kopplaatje gebroken...

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Lautje-Vla, 18 jan 2009.

  1. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Een dringende vraag!!

    Ik wilde net de hars uit mn strijkstok slaan (stok door de lucht zwiepen) en sloeg daarbij per ongeluk tegen het plafond aan (heb een schuin dak).
    Ontzettend stom natuurlijk, maar nu is het puntje van het kopplaatje afgebroken :(
    Heeft iemand enig idee of dit te lijmen valt of hoeveel het kost om een nieuw kopplaatje op je (alt)strijkstok te laten plaatsen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik doe helemaal niets aan strijkstokken, maar wanneer er een nieuw plaatje op moet (in plaats van de delen aan elkaar lijmen), zal de haarbundel uit de kop moeten. Dat kan de slofkant zijn of de puntkant. Dan het plaatje plaatsen en daarna de haarbundel weer fixeren.
    Je kunt de delen van het plaatje in eerste instantie ook tegen elkaar lijmen, maar alleen als de delen er nog zijn en dat weet ik niet. Als het plastic is (mijn stok heeft daar een stukje metaal zitten) is het wel te lijmen. Maar mooier is natuurlijk een nieuw plaatje. :)


    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Eerst moet het oude plaatje en eventueeel de oude voering worden verwijderd, daarna een nieuw plaatje in vorm gebogen, vastgelijmd, op dikte gebracht, bijgesneden en gepolijst, daarna moet het gat opnieuw geboord en bijgesneden en daarna moet de haarbundel opnieuw worden ingezet, aangenomen dat die nog te redden is, waarbij soms ook een nieuw kopblokje moet worden gesneden. Gezien de bouw van de kop van een moderne strijkstok is ook het puntje van het plaatje een essentieel deel van de constructie. Kopplaatjes zijn vaak van been, soms van (mammoet)ivoor en zelden van plastic (alleen bij stokken van een paar tientjes zie je plastic)
    Wanneer je stok verzekerd is, kan de schade (70-120 euro) daarop wellicht worden verhaald.
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Overtollige hars moet je niet van het haar van de stok verwijderen door deze door de lucht te zwiepen. Voor hetzelfde geld was de punt van je strijkstok afgebroken. Nooit meer doen dus.
     
    Johan W. vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Overtollig hars van de stok verwijderen door te zwiepen wordt veel gedaan. Is naar mijn mening niets mis mee. Alleen moet je zorgen voor voldoende ruimte. Dat laatste is essentieel om zonder schade verder te kunnen strijken.

    Frits
     
  6. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Vroeger zwiepte ik ook, maar tegenwoordig niet meer. Ik hars wat voorzichtiger zodat er nauwlijks overtolligheid ontstaat. Het zwiepen met mijn stok die ik nu heb, voelt raar omdat hij dunner behaard is dan een moderne stok. Daardoor is er waarschijnlijk minder luchtweerstand en dat zwiept niet fijn.

    Mammoet-ivoor....verbazend!!! Is de mammoet dan inmiddels net zo terug-gefokt als de uitgestorven oeros die nu als Heckrund door het leven gaat?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ivoor, dat vroeger voor de kopplaatjes van strijkstokken werd gebruikt, is illegaal. Mammoet-kerkhoven worden in Siberië met enige regelmaat opgegraven. De mammoet-slagtanden mogen verwerkt worden, want de musea zijn al voorzien. Daarom sta ik met enige regelmaat een kopplaatje op een stok aan te brengen van materiaal dat 10.000-20.000 jaar oud is!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik schreef er al eerder over: mijn vioolstok heeft daar een plaatje van metaal zitten. Aangezien er enige oxidatie optreedt, vermoed ik dat het verzilverd is.
    Ik heb die stok een jaar of 20 geleden aangeschaft bij de strijkstokkenmaker Henk te Hietbrink in Arnhem. Was toen een behoorlijk dure stok. Ik gebruik hem nog steeds.
    Hieronder een tweetal fotootjes van hoe zo'n kopplaatje er dan bij mijn stok uit ziet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat dit een behoorlijke vergroting is, zie je ook heel goed dat er krasjes op het oppervlak zitten. Dat zal bij een benen plaatje wat minder zichtbaar zijn vermoed ik.

