Koschat viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door hannekevb, 27 mei 2009.

  1. hannekevb

    hannekevb

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    4
    Ik heb een viool op zicht en ben benieuwd of iemand me meer kan vertellen......
    Het verhaal is dat de viool is geimporteerd vanuit Europa (Duitsland) naar Amerika door Sears Roebuck rond 1900. Er staat het jaartal 1911 in vermeld en de vioolbouwer vraagt er $1895 voor. Is dit redelijk?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Hanneke,

    Het internet is daar het geëigende middel voor. Een beetje Googlen levert al meteen een paar hits op. Zo vond ik een instrument dat werd aangeboden in de VS en is gemaakt door Koschat in 1909. Het instrument is inmiddels verkocht, de vraagprijs was US$ 775,=. Daar zit dan een koffer en strijkstok bij etc. Niet vermeld is in welk jaar die viool werd aangeboden, want dat zou invloed kunnen hebben op de huidige waarde (koers van de dollar).

    Hier is de link: http://www.elderly.com/vintage/items/110U-5405.htm
    Dit is een viool gebouwd naar het model van Stradivari.

    Op een andere site vond ik een ‘echte’ Koschat uit circa 1900, die me veel waardevoller leek: http://www.prices4antiques.com/music/stringed-instruments/Strings-Violin-German-Koschat-Label-2-Piece-Back-ca-1900-Case-D9902362.htm

    [​IMG]

    De prijs die werd opgehaald per veiling is (mij) niet bekend. De kleur kan afwijken, omdat die wordt beïnvloed door de kleureninstelling van je monitor. Wanneer je de prijs omrekent kom je uit op zo'n € 1360,= wat best kan wanneer het een viool lijkt te zijn zoals op de foto. Hangt natuurlijk ook af of er nog allerlei reparaties aan verricht moeten worden, want dan is het een ander verhaal.

    Het hangt er dus maar vanaf of het in jouw geval gaat om een model ‘gebouwd naar’ of om een authentieke Koschat. Aan de hand van bovenstaande foto is mogelijk af te leiden of het gaat om een Strad-model of niet.

    Een andere site liet dezelfde viool zien, waarbij stond aangegeven dat er nog wat werk verricht moest worden aan de laklaag. Zie: http://www.liveauctioneers.com/item/2539176
    Geschatte opbrengst was US$ 300 - US$ 500 en dat is heel wat minder dan de vraagprijs van de vioolbouwer. Mogelijk dat het herstellen van de lak ernstiger is dan het zo op het eerste gezicht lijkt?

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Tussen veilingprijzen en prijzen bij de vioolbouwer moet nu eenmaal een verschil zitten omdat de vioolbouwer er anders geen materiaal en uren in kan steken om het instrument verkoopklaar te krijgen en er na afdracht van alle verplichtingen nog iets aan over te houden om bij Albert Heijn te kunnen pinnen. Wanneer je als particulier een viool op een veiling koopt kan het bedrag om de viool speelklaar te laten maken (dat zijn veiling-objecten meestal niet) ook aardig oplopen.
    Daarom is er verschil tussen inkoopprijzen. veilingprijzen, verkoopprijzen en taxatiewaarden: wat dat betreft is er geen verschil tussen strijkinstrumenten en andere duurzame objecten van waarde.
     
  4. hannekevb

    hannekevb

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    4
    Hartelijk dank voor jullie reakties!
    Ik had inderdaad ook al gegoocheld en diezelfde violen gezien. En me was ook opgevallen dat je op een veiling goedkoop kan aankopen, maar soms een veelvoud moet betalen voor speelklaar maken. Ik ga liever voor safe. Van deze viool weet ik dat íe voor mij een mooie klank heeft, geen ruis, helder en warm, dus ideaal.
    Maar het aantal hits op google viel me nog een beetje tegen. Ik ben niet veel wijzer geworden van de fabriek en werkwijze van Koschat.
    Jullie reakties helpen me om nog wat vragen te stellen aan de vioolbouwer. Tot nu toe is zijn informatie erg summier.
     

Deel Deze Pagina