Hallo allemaal, ik heb een paar weken terug een viool gekocht waar het volgende in staat: Thomas Balestrieri Cremonenfis Fecit Mantus 1765 Tenminste is het dat wat ik kan lezen Nu ben ik benieuwd hoe oud deze viool ongeveer is en waar ze gebouwd werd. Uiteraard neem ik aan dat het geen originele Balestrieri is maar een kopie. Weet iemand toevallig meer hierover? Mvg
Welkom T.P. Heb je ook wat fotowerk van de viool, het kan een echte oude zijn maar ook een neppert. Veel oude violen worden vaak gekopiëerd, maar is het een echte dan ben je waarschijnlijk een kleine 80.000 euro rijker. Remi
Dankjewel Remi. Dat zou natuurlijk wel mooi zijn Dit zal helaas zeker niet het geval zijn. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik hier foto´s kan uploaden, haha. Maar om een goede schatting te kunnen krijgen is het zeker het beste om naar een vioolbouwer te gaan.
Een kopie gebouwd in deze of vorige eeuw is voor een paar duizend of minder wel te krijgen. Er zijn genoeg handelshuizen die deze instrumenten aanbieden, bijvoorbeeld deze van de firma Höfner in Duitsland: De laklaag wordt soms kunstmatig oud gemaakt en sommige bouwers zijn daar erg goed in, waardoor je moet weten waarnaar gekeken moet worden om namaak van echt te kunnen onderscheiden. Het is dus zaak om er achter te komen of het om een kopie gaat. Ik vermoed dat laatste. Een echte Tomasso Balestrieri kan wel €200.000 tot €400.000 opbrengen!!
Dat is de Hofner Violin - H225 "Balestrieri" €3000 maar dan heb je ook een mooie viool moet ik zeggen.
Ja, té mooi om authentiek te zijn. Of het instrument ook qua klank mooi is valt van een afbeelding natuurlijk niet te beoordelen. Uiteindelijk gaat het daar toch om en niet of de lak er puik uitziet. Dus of het dat waard is? @Chrish: Ik kon nergens een adviesprijs vinden en ook geen dealers in Nederland. Hoe kom je aan die prijs?