Jeuk tijdens viool spelen

Discussie in 'Viool' gestart door Greet, 30 jan 2018.

  1. Greet

    Greet

    Lid geworden:
    30 jan 2018
    Berichten:
    8
    Hallo

    Mijn dochter 9 jaar speelt al erg goed viool maar heeft steeds tijdens haar spel last van jeukende benen (vooral onderbenen). Heel vervelend en ik vind geen oorzaak. Kan iemand mij advies geven?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Diabetes ?

    Ik ben niet zeker maar bij diabetes is dit een van de kenmerken.
    Ik weet niet hoe het op jonge leeftijd zit maar ga voor de zekerheid eens langs de huisarts, leg uit wat er speelt en laat eventueel bloedprikken voor onderzoek.

    b.t.w. ik heb zelf (naar men zegt) diabetes.

    Remi
     
  3. Greet

    Greet

    Lid geworden:
    30 jan 2018
    Berichten:
    8
    Dank Remi

    Ik denk dat het inderdaad verstandig is om eens langs de huisarts te gaan. Het rare is dat ze enkel dat probleem heeft terwijl ze viool speelt.

    Greet
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dan heeft ze misschien wel Violenritus, dat is een allergie.

    Nee hoor dat is een grapje, maar misschien komt het omdat ze stilstaat. Moet ze gewoon eens een tijdje gaan staan zonder viool te spelen, en bij voorbeeld naar een stukje muziek luisteren. Kijken of ze dan ook jeuk krijgt.
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. Greet

    Greet

    Lid geworden:
    30 jan 2018
    Berichten:
    8
    Goed idee! Dat ga ik eens proberen! Ik vermoed ook dat het misschien een probleem van lang stilstaan is. Ze spant haar benen erg op tijdens het spelen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik denk dat het van de harsdeeltjes komt tijdens het strijken. Er zijn mensen die daar allergisch voor zijn. Daar is ook een oplossing voor: een anti-allergene hars:

    Antiallergeen Clarity.png
    Is online bij diverse zaken te bestellen.
    Succes!
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Harsallergie openbaart zich als een irritatie aan de luchtwegen of een huidaandoening bij direct contact van hars met de huid (wellicht in sommige gevallen beide).
    Jeuk in de onderbenen is dan toch wat minder voor de hand liggend.
    Overigens is mij een (spaarzaam) geval bekend van een strijker die óók voor Clarity uiteindelijk een allergie ontwikkelde.
    De TS doet er verstandig aan een arts te raadplegen.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Maar het euvel doet zich steeds voor wanneer er viool gespeeld wordt.
    Of het echt allergie is weet ik natuurlijk ook niet, maar dat valt wel uit te zoeken.
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Je mag nooit met gespannen benen staan tijdens het vioolspelen. Benen gespannen, heupen gespannen, boven lijf gespannen, schouders en armen en handen gespannen. Span je ergens aan, dan is heel je houding gespannen. Mogelijk gaan door het aanspannen haar benen tintelen.
    Volgens mij ligt de oplossing in ontspannen en vrij te spelen.
    Dus met licht gebogen knieën gaan staan, in een lichte duikhouding zoals je het zwembad duikt. En borst open en schouders laag.

    Ikzelf kom hiervoor bij een ergotherapeute speciaal voor musici.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik wist niet dat viool spelen zo moeilijk kon zijn. Ik heb er in mijn studietijd nooit van gehoord en er nooit mee te maken gehad. Het lijkt wel alsof alles verklaard en onderzocht moet worden of een reden moet hebben.
    Gewoon spelen zou ik zeggen.
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Als je flink oefent op een dag en verkeerd staat krijg je blessures. Kijk maar naar mij. :confused:
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik heb echt heel veel gespeeld, allerlei concerten en uitvoeringen.
    Dagelijks veel gespeeld. Nooit last gehad. Het enige wat ik kreeg was een rode plek onder de kaak als contactpunt met het kinstuk. Daar heb ik toen een zachte opgevouwen doek tussen gelegd en toen was het over.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  13. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Het was vandaag nog in het NOS-journaal, het ging over het taboe op blessures op conservatoria en in orkesten.
    Ik wist niet wat ik hoorde; toen ik studeerde, ruim 30 jaar geleden, was daar al echt wel aandacht voor.

    Maar goed, we dwalen weer helemaal af; terug on topic.
    Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat ze een wat droge huid heeft; zeker als je in het winterseizoen zit en de lucht is droog (CV!) kan dat jeuk aan m.n. de onderbenen veroorzaken. Regelmatig invetten is dan het devies. Helpt dit niet, of zijn er ook andere klachten, dan is een bezoekje aan de huisarts op zijn plaats.

    De relatie met vioolspelen snap ik dan weer niet, of ze staat misschien net lekker bij de kachel ofzo?
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Het kan aan erg veel dingen liggen! Die droge huid kan ook. Maar dan nog is het opvallend dat ze er alleen last van heeft tijdens het vioolspelen.
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Waarschijnlijk was jij toen nog jong, fruitig en soepel!
     
  16. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Allergie voor hars lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb daar soms last van, maar alleen maar aan mijn handen, daar waar mijn huid in contact is geweest met de hars.
    Ik zou eerder denken aan iets psychisch, juist omdat je op dat moment niet kunt krabben aan je benen. Zo krijg ik bijvoorbeeld heel vaak jeuk onder mijn voeten onder het autorijden, of ergens jeuk als ik net deeg aan het kneden ben.
    Wat ik me ook afvraag, is het jeuk aan de huid van haar benen, of meer iets als rusteloze benen?
     
    Deanone vindt dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, vooral fruitig, wat het dan ook wezen moge.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  18. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Ik had dat als kind ook. Het is géén aanstelleritus.!!!! Ik had het alleen thuis bij het oefenen en niet tijdens de lessen, dat herinner ik me ook nog. Wees een beetje lief voor sat kind want het is heel erge jeuk
     
    zapling en Deanone vinden dit leuk.
  19. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    En geen diabetes
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ben je er ooit achter gekomen waar het door kwam, @Truus ? Of heb je een tip voor dit meisje?
     

Deel Deze Pagina