Kleine ontdekking voor me

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 20 mrt 2013.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Collegno wordt hier halverwege ergens uitgelegd.

    En ik maar denken dat er x_1WfiZ8WSY[/media]]Bouncing/ Spiccato wordt uitgelegd.... :S

    De term die ik eigenlijk echt zocht was: Ricochet

    Een kleine ontdekking voor mij tijdens het spelen:
    Iedereen heeft wel eens van de ruitenwisser oefening gehoord, denk ik. Het is les 10 uit speel viool (niet interessant). Als je alleen de pink duim, wijsvinger gebruikt om de stok vast te houden, kun je middels de wijsvinger een duwtje naar beneden te geven, de boog/ strijkstok laten stuiteren op de snaar (nu heb je dus alleen de stok met duim en pink vast). Het grappige wat op die manier te bereiken is dat je continu kan stuiteren in plaats van alleen maar het stuiterbal effect.
    Stuiterbal effect: een langzame begin stuit die steeds sneller wordt en eindigt in een stabiele positie.
    Je geeft gewoon ritmisch een duwtje met je wijsvinger op de stok, laat hem 1x stuiteren en geeft weer het volgende duwtje.
    Het leukste effect krijgt u door de G snaar te raken met de haren dicht bij de punt van de strijkstok.

    Dat speelse gevoel wilde ik even delen met jullie.

    Hoe heet het einde tegenover de slof?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    De punt. :)
     
  3. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Col legno (letterlijk: met het hout) is iets heel anders:
    niet met de haren maar met het hout van de stok over de snaren strijken.


    Excuus, ik was te vlug met reageren. Ik dacht dat de uitleg op het col legno sloeg.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Collegno komt bij de standaard streektechnieken op de vioolles niet voor.
    Het is eigenlijk geen streektechniek.

    Hier zie je wederom het gevaar van al die YouTube-filmpjes, net zo als we al eens eerder hebben gehad met de bouw van een viool.
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Hoe noemen ze dan dat snelle getril door je haren kort bij de tip van de strijkstok op de snaren te laten stuiteren?

    Met het hout spelen, dat bedoelde ik inderdaad niet, jammer dat dit soort termen niet ergens makkelijk op te zoeken zijn.
    Dat daar streektechnieken mee zijn had ik al helemaal niet verwacht, had beter moeten opletten met het filmpje te bekijken.
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Bij de punt kun je niet van de snaren komen tijdens strijken. Tenzij je hem daar laat vallen en bij het stuiteren de stok lichtjes naar boven of naar beneden beweegt. Dat is echter geen speciale streektechniek. Of bedoel je sautille? Dat speel je op ongeveer 1/3 van de stok (vanaf de slof)

    Dan heb je nog Spiccato maar dat bedoel je niet denk ik


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Bouncing dat bedoel ik, dat kan echt door mijn manier te gebruiken zonder al te veel energie/ moeite continu door blijven gaan.

    De duim gebruik je dan als draaipunt, de pink om de snelheid iets te temperen en te voorkomen dat de stok uit je hand valt en de wijsvinger om het ritme van de bouncing te bepalen, echt heel leuk om te oefenen, de strijkbeweging er bij zorgt uiteraard voor meer volume. Als je een beetje snelle wijsvinger heb, kan je echt er een soort mee trommelen.
     
  8. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Zoals in de concerto van Paganini?
     
  9. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Volgens mij heet dat stuiteren: Ricochet
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ricochet is exact wat ik bedoel, bedankt!

    Als je dus een continue Ricochet wil hebben en redelijk snel, kan dat eventueel dor te oefenen op mijn manier.
    Als wijsvinger alleen niet snel genoeg is, kan je de volgende duw ook met je middelvinger geven en dan afwisselen. Ik vind het gewoon leuk om te oefenen, het zal niet echt waarde hebben omdat er al betrouwbare technieken voor zijn.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  12. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Bedankt, daar hebben we wat aan ;)

    Wat je hier ook sterk zie en hoor; het kan maar een beperkt aantal keer (in deze les 8x). Wat ik probeer te oefenen is dit gestuiterd/ getrommel (Ricochet) continu te kunnen blijven doen, met een continu ritme, misschien dat het me ooit lukt :D
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Kijk gewoon eens rond op: http://www.violinmasterclass.com

    Best een leuke site.
     

Deel Deze Pagina