Kan je een vioolmal vergroten naar altviool?

Discussie in 'Overig' gestart door Fred, 14 sep 2009.

  1. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Aangezien ik geruime tijd heb moeten zoeken naar een bruikbare tekening voor een vioolmal te maken, vraag ik mij af of je deze kan vergroten (via kopiëren) naar een altviool. Ik heb het dan alleen over het corpus. Zo op het oog lijkt dat te kunnen maar ik ben daar niet zeker van.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je kunt het doen. Het model wat staat in Sacconi komt er in grote lijnen op neer, dat het een vergroting is van de vioolmal. Maar...je zult zien in de vele afbeeldingen die er bestaan van altviolen, dat de taille veel breder wordt gemaakt dan je krijgt bij een proportionele vergroting van een viool.
    Op dit moment ben ik bezig met mijn tweede altviool. De krans werd verkregen met dezelfde mal als de eerste maar nu heb ik de taille met 10 mm verbreed. Een altviool heeft een brede(re) taille nodig om de lage tonen goed te kunnen versterken.
    Er zijn er die het wat extreem doen en dan krijg je heel afwijkende altviolen. Althans ik vind dat geen mooie modellen meer, hoewel ze best heel mooi kunnen klinken. Om dat laatste gaat het uiteindelijk.
    Bij de bouw van altviolen zijn veel meer mogelijkheden in vorm dan bij de viool.

    Frits
     
  3. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Aha,dat is goed nieuws,dat kan dus.Het boek van Saconi heb ik helaas niet maar ik heb inderdaad wel op afbeelding gezien dat de taille breder leek,dat is dus zo.
    Dat een brede taille lage tonen beter versterkt wist ik niet.
    Ja een alt klinkt wel geweldig,ik wil hem vaker uit de koffer halen dan de viool op dit moment.Ik kan begrijpen dat je op altviool bent overgestapt(dacht ik ergens gelezen te hebben)Alleen het spelen in de C sleutel is erg lastig !
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik laat nog even een afbeelding zien van wat ik een lelijk model vind. Dat is die ontwikkeld door Lionel Tertis. Ik heb er zelfs bouwtekeningen van, maar heb het nooit gebouwd (ronduit lelijk):

    [​IMG]

    Frits
     
  5. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Jeetje, ik begrijp niet wat er lelijk is aan dit model.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Daarom schreef ik ook, dat ik het een lelijk model vond c.q. vind.

    'De gustibus non est disputandum'

    Smaken verschillen, daarom.
     
  7. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Praten we hier over esthetiek of over bouwtechnisch lelijk? Ik vermoed dat Frits meer van slank houdt? Enigzins corpulent kan echter ook erg mooi zijn, niet!?

    Wellicht ontbeer ik het kennersoog maar ik vind dit ook best een mooi instrument (vooral als de klank ervan goed is, natuurlijk).
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik vind het prima! :)

    Esthetisch gezien vind ik het niet mooi. De techniek van het bouwen zal niet verschillen t.o.v. de andere reguliere modellen.

    Ik zou zeggen: aan de slag ermee.


    Frits
     
  9. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Dag Frits,

    [De krans werd verkregen met dezelfde mal als de eerste maar nu heb ik de taille met 10 mm verbreed], schreef je, maar ik vraag mij af hoe je dat gedaan hebt.
    Heb je allen de C rib een andere bocht gegeven terwijl de blokken op zijn plaats bleven ?
    De mal moet ik nog gaan maken maar ik dacht zelf om de 4 blokjes iets meer naar buiten te kantelen b.v.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Sorry Fred dat ik je vraag nu pas onder ogen heb gekregen. Normaliter ontgaat me een reactie niet, nu helaas wel. Het zij zo.

    Om je vraag te beantwoorden:
    Wat ik heb gedaan is de taille aan beide zijden van de mal opgevuld en verlijmd met geschikt hout ter dikte van 5 mm (of minder kan natuurlijk ook. Bij grotere diktes zal de curve moeten worden aangepast). Bij altviolen gaat het om de breedte van de taille, dat is als het ware de 'motor' van je klanksysteem. Wanneer de hoekblokjes er dan worden ingelijmd moet je ter plekke bekijken of de curve nog fraai in lijn loopt. Eventueel aanpassen is meestal geen enkel probleem want er is voldoende materiaal aan blokjes. Dus niet eerst de hoekblokjes erin lijmen en daarna een bredere taille creëren, maar eerst de taille verbreden. Ter verduidelijking even een afbeelding erbij:

    [​IMG]


    Ik heb dat aan beide zijden gedaan. Het verschil wordt vermenigvuldigd met factor 2, zodat je al vrij snel een bredere taille krijgt!

    Frits
     
  11. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Bedankt Frits, omdat ik de mal nog moest maken heb ik eerst de tekening aangepast en heb daar mee 8 mm totaal gewonnen.

    Ik heb de bouw even stil gelegd. Naast viool speel ik nu ca. 3 mnd ook alt, maar ik kom er achter dat er niet veel materiaal voor is en dan is het meeste ook nog voor echt gevorderden.
    Dat maakt het bouwen van een alt toch minder aantrekkelijk voor mij.
    Dan blijft over vioolpartijen overzetten voor alt, maar of dit nu echt de bedoeling is?
    Of gewoon vioolstukken er op spelen, dat hoort dus ook weer niet al hoewel ik in een boek ergens las, dat het goed voor je techniek (rekken en vingerkracht) is om al je vioolstukken af en toe eens op een alt te spelen!?

    Dus eigenlijk weet ik nog even niet of ik wel door ga met een alt te bouwen.

    Fred
     

Deel Deze Pagina