Kleine cello koffer

Discussie in 'Cello' gestart door PetraM, 8 sep 2019.

  1. PetraM

    PetraM

    Lid geworden:
    8 sep 2019
    Berichten:
    3
    Beste strijkers,

    Ik lees al geruime tijd als gast mee en heb veel opgestoken van jullie discussies!
    Nu loop ik echter tegen een probleem aan waarvoor ik niet 1-2-3 een passend draadje kan vinden.

    Ik speel nu een paar jaar cello op een mooie 7/8e. Die vervoer ik in een GewaPure koffer naar volle tevredenheid.
    Mijn oudste dochter speelt ook een paar jaar cello (we zijn tegelijk begonnen) en de jongste is inmiddels ook aan de slag.
    Nu hebben we voor de oudste een ontzettend mooie, oude (en dus kwetsbare) 3/4 cello in ons bezit. Naar orkest neemt ze onze 1/2 huurcello mee, omdat ze op de fiets moet en het een drukke boel is daar. Maar eigenlijk wordt dit nu wel echt te klein...
    De jongste blijkt goede oren te hebben en weigert in alle toonaarden op de 1/2 te spelen (die ze een vreselijk geluid vindt hebben, terwijl hij echt wel meevalt voor een huurcello) en pakt ook altijd de 3/4. Geen probleem hier thuis natuurlijk. Maar... ook zij begint met orkest en dan wil ze natuurlijk ook de 3/4 mee.
    De 3/4 heeft een hoes die niet afdoende beschermt en waarvan de rits bijna kapot is. Er moet dus iets nieuws komen.
    Nu heeft de cello een vrij hoge kam, dus sommige 'koffers' (van die piepschuim dingen) en hoezen past hij gewoon niet in.
    Als we voor een nieuwe hoes kiezen, wordt het de Boston 3/4, dat past.
    Maar.... Eigenlijk zie ik de dames liever met een koffer reizen met onze mooie cello.

    Mijn koffer is helaas net te groot om aan te passen (zoals ik ook voor mijn 7/8 heb gedaan in deze koffer)...
    Nu lees ik op het net dat ook cello koffers verschillende afmetingen hebben. Tot nu toe lijkt mij de Bam 1005XL Hightech Slim de kleinste.
    Hebben jullie ervaring met afmetingen van koffers? Zijn bepaalde merken/types kleiner dan andere?

    Mijn budget stopt voor deze cello wel rond de 1000 euro (Accord is dus geen optie :() en ik wil er absoluut geen wieltjes op hebben zitten....
    Gewicht is fijn als het licht is uiteraard, maar bescherming heeft een hogere prioriteit en ver hoeven de meiden er niet mee te lopen....

    Ik hoop dat jullie tips hebben!
    Groetjes,
    Petra
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    De Hightech Slim van BAM is volgens mij ook wel boven de 1000 euro en dan moet je ook nog zelf iets regelen aan interne kussentjes zodat de 3/4 er in past, want het is gewoon een 4/4 koffer, waar hooguit een wat groot uitgevallen cello net niet in past.
    Gewa levert inzetstukken voor 4/4 koffers uit de IDEA serie van GEWA voor 3/4 en 7/8 celli. Wanneer gewicht niet een hoge prioriteit heeft zou de glasvezelversterkte IDEA koffer (heel sterk en degelijk en net geen 5KG) met een 3/4 inzet een mooie oplossing zijn.
    Piepschuimkoffers voor celli zijn zeer af te raden en kofferwieltjes zijn uit den boze!
    De hoezen van Boston (behalve de rode, die is onder de maat) zijn vrij ruim en hebben een dikke polstering. Dat, samen met een goede verzekering en strikte instructies voor je dochter zou toch een aardig vangnet moeten vormen. De Boston hoezen kunnen het beste uitgerust worden met veiligheidslussen (sommige vioolbouwers, waaronder ondergetekende, leveren die er standaard bij) Deze lussen voorkomen het (niet helemaal theoretische) risico van losschieten van de musketon (Karabiner) van de draagriem.
    Ik heb in het verleden veel ervaring met veel verschillende cellokoffers opgedaan, dus je mag me gerust bellen voor een advies.
     
  3. PetraM

    PetraM

    Lid geworden:
    8 sep 2019
    Berichten:
    3
    Hallo Bert,

    Dankjewel voor je uitleg!

    De Gewa Idea met inzetstukken is inderdaad ook op het lijstje geweest hier (zowel bij de zoektocht naar mijn eigen koffer voor 7/8 als nu weer voor de 3/4).
    Wat ik mij afvraag bij deze koffer: De mijne en vele andere hebben onderin een soort blok wat tegen het staartstuk van de cello zit om te voorkomen dat hij gaat slingeren in de koffer. Ik zie dit bij de Gewa niet, hoe wordt hier voorkomen dat de cello van voor naar achter kan wiebelen?
    Dit is namelijk precies de reden dat mijn GewaPure koffer niet verder kan worden aangepast helaas.... (blok niet lang genoeg)

    De verzekering is uiteraard aanwezig, de dochters zijn prima geinstrueerd, maar.... Deze cello is redelijk onvervangbaar voor ons vanwege zijn prachtige klank. Een mooie oude 3/4 in goede staat is lastig te vinden...
    Vandaar dat we superzuinig op dit juweeltje zijn....

    De huidige hoezen hebben we extra beveiligd met tiewraps ;) en mijn koffer zelfs met paracord :).

    Groetjes,
    Petra
     
  4. PetraM

    PetraM

    Lid geworden:
    8 sep 2019
    Berichten:
    3
    PS1: Bam Slim voor 1082euro gevonden.... Maar klopt het dat dit de kleinste cellokoffer beschikbaar is?
    PS2: Gewa Idea heeft de schouderbanden vrij hoog op de koffer zitten, waardoor hij bij mijn dochter tegen de kuiten zal komen bij het lopen en niet mee zal kunnen op de fiets, hier zouden we een Fiedler backpack systeem op moeten maken. Bij de Bam is dit iets lager geplaatst, maar is dat misschien ook nog wel noodzakelijk.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    De GEWA Pure is een Chinese hybride koffer die ook onder vele andere merknamen verkocht is. Toen ik nog actief in cellokoffers handelde ben ik er snel mee gestopt: de kwaliteit vond ik onvoldoende.
    De GEWA Idea is een in Europa vervaardigde koffer van carbon, hybride-carbon of glasvezelversterkt polyester. Ik vind het zelf de meest degelijke en sterke koffers die er zijn. Het model bestaat al jaren en ik heb voorbeelden gezien van meerdere decennia professioneel gebruik zonder noemenswaardige problemen.
    De BAM HT Slim is een 4/4 koffer die de meeste 4/4 instrumenten kan bevatten, uitgezonderd de wat groter uitgevallen celli. De HT Slim is wat kleiner en dichter op het instrument uitgevoerd (om gewichttechnische redenen) dan de andere HT modellen van BAM. De kenmerkende C ribbel van de Slim cellokoffers in het rugdeel wordt door niet iedereen als prettig ervaren uit het oogpunt van draagcomfort.
     

Deel Deze Pagina