Keuze hars

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 22 aug 2014.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En hoe zit dat met de hars?
    Kan ik die nieuwe hars gewoon over de oude hars op mijn strijkstok smeren?
    De nieuwe is een ander soort dan de oude.

    En zit er nog veel verschil in de harssoorten?
    Ik zie dure en goedkope soorten, lichte en donkere.
    Nu is mijn oude hars heel licht en heb ik een stukje Bernadel hars gekocht, maar zie dat deze donker is.
    Maakt dat nog uit?
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het was niet mijn bedoeling om een roman of boek te schrijven, maar gewoon een topic waar ik al mijn vragen of aanschaf en onderhoud van mijn cello kwijt kan.
    Dus even terug naar het onderwerp.

    Omdat ik een 7/8 cello heb gekocht is de koffer (die voor een 4/4 is bedoeld) van binnen aan de ruime kant.
    Van de week met een vriendin hier naar gekeken en wat maten op genomen.
    Nu is het de bedoeling dat ik de loze ruimten een beetje ga opvullen met schuimrubber zodat de cello niet gaat schuiven in de kist tijdens het vervoer naar de les.
    Dus op naar de schuimrubber kraam en voor een habbekrats verschillende diktes schuimrubber gekocht.
    Nu ga ik deze morgen helemaal op maat snijden en misschien nog met stof overtrekken.
    En daarna even bedenken hoe ik ze in de kist zal monteren, met lijm of met klittenband.
    Dan daar overheen misschien nog een zachte doek.

    Verder is het rugzaksysteem aangekomen en heb ik doe om mijn cellokist gedaan.
    Dat was even uitpluizen, passen en meten maar het zit.
    Enige nadeel; mijn cello koffer zit nu heel hoog op mijn rug en lijkt naar achteren over te hellen.
    Het systeem lijkt niet helemaal goed te passen en heeft nog wat werk nodig.
    Het lijkt er op dat de band die onder de cellokist doorloopt, te kort is, en de cello daardoor zo hoog op mijn rug zit.
    Als ik die verleng, verwacht ik dat de cello lager op mijn rug komt te zitten, en het systeem zijn werk goed zal doen.
    En de banden zijn lekker breed dus ik verwacht bij de schouders geen problemen.
    Dus toen ik op de markt was ben ik bij de naai kraam langs gegaan en heb nog brede spanband gekocht.
    Hiermee ga ik die onderste band verlengen en maak ik gelijk een stel heupbanden.
    Dus er is nog even werk aan de winkel.
    Maar ik ben hoopvol gestemd en vind het leuk zo met de cello en toebehoren bezig te zijn.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bernardel is GEEN donkere hars, maar juist lichte.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bert bedankt voor de aanvulling.
    Heb mijn oude en nieuw hars even naast elkaar gelegd en als je er doorheen probeert te kijken is de nieuw iets donkerder maar niet heel veel.
    Mischien heb ik mij vergist door de verpakkins vorm, de ene in een dicht doosje en de ander in een lapje.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Mischien kan reactie #2 wel weer terug geplaatst worden?
    Deze gaat niet over de hars maar over het rugzaksysteem.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar nu heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vraag;
    Kan ik nu wel of niet de nieuwe hars zo over de oude hars heen smeren?.

    En ik las bij de nieuwe hars enkele waarschuwingen, niet inademen, contact met de huid vermijden, zeer irriterend voor de ogen.
    Nogal heftig spul die hars, niet bepaald mens vriendelijk.
    Voel nu wel enige huivering om het te gebruiken,
    iets wat zo mens onvriendelijk is kan toch nooit goed zijn voor mijn cello?

    Bestaan er alternatieven voor het gebruik van hars?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Hars is minder onschuldig dan je zou denken: je kunt er allergieën voor ontwikkelen, zowel een contactallergie als een luchtwegallergie (hoop dat ik de juiste term gebruik) De waarschuwing op Bernardel hars staat er niet voor niets en geldt hij ook voor andere harsen. In de praktijk moet je niet overdrijven met aanraking en inademing, dan gebeurt er bij de meeste mensen niets: sommigen zijn er echter uit zichzelf extra gevoelig voor.
    Er bestaat een anti-allergene "harsloze hars" Clarity, maar ik heb van minstens één geval gehoord van iemand die uiteindelijk ook daarvoor allergisch bleek.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Zal ik dat dan maar eens doen? ;)
    Ja, als je met een ander type hars begint zul je die moeten opbrengen op de eerder geharste stok die dus een andere hars bevat. Het zal enige tijd duren voordat de nieuwe hars zich volledig heeft ingebed op en tussen de haren, maar dat is een kwestie van tijd en dan is alle oude hars verdrongen door de nieuwe.
    Als je twee strijkstokken hebt kun je de harstypen een beetje uittesten, maar dan zit er ook weer verschil tussen de stokken, dus oppassen met het geven van de juiste conclusies.

    Sommige harsen stuiven meer dan andere. De hardere typen plakken minder en stuiven meer dan de ietwat zachtere, die plakkeriger zijn. Als cellist heb je nog enigszins het voordeel dat je ademhalingsapparaat er verder vanaf zit dan bij (alt)violisten, dus dat is weer een meevaller(tje).

    Strijkstokken waar geen hars op hoeft, ken ik nog niet, maar wie weet komt dat ooit?
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bedankt Frits, dat is een duidelijk antwoord.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Is er eigelijk verschil in de hars die je kunt kopen voor je cello en de hars die kunt kopen voor viool?
    Dus met andere woorden kan je vioolhars gebruiken voor je cellostrijkstok?
    Waarin zit het verschil?
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Vioolhars is wat harder, cellohars is iets zachter (plakkeriger) en contrabashars is het zachtst. Je kunt vioolhars gebruiken voor je cellostok, maar de meeste cellisten geven toch de voorkeur aan echte cellohars. De veelgebruikte Bernardel-hars pretendeert zowel voor viool, alt als cello goed te werken en in de praktijk pakt dat ook zo uit. Voor het inharsen van nieuwe of nieuwbehaarde stokken gebruik ik ook graag Bernardel, die pakt meteen.
     

Deel Deze Pagina