Kielhoutje

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 22 okt 2013.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hallo daar zijn we weer, nu even een vraagje over denk ik het kleinste onderdeel van de Viool, dat is de verhoging op de bovenkant van de toets het zogenaamde kielhoutje.
    Dit kielhoutje wil nog wel eens los gaan zitten, ik plak het meestal vast met Velpon, maar dat is niet afdoende want na verloop van tijd zit het toch weer los.
    Nu hoor ik zeggen ja maar daar lopen toch de snaren over met flinke druk dus met dat los gaan zitten zal het wel meevallen.
    Zolang de snaren erop zitten gebeurd er ook niets, maar als ik na verloop van tijd de Viool ontdoe van haar garnituur voor een grote schoonmaakbeurt bijvoorbeeld dan gebeurd het toch dat het kielhoutje soms weer los gaat zitten.
    Waarmee kan ik het kielhoutje het beste vast zetten, met wat voor lijm bijvoorbeeld, want om er nu mee naar een Vioolbouwer te gaan dat vind ik net zo iets als met een klein sneetje in je vinger naar de dokter gaan.
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Huidenlijm, niet teveel: het bovenzadel (door sommigen ook wel kielhoutje genoemd) hoeft niet zo vast te zitten. Velpon in gesloten tube op minimaal 150cm afstand van elk strijkinstrument houden.
     
    Johan W. en zapling vinden dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het kielhoutje (= bovenzadel) kan het beste gelijmd worden aan één vlak, namelijk die welke contact maakt met de hals. Dus geen lijm aanbrengen aan die zijde die tegen de toets aan komt omdat het dan bij eventuele reparaties lastig(er) wordt de toets te verwijderen. Een beetje was aanbrengen aan de kant die tegen de toets aan komt kan voorkomen dat het zadel daar toch verlijmd wordt: de lijm 'pakt' daar niet!
    Zoals Bert al noemde: niet te veel lijm aanbrengen, het is ook maar een klein oppervlak!
    De lijm ook niet te dik aanmaken!
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb ook een Viool met een bovenzadel van wit ivoor of been, kan dit ook met huidenlijm worden vastgezet als het los gaat zitten ?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zal vermoedelijk been zijn. Aangezien de lijm uit voornamelijk collageen bestaat en beenderen ook, is been uitstekend te lijmen met huidenlijm.
     
  6. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Die beroemde Chinese vioolbouwer op Youtube Daniel Olsen plakt het gewoon op de toets met secondenlijm,maakt daarna hele toets en de zadel pas met schaven en veilen enz. en lijmt daarna op de hals van de viool
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, ik heb ook een aantal YT-filmpjes gezien van deze man. Hij houdt er wonderlijke methoden op na. Het internet heeft heel wat te bieden, maar er is ook veel rotzooi bij.
    Kijk eens naar YT-filmpjes van Davide Sora, dan krijg je een heel andere kijk op vioolbouw dan wanneer je je vergaapt aan die van Daniel Olsen.

    Hier een filmpje van Sora:

     
  8. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    De vraag is natuurlijk of het goed of niet goed is.
    Trouwens niemand zegt iets over de dikte en de vorm van de bovenzadel, of mis ik iets?
    Daar zijn er ook veel verschillende types van zo te zien op internet.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De vorm en dikte is niet aan standaard gebonden. Dat is ook bijna niet te doen omdat het mede afhangt van de vorm van de krul, de dikte (hoogte) van de toets, de afstand van de stemsleutel van de G-snaar tov het kielhoutje.
    Otto Möckel beschrijft de vorm van de hoeken van het kielhoutje als een kussen wat aan alle kanten mooi afgerond dient te zijn. Er zijn vele uitvoeringen mogelijk:

    upload_2018-3-24_16-7-7.jpeg

    upload_2018-3-24_16-7-36.jpeg

    [​IMG]

    [​IMG]

     
  10. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Dat zijn nou hele mooi foto's, ik ga ze zeker opslaan, bedankt heer Oosterhof.

    Het ging mij eigenlijk ook niet om de hoogte maar meer om de breedte, dus verlengde van de toetsenbord.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De breedte van het kielhoutje moet zodanig zijn, dat de toets als het ware doorloopt. Er mag aan beide kanten niets uitsteken. Als je met de linkerhand om de hals zit mag je geen enkel uitsteeksel of scherpe rand voelen.
     
  12. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Ik bedoelde eigenlijk dikte in het verlengde van de toets, dus niet de breedte, niet de hoogte, maar de dikte.
     
    zapling vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Heb je hier wat aan?

    Kielhoutje.jpg

     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
  14. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Jawel, thanks Frits.
     

Deel Deze Pagina