Koninklijke viool!?

Discussie in 'Viool' gestart door sebastiaanmaes, 28 aug 2012.

1. sebastiaanmaes

sebastiaanmaes

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Tijdens een zoektochtje naar potentieel interessante violen kwam ik zonet wel een erg (historisch) intrigerend exemplaar tegen (linkje beneden). Volgens de aanbieder is de Steiner via de tuinman van Koningin Elisabeth I (van Beieren, derde koningin der Belgen) in zijn bezit gekomen. De vioolkoffer draagt aan de binnenzijde een borduursel met de Belgische kroon.

Wel nu is het de eerder genoemde hoogheid wiens naam ontleend werd voor de 'Koningin Elisabethwedstrijd', en ze zou zelf een goed violiste geweest zijn onder de supervisie van Ysaÿé.

Het is moeilijk om het vermoeden los te laten dat dit wel eens haar eigen persoonlijke viool zou kunnen zijn, al begeef ik me dan op glad ijs :). Bestaat hier historische documentatie over? Heb zelf - in korte tijdspanne - niet direct overtuigend materiaal op internet kunnen terugvinden. En voor de vioolbouwers onder u: speelt zulke mogelijke geschiedenis zwaar mee in de taxatie?

Mvg,

Sebastiaan

Edit moderator: Link naar "marktplaats" achtige website verwijderd omdat deze verloopt.

2. Willeke_D

Willeke_D ♫ ♪

Lid geworden:
    12 nov 2010
    Aangezien de link naar een dergelijke site op een bepaald moment verloopt en dan deze hele post zinloos wordt lijkt het me beter om de foto's maar hier te plaatsen en de link te verwijderen.

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

3. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Als koningin Elizabeth op haar doodsbed ligt, ligt haar Stradivari naast haar, daar is een foto van. Een borduursel kan iedereen in een vioolkoffer plakken en Jacobus Stainer was in 1712 al lang dood!

4. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Spreekwoord over de aap met de gouden ring past hier heel goed bij.

5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het zou gaan om “een antieke Steiner van vóór 1830”? Ja dat zal best, een Steiner is geen Stainer! En ook nog gedateerd van vóór 1830? Wat een nonsens. Dit is een model wat niet eens lijkt op een Stainer en naar mijn mening is gefabriceerd ergens begin 20e eeuw. De ff-gaten zijn zeker geen Stainer.
    Jacobus Stainer leefde overigens van 1617 – 1683.

Dergelijke instrumenten hebben alleen waarde als de klank een openbaring mocht zijn. De koffer is een leuk stukje huisvlijt, maar heeft uiteraard geen invloed op de waarde van het instrument. Het hele verhaal er omheen heeft voor mij geen invloed op de waarde van het instrument.

Frits

Deel Deze Pagina