Lak gekraakt

Discussie in 'Viool' gestart door Perwanie Dao, 14 apr 2017.

  1. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Ik heb laatst een tweede-hands viool gekocht, echt een mooi ding! De voruge eigenaar heeft veel folk gespeelt ( ook veel buitenfestivals ) en door die hitte van de zon en dan weer terug de koffer in, en zo maar door, is de lak er niet beter op geworden. Persoonlijk vind ik het niet zo erg maar ik ben wel benieuwd wat je tegen de scheurtjes in je lak kan doen, of in ieder geval hoe je het kunt tegenhouden! Hieronder wat foto's van m'n viool;) de achterkant heeft bijna geen lak beschadiging maar viool bij de staart wel. IMG_2099.JPG IMG_2100.JPG
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dag Perwanie,

    welkom op dit forum!

    Je moet een viool natuurlijk niet aan fel zonlicht blootstellen. Is niet goed voor de lak en niet goed voor het hout.

    Verder zou ik als ik jou was, die G-snaar eens goed inspannen: die zit naast de nok van de fijnstemmer en kan er heel gemakkelijk uit flippen.
    Waarom vind je dit een 'mooi ding'? De toets is prut en de selectie van het hout voor de bladen ook.
    Ondervind je geen problemen met de vorm van de hals? Die is namelijk afgerond richting krul en richting halsvoet.
    Kwestie van wennen natuurlijk. ;)
     
  3. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Hoi en bedankt! Ja ik heb laatst de G snaar weer goed gezet, een vrij klusje! Ik vind opzich dat het hout een hele mooie klank heeft, echt een wisky taste! De fretboard heeft veel beschadiging en speelt inderdaad niet als de lekkerste en heeft effect op de sound, toch zit ik te kijken of ik deze zelf zou opschuren en weer opniew in de olie of lak zou zetten, een ideetje?
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Welkom op het forum Perwanie Dao, mooie naam trouwens.

    Het mag niet de mooiste viool zijn, maar het is wel een lieve viool. Kijk hem daar nu liggen in zijn koffer. Hij heeft erg zijn best gedaan in hitte en zon, en daardoor heeft hij wat scheurtjes in zijn huid opgelopen. En dat zijn mooie scheurtjes, barstjes ontstaan door het leven. Ik zou die gewoon laten zitten, het geeft de viool zijn eigen charme, hij heeft geleefd en dat mag best gezien worden. Die toets zou ik ook zo laten, als je die gaat zwarten met wat voor spul ook, dan krijg je alleen maar zwarte vingers.

    Perwanie jij vind je viool mooi, en dan is hij ook mooi, moeders vinden hun eigen kinderen ook altijd mooi, en zo hoort het ook.
    Ik hoop dat jullie nog lang samen blijven en veel mooie muziek zullen maken.
     
    perenelle en zapling vinden dit leuk.
  5. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Dat zijn nou eens gouden woorden! Ik vind de lak ook geen probleem en op zich speelt de viool heerlijk, alleen de toets is zo ver doorgespeeld dat je de lak letterlijk voelt, een soort bobbel dus. Ik had al tegen Frits hierboven gezegd of ik misschien te toetsen zou kunnen opschuren en daarna opnieuw de lak erop zetten of nog beter, oliën! Ik doe dat zelf ook met al mijn gitaren die niet in orde zijn, en de toetsen zijn van het zelfde hout als die van gitaren, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is!
    Bedankt voor de complimenten voor mijn naam haha, mijn naam heeft geen betekenis helaas!:oops:
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het beste is een toets van ebbenhout, maar dan zou je die erop moeten laten zetten. Heb ikzelf vroeger ook laten doen op een oud goedkoop viooltje, die het volgens de vioolbouwer eigenlijk niet waard was. Maar ik heb er nooit spijt van gehad, want nu na meer dan vijftig jaar heb ik hem nog, want er zit een fijn geluid in.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een toets zwarten is maar van korte duur effectief. Bij een beetje veel spelen slijt dat zwart er zo weer vanaf en ben je weer terug bij AF.
    Het beste is een ebben toets er op (laten) zetten, zoals Tobias al zei.
     
  8. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Jullie hebben allebei gelijk! Mijn toetsenbord zwarten stond al niet in mijn lijstje, een nieuwe ebben toets erop zou wel een goed idee zijn! Enig idee hoeveel dat zou kosten een nieuw toetsje erop zetten? ( en bij wie? Aangezien ik in zeeland woon )
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb hier Johannes Jacobs die zit in Middelburg.
    Stuur een mailtje of bel hem op.
     
  10. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Ik zal contact opnemen! Erg bedankt.
     
  11. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, die ken ik. Is volgens mij zelfs nog Forumlid, maar niet meer actief (heeft toen de toepasselijke gebruikersnaam Woodpecker gekozen).
    Hij is als gitaarbouwer begonnen en heeft zich later in België bekwaamd in de vioolbouw.
    Ik denk dat hij best in staat is om een nieuwe toets te plaatsen.
     
  13. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Goed om te weten! Ik zal met beide even contact op nemen.
     
  14. Koning265

    Koning265

    Lid geworden:
    31 aug 2016
    Berichten:
    77
    Hey Perwanie Dao,
    Ik woon in de buurt van Bergen op zoom. "Waar Brabant Zeeland kust." De vioolbouwer in Bergen op zoom ken ik eigenlijk niet. Wij gaan als t nodig is naar Breda naar Pot&vanDalen. Zijn wij héél tevreden over. Dus mocht je in Bergen op zoom niet slagen, dan kan je evt. nog naar Breda. :)
     
  15. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Goed idee! Breda zitten veel goede pottenbakkers om het zo maar te zeggen haha! Ik laat het je weten hoe het ging in Bergen!
     
    Koning265 vindt dit leuk.
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wij komen ook bij Pot & van Dalen. Ze leveren prima werk en zijn héél klantvriendelijk!!
     
    Koning265 vindt dit leuk.
  17. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Goed om te horen allemaal! Ik ga er zeker een keer naar toe:rolleyes:
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het is er blijkbaar nog niet van gekomen?
     

Deel Deze Pagina