    Mag ik uit de reactie van Bert afleiden, dat de plaatjes van verzilverd metaal niet zo gangbaar zijn?
    Maar ze zijn wel erg sterk natuurlijk!

    Frits
     
  9. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Wat interessant van die mammoetslagtanden!

    Een zilveren kopplaatje ben ik nog nooit tegengekomen. Voor zover ik ervaring heb met het knutselen met runderbot, kan je been spiegelglad krijgen. Zichtbare krasjes in been heb je als je te vroeg overgaat naar een fijnere gradatie schuurpapier.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Nou ja, wat is spiegelglad?
    Als ik mijn strijkstok op een halve meter afstand bekijk is het kopplaatje ook spiegelglad. Ik denk dat hier de vergrotingsfactor een grote rol speelt, waardoor een ogenschijnlijk super glad en gepolijst stukje been bij een 10X vergroting toch ook krasjes vertoont, zeker indien de hoek van opvallend licht juist is ingesteld.

    Frits
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zilver, goud en verzilverd komt allemaal voor als kopplaatje, al is het merendeel van de stokken voorzien van een plaatje van been.
     
  12. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Met spiegelglad bedoel ik een werkelijk zeer homogene oppervlakte die glanst. (satijnglans i.p.v. hoogglans) Of ik met ons toestel een vergrote foto van bewerkt been kan maken met kritische lichtval weet ik niet, maar dat wil ik wel eens proberen. ;)
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    De foto's die ik in post #8 heb geplaatst zijn gemaakt met een digitale microscoop.
    Dus niet met een digitale camera, want zo'n goeie heb ik niet! ;)

    Ik heb hier voldoende voorraad been liggen, maar die is (nog) niet bewerkt en heeft dus een ruw oppervlak. Om nu voor het aantonen van eventuele krasjes aan het polijsten te gaan, vind ik te veel gevraagd. Maar misschien lukt het jou wel met een hele goede (reflex)camera?
    Ik heb bij macro-opnames meestal te maken met onscherpte, waardoor ik altijd manueel moet scherpstellen (belichting vormt ook vaak een probleem bij zo dichtbij). Met een schermpje van een paar inches op het toestel is het niet goed te beoordelen of het nu exact 'in focus' is of niet. Later blijkt dan vaak op de monitor dat er een behoorlijke onscherpte heerst, die niet valt op te krikken met Photoshop ;).


    Frits
     
  14. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Deze "fotograaf" is niet de handigste. Ik moet wachten op hulp. :( Belofte maakt schuld: als het me niet goed lukt, stuur ik desnoods eigengemaakte knopen op als bewijs. Dan mag jij ze onder de microscoop leggen. Maar eerst nog een probeersel met het digitale toestel.
     
  15. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Eindelijk een foto van bewerkt runderbot (kapittelsluiting op een cape). Met ons fototoestel is er geen supervergroting van te maken zoals met jouw microscoop. De diagonaalsgewijze afmetingen van het oog zijn 57 MM bij 45 MM, van de doorsteekpen 70 MM en 19 MM. De kleur van het bot is in werkelijkheid minder gelig.

    [​IMG]

    Opm. 3-2-'09:
    Ik heb het plaatje maar even actief gemaakt, zodat die permanent op deze site zichtbaar is.

    Frits
     
  16. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Een kleine update:
    Heb het kleine stukje dat was afgebroken er weer aan laten lijmen. Het paste niet precies meer, omdat waarschijnlijk door de klap het kopplaatje nog iets verder om is gebogen om de punt en daardoor steekt het nu een heel klein stukje uit.
    (is het nog te volgen?)
    Als je snel kijkt (of strijkt) is er niets meer van te zien!
     
  17. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Dat durfde ik niet omdat het niet met "strijkers wel en wee" te maken heeft. Alhoewel de bewerkingstechniek zij het in fijnere vorm hetzelfde is.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Maar de er bij behorende tekst was toch al geplaatst! Die ging over materiaal waarvan een kopplaatje van een strijkstok ook gemaakt zou kunnen zijn.
    Bovendien kan altijd achteraf nog een correctie worden toegepast.

    Frits
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Het ziet er inderdaad behoorlijk glad uit! :)
     

Deel Deze Pagina