lak een ouder aanzien geven

Discussie in 'Viool' gestart door liuwe, 19 aug 2009.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Als je een viool gewoon acht keer lakt met een kleurlak, krijgt het instrument een fraai uiterlijk, maar het instrument kan er dan wat "vlak" uitzien. Hoe kun je het best schakeringen aanbrengen? Met verschillende kleuren lak? Natte lak op bepaalde plaatsen wegpoetsen? Met glaceerverf? Of maak je dan kitsch?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Je bedoelt waarschijnlijk het antiek maken van de lak.
    Ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel van informatie van een ander forum dat dit een hele kunst is. Ik houd me er verre van, omdat ik vind dat kunstmatig aangebrachte 'putjes', schrammen, krassen en dergelijke, in combinatie met kunstmatig aangebrachte slijtage, niet behoort bij een recent gebouwd instrument. Maar goed, het wordt wel gedaan.

    In Möckel staat beschreven hoe je schakeringen kunt aanbrengen bij spiritlak. Dat is niet helemaal hetzelfde als antiek maken, want daar horen dan ook nog krassen, putjes (de hele mikmak die ik eerder noemde) bij.

    Het aanbrengen van de schakeringen gaat dan met een linnen doek die een beetje bevochtigd is met ethanol (alcohol). De mate waarin die bevochtigd is, maakt uit voor het oplossend vermogen van de lak. Op het oppervlak van het instrument moet zich een laagje lijnolie bevinden. Door nu draaiende bewegingen te maken met de ethanol-houdende doek, lost een gedeelte van de lak op. Je kunt nu 'sturen' hoeveel lak je er weer vanaf wilt halen. Met een zekere regelmaat een druppeltje lijnolie toevoegen, om te zorgen dat het oplossen niet te snel en te hevig gaat. Op die manier kun je de lak een lichtere schakering geven. Het is een hele kunst om de overgang gelijkmatig te krijgen, maar zoals bij alles: oefening baart kunst.

    Heb je te maken met een olielak, dan weet ik daar geen methode voor.


    Frits
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Frits, bedankt!

    Het is me grotendeels duidelijk. Het gaat me beslist niet om het kunstmatig antiek maken, met kleine beschadigingen en zo, maar gewoon om die schakeringen, die een oppervlakte wat verlevendigen. Of wil ik dan onbewust toch een oud instrument zien?Zelf heb ik geëxperimenteerd met lak die ik met een klein beetje olieverf bijkleurde en dan met een daskwast ging verdassen op bepaalde plekken van de klankkast. Maar de lak is daar wat ondoorzichtiger geworden, vanwege de grotere hoeveelheid kleurpigment, wat wel een oude indruk wekt, maar wat niet mijn bedoeling was. Bovendien is de kans op stofjes en andere ongerechtigheden in de lak behoorlijk groot. Ik vind zo wie zo stof bij het lakken een probleem. Moet je buiten lakken?
     

Deel Deze Pagina