Tijdens het spelen (van niet-dubbelgrepen!) heb ik regelmatig een kort contactmoment met een naastliggende snaar. Mijn model kam is volgens mijn docent wel wat aan de vlakke kant. Heeft het plaatsen van een nieuwe, rondere kam heel erg veel invloed op de klank? Ik zou de kam wel willen vervangen, maar zou het jammer vinden als de klank van mijn cello wezenlijk zou veranderen...
Je hebt naar mijn mening niet zo veel keus: kennelijk is de kam die er nu op zit nèt te vlak om goed spel te leveren zonder steeds een andere snaar te raken. Zou het met opvulling op de kam onder een bepaalde snaar al te verhelpen zijn? Een geheel nieuwe kam zal vermoedelijk anders gaan klinken dan de huidige, maar hoeft niet per sé slechter te zijn, het kan ook een verbetering zijn. Bedenk dat de eigenaar van het instrument went aan de klank en alles wat daarna ervan afwijkt, wordt als slechter gewaardeerd, vaak ten onrechte. Een tijdelijke (of permanente?) oplossing zou kunnen zijn de kam op te hogen door een stuk esdoorn hout met de juiste nerfrichting erop te lijmen en daarna de juiste ronding aan te brengen. Dat betekent dat er eerst een kaarsrecht stukje van de kam afgezaagd moet worden, om er vervolgens weer een stukje op te lijmen. Beide lijmvlakken dienen wel super vlak te zijn en exact te passen. Daarna de goede kromming aanbrengen. Wanneer dit alleen al bij het lezen ervan afschrikt, lijkt dat niet de aangewezen weg te zijn en zou ik gaan voor een nieuwe kam. Frits
Het is soms mogelijk om binnen de mogelijkheden van de bestaande kam iets aan de ronding te corrigeren, onder voorwaarde dat hij nu een fractie te hoog is, iets dat nogal eens voorkomt bij celli. Het ophogen van één snaar betekent vaak dat het probleem opschuift naar de volgende. Lijmen aan kammen heeft m.i. niet de voorkeur.
Dank voor jullie reacties. Ik ga morgen naar de vioolbouwer om de mogelijkheden te bespreken. Wat je zegt is denk ik zeer zeker waar Frits, elk geluid dat anders is wordt vaak ervaren als slechter! Ik moest echt afscheid nemen van de klank van mijn vorige cello, ondanks dat de nieuwe zoveel beter speelde. Toen ik enige tijd later weer in de gelegenheid was om op mijn oude cello te spelen heb ik me oprecht afgevraagd waarom die klank me destijds zoveel meer aansprak dan de klank van de nieuwe Als ik nu een opname beluister van mijn cellospel mag de intonatie en techniek bij vlagen tenenkrommend zijn, maar ben ik erg blij met de klank.