Omdat zingen veel overeenkomsten heeft met vioolspelen is het wel aardig om te kijken wat er bij Joan Franca mis ging op het festival, met haar leuke liedje "you and me". Voor Jan Smit is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat ze te laag intoneerde, dat klinkt vals. Maar wat zijn de oorzaken daarvan? Heel, heel veel!!! Joan speelt goed gitaar, dat is een voordeel als je jezelf begeleidt. Dat gaat goed. Zo te horen heeft ze veel thuis gestudeerd en gezongen. Bij vioolspelen zeg ik altijd: dat is op "kamertemperatuur" spelen. Anders wordt het in een grotere ruimte of een zaal. Met viool moet je meer toon maken. Zingen kan je met een microfoon versterken; maar dan nog. Je stem is kwetsbaar en gevoelig vooral bij onvoldoende conditie. In de sfeer van een festival ga je toch gauw een borreltje drinken (met al die leuke jongens om Joan heen).Ai, ai, als topatleet mag je niet drinken, roken, op tijd naar bed en aan je conditie werken. Dus ook niet in een rokerige omgeving vertoeven. Duidelijk is te horen, dat Joan geen "ademsteun" heeft, wat gevormd wordt door onder andere het middenrif. Ze zingt ook nog op "kamertemperatuur". Dat middenrif had ook voor een stabiele toon moeten zorgen.... (zuivere toon) Ademsteun kwam een beetje op het einde van elke zin (frase) waar ze een vibrato maakt als het kirren van een vogeltje, voorafgegaan met versieringen die uit een "glottisslag" komen. Allemaal technieken die je niet zo op gevoel tevoorschijn kunt toveren. En last but not least de zenuwen, die je kunnen verlammen. Een gedegen voorbereiding en concentratie op de uitvoering, is een remedie. Joan heeft een gezonde en vitale stem, waar ze nog veel aan kan en moet werken. Ze heeft alles mee: een goed uiterlijk en zelfs met de verentooi een leuk en smaakvol voorkomen. Op dit niveau moet je zeker een begaafd docent raadplegen. Dat schijnt voor de lichte muziek wat moeilijker te zijn, maar een klassiek docent kan je evenveel bijbrengen, volgens mij. Krijg ik nou de wind van voren door alle fans van Joan? Veel muziekplezier. Peter.
Je zit er volkomen naast: een goede docent helpt hier niet. Ze heeft gewoon geen enkel talent: ze zingt vals, ze heeft de uitstraling van een zak aardappelen, staat als een houten plank op het toneel en heeft een totáál verkeerd kostuum aan! Ja, wat verwacht je dan? Gelukkig is er over haar meedoen democratisch gestemd, we kunnen het debacle aan niemand persoonlijk toeschrijven. Ach, hadden we Janine Jansen er maar naar toe gestuurd...
Ik wist niet dat Janine Jansen ook zong, het Wilhelmus waarschijnlijk. Ik heb een balletje willen opwerpen, voor wat er komt kijken als je jezelf op een podium gaat begeven. Of dat nu in een buurthuis is of op een internationaal podium. Je kan alles afdoen met allerlei dooddoeners. Ik dacht dat dit een nivo hoger was dan wat ik zag en hoorde op de talentenshows in het verleden, waar verstandelijk gehandicapten aan mee deden. (nederlands amusement) Joan Franken ken ik niet persoonlijk, maar ik dacht dat er met een fatsoenlijke begeleiding er wel wat valt bij te spijkeren. In de toekomst valt er niets te voorspellen. Ik beweer ook niet dat zij momenteel een licht aan het firmament is, zoals je uit mijn relaas kunt opmaken. Door de reactie van Jan Smit heb ik zelfs het idee dat hij haar in de laatste momenten heeft begeleid, wat desastreus kan zijn voor je zelfvertrouwen. Peter.
Nee, ik vind dat zingen niets met een strijkinstrument te maken heeft. Het onderwerp staat nota bene ook nog eens onder 'spel'. Resultaat is, dat ik dit onderwerp sluit. Het spijt me voor Peter, maar dit kan echt niet! Misschien op een forum over zang? Frits