Ruim een jaar geleden heb ik een John Juzek viool "op de kop getikt", met een alreeds gerepareerde stapel scheur. Bespannen met Thomastik medium Spirocores om te kijken hoe stabiel de reparatie uitpakt, en er een tijd op gespeeld. Dat is eigenlijk prima tot nu toe; deze viool is erg hard kwa volume, met veel laag maar ook genoeg hoog. Nou ben ik eigenlijk benieuwd in welke periode hij gemaakt is, en voor wat voor waarde hij eventueel verzekerd zou moeten worden. Foto's hieronder en op de tweede regel van het label staat Prague ....: label: reparatie: Dank, -F
Voor een verzekering heb je een taxatierapport nodig; voor het getoonde instrument kunnen veel vioolbouwers een assurantie-taxatie afgeven. Het vragen om een antwoord omtrent de waarde van een instrument op een discussieforum levert waarschijnlijk geen - of hooguit een speculatief antwoord op. Op de fora van Maestronet is in het verleden erg veel informatie over John Juzek instrumenten uitgewisseld. J. Juzek instrumenten (of instrumenten met althans een Juzek label) schijnen veel in N. Amerika te vinden te vinden te zijn; in Europa zie je ze veel minder.
Je bent niet de enige met die vraag: http://www.violinist.com/discussion/response.cfm?ID=13568 Wel een mooie viool om te zien overigens (op het staartstuk na dan). Weet je welk merk/model de kinhouder is?
Sterker nog: kijk hier eens naar, dit is precies dezelfde viool!! Is gisteren geplaatst op Maestronet. Misschien dat fiddler2007 daar eens iets over kan zeggen? Zou jackd dezelfde zijn als fiddler2007?
We hebben bewijzen nodig voor zekerheid! Bert heeft 'slechts' vermoedens en die zijn niets waard als bewijs.
Het is verbazingwekkend hoe snel jackd alias fiddler2007 hierop reageert, want nu is de eerder genoemde link (post#8) niet meer werkzaam. Op Maestronet heeft Jackd zichzelf nu een andere gebruikersnaam toebedeeld, namelijk John_d. Die mogelijkheid biedt Maestronet namelijk: je kunt -ik dacht maximaal driemaal- je gebruikersnaam veranderen. Maar ook de inhoud die bij de link hoort is verwijderd. Dat laatste is een beetje een laffe daad, want ook andere MN-ers hebben al gereageerd op zijn bericht en die slaan nu nergens meer op. Ik blijf de ontwikkelingen volgen.
Maar goed, er is toch niks illegaals aan om diverse fora te informeren naar de waarde van je instrument?
Nee hoor, van mij mag 't ie. Maar wel vreemd dat opeens dan de gebruikersnaam gewijzigd is op MN evenals het feit dat de hele fotosessie daar verwijderd is. Waaróm, vraag ik me dan af?
Het is niet helemaal goed te zien, maar volgens mij is dit het Guarneri-model. Het Stradivari-model lijkt hier overigens ook wel wat op, maar heeft een wat andere vorm. Er zijn vele merken in de handel, afhankelijk van de uitvoering die voorkomt in plastic, buxus, palissander of ebben, ieder met hun eigen prijs.