Kunstwerkjes waar je van moet houden, van genieten.

Discussie in 'Viool' gestart door remi, 29 okt 2017.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zijn net tatoeages. Je moet er van houden. Ik vind het verminkingen van de viool en van de huid.
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Knap en netjes gedaan. Je moet er idd wel van houden ja.
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Beinvloeden die kunstwerkjes de klank niet vd viool? Wat ik ooit begrepen heb: is dat de lak ook medebepalend is voor de klank; of zit ik er naast?
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik denk dat violen niet anders gaan klinken van versiering. Ook Stradivarius bracht soms voor heel rijke opdrachtgevers hele kunstwerkjes aan op zijn violen, en die waren er niet op geschilderd, maar 00k nog eens ingelegd.
    Vooral vroeger werden veel instrumenten voorzien van versieringen. De mensen hadden toen nog de tijd om die aan te brengen, en ze hadden ook meer gevoel voor decoratie. Denk aan de oude houten huizen in de Zaanstreek de molens en niet te vergeten de oude VOC schepen.
    Ikzelf heb één viool met een ingelegd bloempje op de snarenhouder, en dat vind ik al een hele uitspatting.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik moet eerlijk zeggen: bij mijn zoeken naar mijn cello heb ik ook één geprobeerd met een (eenvoudige) inleg in het achterblad. Ik vond dat zó kitsch dat ik merkte dat ik niet eens objectief kon luisteren of ik het een mooi instrument vond. Meteen afgeserveerd...
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Die ingelegde versieringen beïnvloeden wel degelijk de klank. Het blad zal anders trillen met een ander patroon (Chladni) van de buiken en de knopen. Maar iemand die verstand heeft van de trillingseigenschappen van de bladen zal dat weten te compenseren door een andere dikteverdeling aan te brengen. De inleg werd eerst gedaan, daarna kan dan de correctie van de dikte en dikteverdeling worden aangebracht.
    Ook zal de specifieke eigenschap van een bepaalde lak de klank beïnvloeden. Ik heb daar elders op SF wel eens het een en ander over geschreven.
     

Deel Deze Pagina