Lange nek...

Discussie in 'Viool' gestart door Neeltjuh, 26 mei 2008.

  1. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik heb volgens mij best een lange nek, want ik heb een schoudersteun, maar als ik hem op z'n allerhoogst draai, dan heb ik nog ruimte over bij mijn nek en kan ik de viool dus nog niet strak onder m'n kin krijgen. Welke schoudersteun kan ik dan het beste nemen? Ik heb de schoudersteun solo: http://www.viasona.com/easyshopmaker/e75_6.jpg
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Je hebt een Namaak wolfsteun! Volgens mij kan een echte Wolfsteun hoger en blijft hij dan ook stabieler, al neemt de stabiliteit iets af bij het hoger opschroeven. Een namaak Wolfsteun is geen goede keuze omdat een echte slechts 28 euro kost. (voor de nepper heb je 19,50 betaald?)
    Bij "lange halzen" kan een vioolbouwer een model KINhouder naar keuze verhogen. Dat geeft een veel stabieler effect dan het onevenredig hoog opschroeven van de schoudersteun. Het kost meestal niet meer dan 30-40 euro, maar tientallen bezoeken aan de fysiotherapeut en maanden niet kunnen spelen zijn per saldo duurder. Ik heb Hier in Groningen voor een aantal conservatoriumstudenten (v) en orkestmusici met lange halzen, kinhouders aangepast, tot soms meer dan 5,5 cm totaalhoogte.
     
  3. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    helemaal eens met Bert: ga voor een verhoogde kinsteun. Is niet alleen stabieler, maar het scheelt ook weer problemen met je rechterschouder (want hoe hoger je viool komt te liggen, hoe meer je rechterschouder moet werken)

    Ik speel ook met een verhoogde kinsteun en had dat jaaaaaren eerder moeten doen (om er maar even een cliché in te gooien :D )
    eerder speelde ik ook met verhoogde schoudersteun, maar sinds die verhoogde kinsteun heb ik veel minder fysieke klachten. Ik heb de kinsteun ook bij de vioolbouwer gehaald.
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Een goede combinatie van hoogte van kinhouder en schoudersteun zorgt er tevens voor dat er geen overdreven druk is op de kinhouder. En dan is er geen overbodige slijtage aan de nekwervels. :)
     
  5. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    ach, het is wel een fijn ding, maar ja, ik krijg 'm gewoon niet zo dat m'n viool niet naar onderen zakt, zeg maar. Ja, hij kostte 19,50
     
  6. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Allemaal heel hartelijk bedankt, maar ik denk dat ik eerst voor een echte Wolfsteun ga en als dat niet opschiet ga ik wel informeren naar een verhoogde kinsteun...
     
  7. strijkstokkie

    strijkstokkie

    Lid geworden:
    16 jun 2008
    Berichten:
    2
    Een echte wolfsteun is het handigst. Je krijgt van die zwarte buisjes meegeleverd waarmee je hem nog hoger kunt maken. Je kunt de schoudersteun kopen of bestellen voor een bedrag rond de 20 en 30 euro.
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Ik heb een erg lange nek, hem de wolfsteun op maximaal staan (zonder zwarte buisjes) er zijn ook mensen die zonder neksteun spelen en met een wollen sok ertussen.
     
  9. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Inmiddels heb ik de wolfsteun gekocht, bij m'n vioolverkoper. Ik heb daar eerst nog een ander model geprobeerd, volgensmij een kun-steun, maar dat was dus echt drie keer niks! vond ik.
     
  10. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Inmiddels heb ik m'n wolfsteun dus binnen! Speelt echt tien keer lekkerder, en 't klinkt ook gelijk beter! :)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hoe zit dat dan? Ik begrijp het niet helemaal. :(
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een KUN steun wordt overigens door veel violisten wereldwijd geprefereerd boven een WOLF. Zou ik vioolspelen, dan zou ik voor een KUN kiezen.
     
  13. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Wanneer je viool hoger komt te zitten, dan moet je met je stok ook hoger strijken. Hierdoor ben je sneller geneigd je schouder op te trekken, wat niet de bedoeling is. En als je niet je schouder optrekt, moet je je arm vreselijk hoog optillen wat nou ook weer niet zo blessurevrij is. Vandaar liever ook een hoge kinsteun.
    Overigens speel ik ook met een KUN-steun. Maar je moet spelen met wat het lekkerste en vooral makkelijkste zit. En aangezien iedereen anders is en een ander lichaam heeft is er naar mijn mening geen standaard.
     
  14. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Zegt ie nou! ;)

    Melanie
     
  15. Pianist

    Pianist

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    26
    Ook mijn ervaring is dat een Wolf steun niet prettig zat. Het werkte alleen goed als ik het ding er verkeerd om op zette, tot ergernis van mijn echtgenoot van wie viool en steun waren. Hij vond dan de kinsteun weer niet prettig. Toen voor mij een Kun steun aangeschaft en ineens begreep ik hoe een viool zonder steun van je hand op je schouder kon blijven zitten zonder te vallen, en dan ook nog ontspannen erbij blijven kijken!

    Echtgenoot vond Kun ook prettiger en he, de kin steun beviel meteen ook veel beter.

    Het is net als alle andere variabele zaken aan de viool een persoonlijk iets. Wat voor de een werkt, kan voor de ander een ramp zijn.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hoe hoort de schoudersteun te zitten?

    Ik zet altijd het breedste gedeelte van de (WOLF)steun op mijn schouder. Andersom, dus het breedste deel aan de kant van mijn hals, vond ik niet lekker spelen.

    Dat is proefondervindelijk vastgesteld.

    Bij mijn weten zat er bij de schoudersteun geen gebruiksaanwijzing.

    WOLF neemt kennelijk aan dat een ieder het zelf wel uit vindt?
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Het breedste deel van de Wolf FS hoort aan de rugzijde, de smallere kant rust ca. op het sleutelbeen. De "gebruiksaanwijzing" van Wolf bevat enige technische info, maar noemt niets over de positie op (of liever gezegd onder) het instrument. Men denkt kennelijk "iedereen weet wel hoe het zit en anders vertelt de viooljuf het wel" Daarin schuilt een kern van waarheid, maar het is wel wat onvolledig. Gelukkig is er het Strijkersforum!
     
  18. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Dat klopt, maar degene waar ik m'n viool van kocht, zei dat het 'boogje' de schoudersteun precies andersom moest als de viool, zegmaar. Zodoende wist ik het...
     
  19. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Inderdaad is het niet verstandig om zo maar een schoudersteun aan te schaffen. Er is onder meer de KUN steun en de Bonmusica. Je moet gewoon uitproberen wat bij je past.
    Ik ben ooit begonnen met een Wolf steun en speel thans met een KUN steun. Deze is ook in een aantal 'smaken' verkrijgbaar.
    Voor wat er nog meer mogelijk is, moet je even hier kijken. :)
     
  20. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Beste Bert,

    kun je ook aangeven waarom een KUN steun de voorkeur heeft? Ik heb nu een Wolf steun. Zijn er misschien ook bezwaren tegen de Bonmusica steun?

    Zoals ook voor de schoudersteun zal gelden: individuele verschillen zijn vanzelfsprekend.



    BertBoonvioolbouw schreef:
    "Een KUN steun wordt overigens door veel violisten wereldwijd geprefereerd boven een WOLF. Zou ik vioolspelen, dan zou ik voor een KUN kiezen".
     

Deel Deze Pagina