Kale plekken in bovenblad

Discussie in 'Viool' gestart door bleys, 19 mei 2009.

  1. bleys

    bleys

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    2
    Hallo,
    Kheb onlangs een viooltje gekocht om te restaureren. In het bovenblad zitten kale plekken, en loshangende deeltjes van verweerde lak en vernis, waarschijnlijk in een vochtige ruimte gelegen vermoed ik, weet er iemand hoe ik de resterende laklaag kan verwijderen, zodat mn bovenblad terug zuiver is, er zitten namekijk ook enkele barstjes in. Deze kan ik verlijmen maar wat eerst? Eerst verlijmen? of zuivermaken, Kheb me ook laten wijsmaken het bovenblad te schuren met fijne olie eerst met een p2400 en daarna met een p3200, zo ja is dit aan te raden en met wat voor fijne olie gebuikt men daarvoor? ik vermoed dat dit gedaan wordt om het hout terug te voeden.

    Kan iemand me daar raad in geven je kan mij ook persoonlijk mailen.
    bleyspeter@telenet.be
    alvast met vriendelijke groeten,
    Peter
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb even een tijd gewacht met een reactie, omdat ik anderen ook de kans wil geven. Maar ik kan me goed indenken, dat wanneer je met zo'n vraag zit, je ook snel een antwoord wilt.

    Wat in ieder geval niet moet gebeuren: niet schuren c.q. polijsten met olie en schuurpapier!! Het kale hout wordt dan doordrenkt met olie en dan valt er helemaal niets meer te lijmen. Ook de kleine barstjes zijn voorgoed onverlijmbaar geworden, want huidenlijm hecht niet aan oliehoudende houtvezels!

    Wanneer er zich kale plekken bevinden moeten die misschien eerst wel worden ontdaan van vettigheid of vuil, want ook een dergelijke situatie laat zich niet verlijmen.
    Hoe groot zijn die 'kale plekken'?
    Hecht de lak nog wel goed of is die er gemakkelijk af te peuteren?
    Wanneer het grootste oppervlak kaal is of vrij gemakkelijk kaal is te krijgen, moet je misschien wel proberen het gehele instrument te strippen. Het gaat vermoedelijk niet om een kostbaar instrument en in dat geval zou ik een oplosmiddel proberen om alles er af te krijgen. Afhankelijk van het type lak zou alcohol misschien al voldoende kunnen zijn, maar wees er wel op bedacht dat dan ook alle lak er af moet! Dat is een rigoureuze aanpak, die ik bij een kostbaar instrument niet zou aanbevelen!

    Wanneer het gaat om slechts hier en daar een kale plek, zodat het overgrote deel van de lak best nog wel goed hecht en in tact is, moet geprobeerd worden die kale plekken te bewerken. Dan moet er eerst worden gereinigd en dat hangt weer af welk type lak erop zit.

    Misschien kan er een foto van gemaakt worden, want dat zegt soms veel meer dan een beschrijving. Anders wat meer informatie hoe de lak er bij staat. Probeer er ook eens achter te komen of de lak oplost in alcohol: een stukje onder het kinstuk nemen, zodat het later niet direct in het oog springt!
     
  3. bleys

    bleys

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    2
    Alvast Bedankt voor de reactie..het gaat hier echt over grote plekken..en de lak is helemaal geschilferd..dus deze heeft geen hechting meer en is op die plaatsen vrij gemakkelijk te verwijderen..Dit doe ik met een vlijmscherp flexibel gillette mesje en gaat redelijk vlot natuurlijk wel met de nodige voorzichtigheid en geduld zonder het oppervlak te beschadigen..Het gaat over een instrumentje met inscriptie "Domino Monlagna Sud tit Signo feeit Venitus anno 1797.. maar of dit waar is blijft voor mij toch een vraagteken..want zoals de meeste wel zullen weten wil een label niet altijd iets zeggen..kzal er een van deze dagen wat Foto's bij opzetten.
    vriendelijke groeten
    Peter.
     

Deel Deze Pagina