Kerkbas

Discussie in 'Cello' gestart door Dragonetti, 17 feb 2015.

  1. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Wie kan mij meer vertellen over de technische details /specificaties van een kerkbas cello. Soortgelijk instrument is ook door Stradivarius gebouwd. Link: http://www.stradivarius.be/2014/04/

    Bedankt.
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Op deze website wordt de Servais cello genoemd. Dit prachtige instrument staat in een bekend Amerikaans museum in Washington. Het instrument is een van de weinige cello's die niet verkleind zijn. Toen de iets kleinere cello's gewenst waren hebben bouwers, 'zelfs' Stradivarius, de instrumenten kleiner gemaakt. De Servais niet. Deze cello doet qua klank soms denken aan de contrabas.
    In de documentaire 'De arm van Bach' (nog te vinden? ws vpro), over Anner Bijlsma, kun je dit instrument zien en horen. Ook nam Bijlsma de cello suites van Bach in de jaren '90 op met deze cello (Bijlsma's 2e opnames van Bach suites).
     
    Dragonetti vindt dit leuk.
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Een fragment, op die grote strad:

    Waar ik nog niet achter kom is of die zeldzame, groot gebleven cello hetzelfde is als 'kerkbas'.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2015
    Dragonetti vindt dit leuk.
  4. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    JanHut bedankt man.
    Mzzl.
    D.
     
  5. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
  6. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Ja dat is ook een vraag of die Servais cello een kerkbas genoemd mag worden. Ik kan daar zelf geen antwoord op geven. Mijn insteek in deze topic is info te vinden van de technische specificaties van hetzij een kerkbas of deze Servais cello. Maar ik heb pas sinds kort gehoord van de naam kerkbas en vraag me of welke instrumenten er nog meer zijn die ook deze titel dragen ?
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    De Belgische kunstenaar en cellobouwer Stijn bouwt een groter model cello, Servaismodel
    http://www.cellobouw.com/node/84
    Wie wil kan dus het eeuwenoude model/formaat ervaren.
     
    Dragonetti vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina