Kinsteun onderhouden

Discussie in 'Viool' gestart door YellinaC, 17 nov 2014.

1. YellinaC

YellinaC

Lid geworden:
    17 nov 2014
    Dag iedereen!

Ik ben nieuw op dit forum, dus weet niet zo goed waar ik mijn vraag kan plaatsen...
    Mijn vraag luidt dus als volgt: mijn kinsteun van mijn viool is wat vuil.
    IMG_1176.JPG
    Dit komt door mijn make-up... Heeft er iemand een idee hoe ik dit weer netjes kan krijgen?
    Ik durf niet echt goed de experimenteren met producten op mijn viool, ben bang dat ik het stuk maak... Mijn viool is maar 1 jaartje oud, zou wat jammer zijn moest er nu al wat aan zijn hé :(
    Tussen haakjes: ik heb al aan make-upverwijderaar gedacht maar ik durf echt niet goed experimenteren, ben daar heel slecht in! :p

Alvast bedankt!
    Yellina

2. ronald vg

ronald vg

Lid geworden:
    2 dec 2013
    beetje olijfolie op een watje ,
    Lost het vuil wel op en is ook goed voor de ebbenhouten(?)kinsteun.
    groeten Ronald

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb geen idee of make-up oplost in olijfolie zoals ronald vg adviseert, want ik gebruik geen make-up. Ik zou eerder denken aan een zeepoplossing (Ossengal) of alcohol. Met alcohol moet je heel voorzichtig zijn want de lak kan ernstig worden aangetast bij een druppeltje wat er op terecht komt. Mocht het ook daarin niet oplossen, dan zou ik wasbenzine proberen.
    Als het met een zeepoplossing niet lukt, dan is het beste het kinstuk te verwijderen met een speciaal sleuteltje wat er meestal wordt bijgeleverd. Eenmaal het kinstuk eraf gaat het reinigen gemakkelijker en hoef je ook niet bezorgd te zijn voor de lak. Als de ongerechtigheden zijn verwijderd, zou ik dan na bevestiging van het kinstuk, er een doekje over leggen om herhaling te voorkómen. Dat doekje is op een zeker moment gemakkelijk te vervangen en te reinigen (in de was). Kleur naar eigen keuze.

Deel Deze Pagina