Vraag aan de vioolbouwers onder ons. Wat kost het vervangen van een toets samen met het kielhoutje? De snaren zijn namelijk te ver van elkaar verwijderd, waarschijnlijk is dit gedaan omdat de speler dikke vingers had. De toets is tevens toen vervangen omdat deze van een matige kwaliteit ebben is terwijl het instrument van zeer hoge kwaliteit is (ik noem geen maker) Mijn vaste vioolbouwer vraagt €200 voor een nieuwe toets, is dit schappelijk?
Voor een instrument 'van zeer hoge kwaliteit' lijkt me 150-200 euro voor het vervangen van de toets niks teveel gevraagd. Aan materiaal alleen al (een ebbenhouten toets 'van zeer hoge kwaliteit') is de bouwer misschien 50 euro kwijt. Dan moet hij voor 100-150 euro aan arbeidsloon de oude toets voorzichtig verwijderen, de hals prepareren, de nieuwe toets en het kielhoutje bevestigen, en met schaaf-, schuur- en vijlwerkzaamheden werk de vorm van de toets optimaal en het kielhoutje passend maken, zodat het instrument niet aan die 'zeer hoge kwaliteit' inboet. Het lijkt me dus een koopje, en ik zeg: doen!
Maar ik heb begrepen dat de toets al vervangen is door een andere. Komt er dan al weer de derde toets op? Je hoeft toch alleen maar het kielhoutje te vervangen? Of begrijp ik iets niet goed?
Het hangt mede af van de gewenste kwaliteit. Voor het vervangen van een kielhoutje en een toets, beide van gemiddelde (=goede) kwaliteit vraag ik €120,= Dat is inclusief het verwijderen van de oude onderdelen, schrapen en polijsten van de toets en het materiaal zelf. Bij een topkwaliteit ebben, neemt de prijs uiteraard toe.
Wat is gemiddelde kwaliteit? De toets heeft nu een bruine vlam erin, het is ebben maar niet pikzwart. liuewe, ik heb de toets niet laten vervangen, dat heeft een andere eigenaar gedaan waarschijnlijk gelijtijdig met het kielhoutje, de toets is namelijk niet origineel en ook niet helemaal goed afgevlakt aan de zijkanten die voelen een beetje scherp aan.
Ebben met een bruine vlam, is coromandel, een harde houtsoort wat wel wat lijkt op ebben maar het niet is. Zie: http://www.af.nl/voorraad/massief/coromandel/
Ik heb wat foto's erbij gedaan, de bovenkant is wel zwart! Ik heb de toets opgeschuurd met vloeibaar schuurmiddel zodat al het vuil eraf gaat daardoor komt de werkelijke kleur van hout tevoorschijn. Uiteraard kan ik er ook wat oost indische inkt op doen
@chrish, het lijkt me wel ebben te zijn, maar van een wat mindere kwaliteit. Kielhoutje: zwart gemaakt hardhout, géén ebben dus. Oost-Indische inkt lijkt een oplossing, maar na iedere keer spelen krijg je zwarte vingertoppen en na verloop van tijd is het zwart er weer af en ben je zélf weer terug bij AF.