Kamertje geluidsdicht maken?

Discussie in 'Overig' gestart door Nuria, 12 jul 2013.

1. Nuria

Nuria

Lid geworden:
    8 jun 2013
    De kamer waarin ik cello studeer is direct naast onze buren. Hoe het doorklinkt weet ik niet, maar heeft isolatie van één muur überhaupt in of moet je dan meteen alle muren isoleren? Is isoleren altijd duur en/of veel werk of kun je ook isoleren op basis van "huis-, tuin- en keukentips"?

Laatst bewerkt: 8 mei 2017
  2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Een geluidsdichte box (laten maken) is de enige afdoende oplossing, maar dat is nogal duur. Cellogeluid isoleren is geen sinecure, omdat je zowel contactgeluid als lucht-geluid hebt. Vioolbouwer van der Knaap schijnt ze te leveren. Zelf iets in elkaar flansen leidt waarschijnblijk tot mislukkingen, maar het valt altijd te proberen. Wellicht is er hier op dit forum of elders op het net iemand die het sucsesvol geflikt heeft!

3. Nuria

Nuria

Lid geworden:
    8 jun 2013
    Bert, dank je wel voor je reactie. Ik ga je tips uitzoeken en evt. verdere reacties afwachten.

4. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Ik zou, als ik jou was, eerst eens gaan praten met de buren. Desnoods iemand naar de buren toesturen om te gaan luisteren hoe jouw cello bij hen klinkt.

Als de hinder vooral lucht-gedragen is, kan het genoeg zijn om bijvoorbeeld wandkleden op te hangen. En wat contactgeluid betreft: je zou je stoelpoten en je cellopin op reepjes rubber kunnen zetten.
    Vrachtwagenchauffeurs hebben vaak repen rubber van zo`n cm dik bij zich om ladingen zo strak mogelijk tegen elkaar te kunnen zetten. Soms zie je dat wel eens langs de weg liggen. Met dat soort spul heb ik mijn werkbank geïsoleerd van zijn omgeving. Het scheelt enorm in de overdracht van geluid maar kost bijna niks.

Ik heb daarentegen ook eens een wandje gebouwd volgens het instructiefilmpje van GammaPraxisKarweiBouwmaat. Daarin moest een houten frame worden geklemd tussen wanden, vloer en plafond met speciaal isolatieschuim. Met datzelfde schuim moesten de holle ruimten van dat frame worden gevuld, waarna er een plaat multiplex tegenaan werd geschroefd. Best duur en best een boel werk, en als ik tegen die wand aan werk krijg ik van de buurjongen klopsignalen. Teleurstellend dus.

In een cultureel centrum waar ik afgelopen jaar heb lesgegeven was een muziekkamer getimmerd in een lokaal. De hele ruimte was rondom een halve meter kleiner gemaakt, beplakt met schuim in de vorm van eierdozenreliëf. Ongelooflijk stil. Ik schrok me een keer kapot toen de deur openging en er een drummer bezig bleek te zijn.

5. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Een sourdine misschien ;)

6. Nuria

Nuria

Lid geworden:
    8 jun 2013
    @Jos: het beste uitgangspunt is inderdaad eerst bij de buren luisteren. Ik ben benieuwd, het zijn geen betonnen nieuwbouwhuizen, maar jaren '30 huizen met houten vloeren. Dus wat dat betreft is de tip van de rubberen reepjes al het proberen waard. Het is een klein kamertje, dus veel ruimte van de muren af kan ik niet missen. Daarom vroeg ik me af of in die muziekkamer waar jij het over had, de ruimte een halve meter kleiner werd door de dikte van het materiaal of omdat ze er nog een ruimte van een halve meter lucht tussen hebben gelaten?

@Remi: wat is jouw ervaring met een sourdine? Op dit forum las ik dat spelen hiermee toch wel een matig geluid voortbrengt...

7. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Zo'n sourdine (hotel- of oefensourdine) kost iets meer dan een tientje en dat is een geringe investering t.o.v. het geluiddicht maken van een ruimte. Wanneer je er een bij mij bestelt mag je hem ook terugsturen wanneer je er niets aan hebt. Ik hoor van veel mensen dat ze afspraken maken over oefentijden met de buren. Ook een alternatief voor erbij zou op den duur de Yamaha Silent cello kunnen zijn: die hoor je via een koptelefoon.

8. Maurien Bart

Maurien Bart Maurien Bart

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Homepage:
    Misschien is deze knutsel link wat voor je?

Er zijn veel soorten geluiddempende materialen, en die zijn erg duur, zie ook deze link:

Een ander advies zou u in deze link kunnen lezen.
    Dat gaat over een voorzet wand van bijvoorbeeld gips, en de ontstane ruimte opvullen met bijvoorbeeld steenwol (meer brandvertragend dan glaswol en prikt minde bij montage).

Mijn advies: Als u een voorzet wand doet van gips zoals hierboven vermeld, deze met een grove structuur te spackspuiten. Deze grove structuur verspreid het geluid.
    Of bouw een mooie kledingkast over heel de muur (tot aan plafond) aan de kant van de buren met veel ribbeltjes/ oneffenheden in zijn profiel zodat het geluid verspreid word.
    Dan heb je tenminste nog functioneel wat aan die bouwmaterialen.

Succes

9. Nuria

Nuria

Lid geworden:
    8 jun 2013
    @Bert: dank je. Als ik inderdaad een sourdine nodig ga hebben, klop ik bij jou aan. Wellicht is het sowieso handig om er een te hebben.

@Maurien: dank voor de links en de adviezen. Ik heb ze opgeslagen.

10. Aster

Aster

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Een sourdine is niet ideaal en je cello klinkt er niet echt mooier van, maar als je toonladders gaat oefenen geeft dat niet echt. Ik gebruik regelmatig een zware sourdine/hoteldemper, en geniet dan extra van het geluid van mijn cello als ik zonder speel.
    Als je op normale tijdstippen speelt (dus niet heel vroeg of laat), lijkt me dat je buren er weinig last van zullen hebben. Misschien kun je het met ze bespreken?

11. Nuria

Nuria

Lid geworden:
    8 jun 2013
    Hoi Aster, in het kader van het vioospelen van onze dochter blijkt mijn man er al eens naar gevraagd te hebben en ze horen onze dochter niet spelen, ze hebben mijn cello wel eens gehoord, maar geen last ervan. Nu ik in een andere kamer (wat dichter bij hun woonkamer) wil gaan spelen (oefenen ;) ) zal ik ze er na verloop van tijd eens naar vragen. De sourdine ga ik wel aanschaffen, het blijkt niet duur te zijn en het komt altijd wel van pas. Inderdaad bij toonladders. Dank je voor je reactie.

Deel Deze Pagina