, waarschijnlijk opzettelijk aangebracht. (zie post 25, de prikjes zijn overblijfselen die opzettelijk niet zijn verwijderd)
    Maar als een deskundige geen gelegenheid krijgt om de Mirando viool te onderzoeken kunnen we hier schrijven wat we willen maar zullen we nooit weten hoe het echt zit.

    Artikel:
    http://www.bromptons.co/reference-library/articles/3887-giuseppe-guadagnini.html

    Foto's: (doorklikken voor uitvergrotingen):
    http://www.bromptons.co/reference-l...uadagnini-giuseppe-il-soldato-turin-1795.html
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Even vergelijken,
    De montage is niet helemaal "je van het" maar ik probeer er achter te komen of Mirando de zooi verkloot. Ter vergelijking:
    http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3AEQADB.jpg
    Ook nog de interviews volgen en op foutjes corrigeren.
    Even een paar dingen na gezocht.

    De familie Guadagnini:
    Antonio Guadagnini .: (Turijn) 1851 - ?
    Carlo Guadagnini.: (Turijn) 1768-1816
    Felice Guadagnini.: Modern
    Getano I Guadagnini (Turijn) 1750-1817
    Getano II Guadagnini( Turijn) 1796-1852
    Giuseppe Guadagnini (Como, Pavia, Milaan) (1753-1805)********
    Paolo Guadagnini.: Modern

    hmzzzzz 1801 en Turijn, Giuseppe


    Remi
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Geert,

    De prikjes op de krul zijn ontstaan doordat Guadagnini de vorm van de krul met een metalen mal met een gepunt voorwerp heeft overgebracht op het hout. Hij heeft niet de moeite genomen de prikjes weg te schuren. Als je de foto's van de door jou opgegeven sites vergelijkt, dan blijkt het om hetzelfde instrument te gaan, maar één van de foto's van de krul is gespiegeld!
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Liuwe, ik snap wat je bedoeld en dat zou goed kunnen alleen staat niet in het artikel dat het overblijfselen zijn. Het moet dus zijn "opzettelijk niet verwijderd".


    The curious eccentricity he retained from his father was the pinprick marks around the eye of the scroll. They are invariably present, and presumably deliberate.
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Remi, je vergeet het belangrijkste familielid n.l. de vader ...

    Giovanni Battista Guadagnini (G. B. Guadagnini - Piacenza, Milan, Parma, Turin) (1711-1786)

    Dat is eigenlijk de "echte" Guadagnini, zijn violen gaan tegenwoordig voor 1 mln$ ze stonden vroeger bekend als "the poor man's Strad" :rolleyes:
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Een ambachtsman in het verleden had vaak een andere filosofie als het ging om het begrip "afwerking". Wat niet zichtbaar was, werd vaak niet afgewerkt (binnen-en achterkanten van kasten, onderkanten van klavecimbels, onderkanten van viooltoetsen). Misschien vonden de Guadagnini's het gewoon niet belangrijk om de puntjes weg te schuren. Ze vallen uiteindelijk ook nauwelijks op.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726

Deel Deze Pagina