lieve mensen van het forum, ik heb al enkele jaren een wens. ik wil namelijk een keer een aftands kringloopviooltje beschilderen, daarmee bedoel ik niet hem opnieuw lakken ofzo maar hem echt beschilderen. ik ben namelijk een best ervaren schilder en toen ik deze foto tegenkwam op het internet waren mijn jarenlange twijfels weggevaagd. ik moet en zal een viooltje beschilderen! ik vroeg me af of er hier mensen zijn met ervaring in deze zaken, of dat jullie dit allemaal heiligschennis vinden. om jullie te overtuigen heb ik hier nog wat foto's van prachtige beschilderde violen
Welkom op het forum Geertje. De schilderes van onderstaande site beschilderd ook violen. http://pre06.deviantart.net/3869/th/pre/i/2015/108/b/1/untitled_by_hollow_moon_art-d79zr9n.jpg http://pre06.deviantart.net/3869/th/pre/i/2015/108/b/1/untitled_by_hollow_moon_art-d79zr9n.jpg http://pre10.deviantart.net/cb4d/th/pre/i/2015/111/e/2/hand_painted_and_carved_violin_fantasy_design_ii_by_hollow_moon_art-d68q3xo.jpg http://img10.deviantart.net/3d69/i/2015/113/5/b/unicorn_design__new_version_by_hollow_moon_art-d5s7hfz.jpg Opmerking Beheerder: ik heb de algemene link vervangen door een aantal relevante.
Afgezien van die skeletten, vind ik het een leuk idee! Waarom niet? Laatvje ons dan het resultaat zien?
Wat de een prachtig vindt, wordt verafschuwd door de ander. Viooltjes van kringloopniveau zijn er zat, dus wie houdt u tegen?
Geertje, als u het mooi vindt, is het toch goed? Wat ik er van vind doet er niet toe. Zoals eerder vermeld: viooltjes zat op MP en anders een geheel nieuw exemplaar aanschaffen incl. koffer en strijkstok voor nog geen €60,= (of misschien nóg wel goedkoper) bij een van de Muziekhuizen, u weet wel, die ook drumstellen en alles waar geluid uitkomt verkopen.
wow die zijn echt heel mooi!! en zelf een nederlandse schilder! misschien dat zei wat tips kan geven wel jammer dat er hier nog niemand is die het heeft geprobeerd, ik twijfel namelijk of je de viool eerst zou moeten schuren en over welke verf te gebruiken
Geertje, er is wel al eens eerder over dit onderwerp gesproken. Mogelijk dat die er ook eentje beschilderd heeft. Lees dit maar eens. Of deze .
Als je een oude viool neemt kan je ook de lak er af halen. Meestal is het spirituslak en dat gaat er eenvoudig af door de viool in te pakken in een in brandspiritus gedrenkte handdoek. Soms heb je afbijt nodig. Als er geen geluid meer uit hoeft te komen kan je de viool in de grondverf zetten en daarna geheel decoreren met acrylverf (Amsterdam All Acryllics) Als de viool nog moet "klinken" wordt het een ander verhaal. Dan kan je beter lakken met vioollak op oliebasis en de gekozen kleurlak heel dun decoreren met acryl. Aflakken met blanke vioollak. Wij hebben ooit zo een "bloemetjesviool" gemaakt, die staat nog wel ergens op het forum. Ik zal nog wel even een foto opzoeken.
Hierbij de foto's van onze bloemetjesviool. De viool wordt gebruikt bij muziek maken in een instelling voor geestelijk/lichamelijk gehandicapten.
Wat een gezellige viool! Daar worden de bewoners van de instelling vast ook heel blij van. Lijkt me leuk voor bij folk, die decoratie Zo zou ik ook mijn Vakantie-/Oefenchineesje kunnen voorzien van een mooie bergweidedecoratie met van die prachtige sneeuwtoppen op de achtergrond. Handig met de instructies van Geert erbij voor hoe ik dat zou kunnen doen wil ik ook nog wat aan geluid overhouden. Ik durfde al niet eens "geluidskwaliteit" te gebruiken, maar misschien valt het reuze mee na die behandeling.. Ik ben best blij met wat er nu uit komt en denk toch maar dat ik het laat bij het oude.
Het is een op eBay in China gekochte zg "witte viool" Het decoreerwerk heeft mijn vrouw Willie gedaan, een beetje geïnspireerd door Tim Phillips violen. De viool klinkt wat schel, kan door de lak komen maar dat is niet zeker.
het is al weer een tijdje geleden, maar ik heb een paar weken geleden zowaar een heel mooi kringloopviooltje kunnen bemachtigen via marktplaats! het is een chinees modelletje zonder kam en snaren, maar de stapel staat nog mooi naast het stofkonijn dat zich in de klankkast heeft weten te verzamelen ik durf hem alleen nog niet te beschilderen want na wat onderzoek blijkt dat het het beste is om je viool te beschilderen in een soort verf die bij de originele lak hoort. ik heb alleen geen idee wat voor een soort lak er op deze viool zit dus kom ik weer eens terug bij de hollandse experts van het forum! dit is het prachtige ding de lak is zowel op de voor als achterzijde van de viool gebarsten over de lengte van de hele kast de voorkant van de viool heeft ook enkele beschadigingen van de losliggende staart gekregen, voor de duidelijkheid, ik ga eerst de huidige lak van de viool afhalen voordat ik hem wil beschilderen en opnieuw lakken, ik hoop daarna alsnog een nieuwe kam te kunnen plaatsen, en er eventueel op te spelen als reserveviool. p.s. wat me ook nog wel grappig leek om te laten zien is de krul, het lijkt alsof iemand met een beitel het stuk voor de stemschroeven eruit heeft gehaald en toen te lui was om het karweitje af te maken, is dit normaal voor chinese violen?
Goh wat een zielepiet. Moet ie nou ook nog worden beschilderd. Ik zou zeggen gewoon lekker Acryl verf erop smeren. De lak gewoon laten zitten. Deed ik voeger ook met mijn gitaar, blijft prima zitten. En het instrument houdt dan zijn gecraqueleerde beschermende laklaag.
Als je de lak eerst verwijdert gaat die zwarte bies er ook mee af! (Normaal gesproken zou dat een inleg zijn, deze is er met inkt op getekend). Ik ben het met Tobias eens: over de bestaande lak acrylverf aanbrengen en niet eerst de lak op de viool verwijderen. Ik zou ook de toets er af proberen te krijgen om overal beter bij te kunnen, tenzij er netjes om de toets heen geschilderd wordt. Misschien de lak een heel ietsje opruwen met heel fijn schuurpapier (korrel 1200 o.i.d.) voor een optimale hechting? Dit is een niet zo zorgvuldig afgewerkt exemplaar en dan zie je wel vaker 'vreemde' dingen. Of het normaal is voor Chinese violen hangt af van de kwaliteit. Er zijn goed afgewerkte Chinese violen, maar daar valt deze niet onder.
De zielepiet, zoals Tobias hem noemde, kan nu alleen nog maar mooier worden! En dan valt de schade ook niet meer op. Werk aan de winkel (wat moet dat een dankbaar klusje zijn!)