Hierbij een fotootje van een krul, ik vraag me af of aan een krul ook te zien is in welk land zo'n Viool is gebouwd.
Aan een krul kan in sommige gevallen worden gezien wie de bouwer is. Aan de hand van de afbeelding in bericht#1 kan ik niet afleiden wie deze krul heeft gestoken, daarvoor zijn de beide zijkanten en voor- en achterkant nodig. En ook dán, blijft het een lastige klus!
Esthetisch geen topkrul, lomp en onregelmatig. Guarneri? Kan ook China zijn, hoor, een krul is prima na te maken. Geldt dus ook voor elke krul. Tobias, je kunt aan een krul dus niet zien wie de viool heeft gemaakt.
Nergens om, maar deze krul is esthetisch geen hoogstandje! Ik zal het woord "lelijk" niet gebruiken, maar eigenlijk...
Als ik me niet vergis: De krullen van zijn vroege instrumenten zijn van de hand van zijn vader omdat hij daar zelf geen talent voor had, dat verklaard ook waarom deze krul niet zo mooi is. Ik weet niet 100% meer of dit verhaal Del Gesu betrof of iemand anders, het zou wel kloppen. En ik herken de Il Canone, staat in genoeg boeken die ik in de kast heb.
Maar back on topic. Kun je aan deze krul zien uit welk land hij komt? Is deze krul typisch "Italiaans"?
Hierbij nog een aantal krullen, allen van Nederlandse makelij maar dan de vraag zijn ze typisch Nederlands?
Een frontaal aanzicht is ook niet het meest geschikte beeld om te zien of de krul sierlijk is. Ik zoek me rot naar afbeeldingen van de zijkanten, maar dat wil maar niet lukken. Wat overeind blijft is, of ook een Guarneri-krul door een ieder als ultieme kunst wordt gezien. Smaken kunnen - en mogen- verschillen.
Tobias, als ik de afbeeldingen van jouw serie bekijk dan zien de stemsleutels er heel anders uit dan die van de afbeelding in #8. Ik weet niet of we hier wel te doen hebben met hetzelfde instrument. Het stikt van de kopieën van dit instrument (en dus ook de krul) en dat maakt het complex.
Je leest ook wel negatieve dingen over Guarneri-krullen, dat ze niet altijd symmetrisch zijn, bijvoorbeeld. Het is inderdaad een kwestie van smaak, maar ook van vooroordeel: een Guarneri is kostbaar, dús ook goed-gemaakt en dus zijn de krullen mooi. Dure wijn is ook altijd lekker.
Ik denk dat het echt Il Canonne is, zo te zien zijn de foto's vanuit een moeilijke positie genomen en zijn niet scherp, waarschijnlijk gefotografeerd door het glas van de vitrine, ook is de standaard te zien waarop het instrument in het Museum rust.
Zo te zien dus niet! En, beste Frits, ik heb vele krullen gezien, maar deze is toch echt niet mooi, ik durf er ook wel het woord lelijk voor te gebruiken. Zie het vooraanzicht maar eens: heel erg ongelijk. Maar ja, hè, van Paganini geweest en dus goed. Maar ik denk dat Paganini vooral in het muziekinstrument geïnteresseerd is geweest en dat de esthetische kant hem weinig kon schelen. Je hebt lelijke goed klinkende violen, nietwaar?
Deze topic weer even omhoog gehaald. Vind krullen namelijk heel interessant. Ik zag een (in mijn ogen) heel lelijke krul. Kan iemand hier iets over zeggen?