Laten We Het Bewijzen!! --> Strijkers zijn Niet ouderwets!!

Discussie in 'Musicologie' gestart door Lauriintjeh, 23 aug 2008.

  1. Lauriintjeh

    Lauriintjeh

    Lid geworden:
    22 aug 2008
    Berichten:
    5
    Onderwerp Gesloten
     
  2. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Het spijt me, maar dat soort muziek is niet mijn smaak. Ik houd me liever bij klassiek.

    Vind je dit trouwens niet een beetje zinloos? Ieder z'n hobby zou ik zeggen. Wie viool gaat spelen komt er vanzelf achter dat het niet saai/ouderwets is. Laat ze zelf maar spelen. Zulke mensen zijn toch niet te overtuigen behalve als ze het zelf doen.
     
  3. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Klasieke muziek kun je toch opnieuw beleven?
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Wij houden van klassiek, niet van dat hedendaagse gedreun. En daarom zijn we ouderwets? Klassiek is tijdloos. De hedendaagse muziek is zo dood dat ze uit nood melodieën uit klassieke stukken halen ;)
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Mensen zijn er niet in geïnteresseerd, dat klassieke muziek van alle tijden is. Zij willen luisteren naar hun muziek al klinkt die als de pomp van mijn wasmachine. Dat hindert hen niet. Mij ook niet. Als ik er maar niet naar hoef te luisteren.

    Uit de klankkast van mijn viool klinkt bijna dagelijks klassieke muziek als Mozart, maar ook Bach, Beethoven en sinds kort ook Enesco.

    Mijn wens is ook dat mensen meer gaan nadenken behalve over hun muziekkeuze ook over wereldproblemen als honger en milieuproblemen. Dan kan deze wereld een betere plek worden om te leven. :)
     
  6. Lauriintjeh

    Lauriintjeh

    Lid geworden:
    22 aug 2008
    Berichten:
    5
    Beste Chrish,

    Je hebt volkome gelijk in wat je zegt.
    Maar jij denkt direct aan gedreun, waarschijnlijk bedoel je hiermee hardcore,hardstyle,tecno,tecnofibre, electronic,electro,hard-electro,tectonic, mettlecore, en ga zo verder.
    En toevalleg weet ik hier alles over.
    Jij kunt het misschien wel hedendaags gedreun noemen, maar het is toevalleg wel de muziek waar heel de jeugd op kickt.
    En je hebt nattuurlijk helemaal gelijk dat ze daar klassieke muziek in verwerken dus waarom zou je het zo negatief zien?
    Ik heb ervaring genoeg dat er in die muziek soms viool of cello komt al hoor je het soms minder zuiver.
    Ik zal jullie zeggen, klassiek is niet ouderwets maar de populaire muziek op dit moment is evenmin hedendaags gedreun.
    En toevalleg kickt wel heel België op de -door jullie uitgevonden- Nederlandse hardcore.

    Ik zie dat dit onderwerp niet past bij dit forum aan jullie reacties te zien.
    Daarom zal ik het binnen een paar dagen dan ook verwijderen.

    PS: viool en hedendaags gedreun gaan perfect samen makker
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk niet dat de hele jeugd kickt op popmuziek. Ik heb heel veel middelbare scholieren om me heen in familie en in de buurt waar ik woon, die klassieke muziek prachtig vinden.
    Dat is ook een kwestie van het bij je opvoeding meekrijgen van een gevoel voor kunst en cultuur. :)
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Zal de huidige jeugd over 20 jaar nog naar gedreun luisteren? Als hun oren het overleven betwijfel ik het ;)
     
  9. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Beste mensen,
    als ik zie hoe iemand als Nigel Kennedy een hele concertzaal enthousiast krijgt met zijn muziek ( ontegenzeggelijk moderne muziek) heb ik daar zeker achting voor.
    Echt meesterlijk. Ik heb met grote verbazing naar zijn Proms concert gekeken.
    Kortom, op een viool is ook prima popmuziek te spelen, en zeker op een E viool.

    koffienee
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Wat Nigel Kennedy was voor de klassieke benadering van het vioolspel, is c.q. was Vanessa Mae voor de pop-achtige benadering.
    Ik bedoel dit: je kunt vioolmuziek vanuit twee kanten bekijken. Uitgaande van de viool kun je naar de klassieke kant: Nigel Kennedy of naar de pop-achtige kant: Vanessa Mae.

    Beide artiesten hebben hun verdienste gegeven voor meer aandacht aan dit instrument.

    Maar wat ze ook gemeen hebben: ze gaan al een tijdje mee want Nigel was een wonderlijk figuur zo in de jaren ’80.
    Ontdeed zich van alle vormelijkheden die behoorden bij een klassiek concert.

    Vanessa kwam een beetje in het nieuws omstreeks eind ’90, speelde op een E-viool wat toen iets heel bijzonders was.


    Frits
     
  11. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    ik vind het heerlijk om af te wisselen. Kan (tegenwoordig, moet ik er eerlijk bij zeggen, want dat heeft even geduurd) heerlijk genieten van een feest met dat 'hedendaags gedreun', vond het North Sea Jazz fastival dit jaar ook weer geweldig, heb voor het nieuwe theaterseizoen de kaartjes voor de klassieke concerten weer binnen gekregen en heb in de auto lekker harde rock opstaan. Tja... en dat meezingen met krakers van Hazes kan ik ook op zijn tijd ook erg waarderen.

    Kiezen is niet mijn sterkste kant, maar daarmee heb ik alles op zijn tijd en dat vind ik zoals ik al begon heeeerlijk. En inderdaad kom ik bij alle genres de viool tegen, grappig he. Ik kan het alleen niet allemaal spelen. Eenmaal klassiek geschoold komt Bach er nu eenmaal makkelijker uit dan een stuk jazz of meespelen met de melodieuzere versies van het moderne gedreun. Maar een mens is nooit te oud om te leren gelukkig :D
     
  12. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Waarom kicken op muziek? Waarom een hele zaal enthousiast krijgen?
    Eigenlijk vind ik het veel belangrijker dat je geniet van het spelen/luisteren en anderen, voor wie dat kan, mee laten genieten.
     
  13. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Het vioolspel dat jij bedoelt is niet echt het vioolspel dat hier bedoelt wordt. Viool in moderne dance is meestal ook geen viool maar een sample die klinkt als een viool. Naar mijn mening is het dan ook niet echt vioolspel maar meer de klank.

    Toch moet ik zeggen dat een viool toch wel een leuke toevoeging kan zijn aan een dance concert zoals in dit voorbeeld:

    Maar toch prefereer ik het klassieke vioolspel dat een gevoel kan uiten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  14. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Helemaal mee eens, want ik ben geen liefhebber van popmuziek, geef mij maar een mooi stukje klassiek!
     

Deel Deze Pagina