Je viool poetsen

Discussie in 'Viool' gestart door sarasate15, 12 dec 2006.

  1. sarasate15

    sarasate15

    Lid geworden:
    30 apr 2006
    Berichten:
    13
    Hallo,

    ik heb even een vraag. Ik heb een mooie viool, en ik wil hem graag zo goed mogelijk verzorgen. Ik speel zo'n 2 uur per dag, en in de avond poets ik mijn viool op. Gewoon met een lapje zonder iets erop, zodat het hars eraf gaat. Maar ik vind het altijd heel mooi als ik hem op poets met poetsmiddel, waar die van gaat glimmen en waar het hout 'zacht' van word, ik gebruik hier cobal voor.

    Mijn vraag is: om de hoeveel tijd kan ik mijn viool poetsen met dat middel. Ik heb weleens gehoord dat het niet goed is om te vaak te doen, maar wat is dus te vaak?

    Hartelijke groeten, Sarasate15
     
  2. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Sarasate15,

    Ik meen me te herinneren dat je vraag hier al een keer aan de orde is geweest. Ga even zoeken in het forum dan vind je het vast wel.

    Rob..
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @ Sarasate,

    kun je aangeven wat "Cobal" is?

    Een antiekwax o.i.d.? Ik ken het niet.
     
  4. Johan W.

    Johan W.

    Lid geworden:
    14 jun 2017
    Berichten:
    56
    Zelf gebruik ik het poetsmiddel van de firma Hill. Slechts zeer spaarzaam gebruiken aangezien het een licht polijstende werking heeft. Wel zeer effectief. Laat geen laag achter.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er zijn vele soorten poetsmiddelen in de handel, echter de ene is de andere niet. Je hebt er die een polijstend effect teweeg brengen terwijl andere viezigheid veel beter verwijderen doordat het oplost. Voor alle poetsmiddelen geldt dat je eerst een proefstukje moet nemen alvorens het gehele instrument er mee te behandelen. Bij een (alt)viool is zo'n plekje gauw gevonden: onder het kinstuk. Uittesten moet je dan ook goed doen en de tijd nemen of er geen veranderingen optreden. Neem ook een schone witte niet-pluizende doek, dan kun je zien wat je er eventueel afhaalt.
     
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Onder de kop 'viool- je viool poetsen' memoreerde iemand dat hij (of zij) hiervoor Cobal gebruikte. Jij vroeg je vervolgens af of dat soms antiekwax was. Dat is het geenszins. Ik gebruik Cobal ook en het is een schoonmaakmiddel voor vioollak. Het etiket op het flesje vermeldt dan ook trouwhartig (in goed Nederlands) 'For varnish cleaning and conservation'. Ik koop het bij het atelier van Willem Bouman in de Herenstraat in Den Haag. Overigens geeft het etiket als adres van herkomst Casuariestraat 51 in Den Haag aan. Die straat loopt deels parallel aan de Herenstraat waar ook het atelier van Bouman is gevestigd. Het is dus niet ondenkbaar dat de samenstelling en de vervaardiging van Cobal uit de koker van Bouman komen.

    Nog even over de Herenstraat. Lang geleden een straat die varieerde van 'net' tot 'kak'. Daar is weinig meer van over, niet in het minst door de komst van wat ik maar 'laagdrempelige' horeca zal noemen en de onontkoombare 'coffeeshop'. Maar ooit stond er, mijn geheugen raadplegend, aan één kant richting Plein een aantal kapitale zij het vervallen, inmiddels verdwenen, panden. In een van die panden was tot in de jaren twintig een jongensbordeel gevestigd. Daar zijn bij een politierazzia ooit eens de echtgenoot van Koningin Wilhelmina en de toenmalige burgemeester van 's Gravenhage 'staande gehouden'. En vervolgens als de donder weer door de achterdeur van het politiebureau aan het Buitenhof vrij gelaten. Waar het gebruik van Cobal al niet toe kan leiden ;)

    Hopf
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik vind de door jou vermelde informatie boeiend, maar ze lijkt me buiten de kaders te liggen van dit forum; zover ik weet speelde prins Hendrik geen viool, hooguit vals. Een burgemeester van Opsterland stierf in Amsterdam in de armen van een dame van lichte zeden en werd toen door de politie in zijn eigen auto op een parkeerplaats buiten de stad gedumpt, "aan een hartaanval overleden". Maar ook dit verhaal valt buiten de kaders van dit forum. Hammerl levert ook een goed poetsmiddel, dat wou ik maar even kwijt.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je viool poets je maar met één middel, ik kan niet zeggen wat voor middel want reclame maken mag niet op dit forum. Ik zeg niet dat het antiekwas is, en ik zeg ook niet dat het geen antiekwas is, maar ik zeg wel dat ik het al jaren tot volle tevredenheid gebruik.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Tobias: dankjewel hoor. Daar kunnen we wat mee! :(
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Geen dank.:D
     
  11. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Liuwe,

    Je hebt volkomen gelijk met je opmerking dat ik mij, samenvattend, buiten de kaders begeef. Maar dat deed 'Varkensheintje' overigens ook. Op een opmerkelijk groot aantal terreinen. Hij speelde inderdaad geen viool en was sowieso niet op enige culturele belangstelling te betrappen. Zijn echtgenote al evenmin. Althans vrijwillig. Maar hun beider dochter speelde weer wel viool.
    De reden dat ik in detail trad over die twee straten is aan de hand van Couperus wel te verklaren: Zo ik iets ben, ben ik een Hagenaar'.
     

Deel Deze Pagina