lak een ouder aanzien geven

Discussie in 'Viool' gestart door liuwe, 19 aug 2009.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Als je een viool gewoon acht keer lakt met een kleurlak, krijgt het instrument een fraai uiterlijk, maar het instrument kan er dan wat "vlak" uitzien. Hoe kun je het best schakeringen aanbrengen? Met verschillende kleuren lak? Natte lak op bepaalde plaatsen wegpoetsen? Met glaceerverf? Of maak je dan kitsch?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Je bedoelt waarschijnlijk het antiek maken van de lak.
    Ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel van informatie van een ander forum dat dit een hele kunst is. Ik houd me er verre van, omdat ik vind dat kunstmatig aangebrachte 'putjes', schrammen, krassen en dergelijke, in combinatie met kunstmatig aangebrachte slijtage, niet behoort bij een recent gebouwd instrument. Maar goed, het wordt wel gedaan.

    In Möckel staat beschreven hoe je schakeringen kunt aanbrengen bij spiritlak. Dat is niet helemaal hetzelfde als antiek maken, want daar horen dan ook nog krassen, putjes (de hele mikmak die ik eerder noemde) bij.