koude handen bij spelen

Discussie in 'Overig' gestart door Chloe1996, 3 apr 2015.

  1. Chloe1996

    Chloe1996

    Lid geworden:
    3 apr 2015
    Berichten:
    3
    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Chloe. ik ben 18 jaar oud en ik speel viool sinds mijn achtste.
    Qua techniek kan ik best wat aan en de stukken die ik speel zijn over het algemeen vrij snel (ik speel nu bijvoorbeeld het vioolconcert van kabalevsky).

    Nu zijn mijn handen bijna altijd erg koud. De rede hiervoor weet ik niet. Het probleem is dat ik hierdoor niet zo snel kan spelen, terwijl dat wel de bedoeling is bij de stukken die ik speel. Heeft iemand hier tips voor? Alvast bedankt!

    Chloe.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dag Chloe, welkom hier op het forum.

    Je hebt het over het vioolconcert van Kabalewski en dat kende ik niet, dus even opgezocht en beluisterd. Ik heb opnames gehoord van David Oistrakh. Best pittig stuk zeg! Zeker met een tempo (Deel 3) zoals Oistrakh dat speelt.
    Ik vind het een mooie compositie. Moet meer aandacht krijgen eigenlijk.

    Koude handen:
    slechte doorbloeding? Ik had in mijn jonge jaren veel last van dode vingers: compleet wit, omdat er geen bloed meer doorheen ging. Kwam ik op les en moest ik eerst wachten tot het bloed weer ging stromen. Dat kon wel een kwartier duren. Is later vanzelf weer over gegaan. Was volgens de huisarts niets aan te doen.

    Er zijn wel hulpmiddelen in de handel om de vingers warm te houden of te krijgen: http://www.paganino.de/zubehoer/violine/handwaermer/
    Maar we gaan nu richting zomer alhoewel het er nog niet veel op lijkt.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Ik had vroeger ook vaak last van koude handen. Ik hield ze dan altijd eerst even onder de warme kraan. Daar had ik veel baat bij. Nu ik ouder ben is het over, maar nu heb ik weer last van een koude neus. Maar daar heb ik natuurlijk geen last van bij het spelen.

    Trouwens, welkom op het forum Chloe. :)

    Tobias.
     
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik heb in de winter altijd koude handen. Heel irritant met spelen. Tegenwoordig draag ik in de winter altijd vingerloze handschoenen (eerst alleen met viool/cello spelen, maar nu standaard). Mij helpt dat wel, hoewel mijn handen soms alsnog koud zijn. Dan helpt opwarmen onder warm water en meteen handschoentjes aandoen. Als ik dan speel, dan blijven ze wel warm.

    In het begin is het trouwens wel even wennen met vingerloze handschoentjes, maar in principe heeft het geen invloed op mijn spel. Bij les doe ik ze soms even uit als ik goed wil zien/wil laten zien hoe mijn handen /vingers staan en hoe ik mijn spieren aan/ontspan.
     
  5. Chloe1996

    Chloe1996

    Lid geworden:
    3 apr 2015
    Berichten:
    3
    Bedankt voor de tips! Is zo'n handwarmer of vingerloos handschoentje niet onhandig bij de positiewisselingen?
    Ik ga het in ieder geval proberen.
     
  6. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Zelf heb ik geen last meer van mijn handschoentjes. In het begin is het wel even wennen, maar als het werk tegen koude handen, is een groter probleem opgelost. Je zou het eens kunnen proberen. De handschoentjes die ik heb kosten maar een paar euro en zijn vaak op de markt of bij van die winkels die van alles hebben (action/voordeel/eurowinkel) te krijgen (als ze ze nu nog hebben, want het weer wordt weer beter).
     
  7. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Heb laatst toevallig deze video op YT zitten kijken:



    Wellicht heb je er wat aan. Al is het maar dat je weet dat het een bekend probleem is (iets in de trant van gedeelde smart....)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  8. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Parel van een viool concerto!
    (Ook heel plezant om te spelen zonder dat je topsolist moet zijn)
     
  9. Chloe1996

    Chloe1996

    Lid geworden:
    3 apr 2015
    Berichten:
    3
    Heel erg bedankt voor de tips!
    Het vioolconcert is zeker leuk om te spelen hoewel ik helaas niet toe kom aan het laatste deel.
     
  10. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Zie ook site die Frits doorgaf: maar dergelijke tip vanuit de gezondheidszorg: als babietjes in het hakje geprikt moeten worden wordt er 10 min van te voren een gelpackje om het voetje gewikkeld = warme voetjes en vlotte bloedafname...
    Dus zorgen dat je iets bij je hebt waaraan je je handen kunt warmen.
     

Deel Deze Pagina